T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => R4i Fora => Emne startet af: T3sen efter 13. Marts 2014 kl: 15:24:08

Titel: Fluktuerende tomgang på PN motor?
Indlæg af: T3sen efter 13. Marts 2014 kl: 15:24:08
Hvad kan det skyldes at en Golf2 PN motor står og svinger op og ned i tomgang?
ca. 1000 til 2000 omd, står og svinger derimellem.

Går ok når den først får gas.

Det skulle være med 2EE kaburator.
Titel: Fluktuerende tomgang på PN motor?
Indlæg af: Aran efter 13. Marts 2014 kl: 18:33:30
Hvis det er en karburator er det overvejende sandsynligt, at den suger falsk luft et sted.
Du kan med forsigtighed sprøjte startgas omkring karburatoren og se / lytte efter møre eller revnede vakumslanger, defekte pakninger etc.
MEN HUSK:  Startgas er yderst brandfarligt. Sprøjt ALDRIG mod udstødning e.l. da det meget nemt kan medføre eksplosionsagtig forbrænding.
Du kan også vælge den lidt sikrere metode med systematisk gennemgang af slangerne en for en. Revnede og møre slanger er no go.
De skal udskiftes omgående.
Titel: Fluktuerende tomgang på PN motor?
Indlæg af: T3sen efter 13. Marts 2014 kl: 19:09:11
Tak for svar.

Startgas, her han jeg vel bruge gas fra en gasbrænder.

Den Pierburg 2EE kaburator får ikke meget ros på nettet.

Det kan se ud til at man kan åbne noget op for den og stadig starte maskineriet:

http://www.youtube.com/watch?v=psOmRMy_s-U
Titel: Fluktuerende tomgang på PN motor?
Indlæg af: Tica efter 13. Marts 2014 kl: 19:52:08
"Startgas, her han jeg vel bruge gas fra en gasbrænder." Det vil jeg absolut ikke anbefale at du bruger, køb en flaske startgas som er beregnet til det ellers risikere du bare at det går rigtig galt.
Titel: Fluktuerende tomgang på PN motor?
Indlæg af: T3sen efter 13. Marts 2014 kl: 20:32:56
jo, ok, startgas har jeg bare ikke på hylden,
så jeg tænkte det andet var ok. Det er jo ret
moderat de mængder gas der slippes ud
af sådan en gasbrænder.

(http://www.harald-nyborg.dk/images/420/5070.jpg)

De benzinmotorer er nu noget besværlige...

http://www.fileswap.com/dl/YSudfl2Jjq/
Titel: Fluktuerende tomgang på PN motor?
Indlæg af: balto efter 13. Marts 2014 kl: 21:10:04
ja der er meget delte meninger om pierburg karburatore men efter min mening er det den bedste register karburator der er lavet...     hvis du har brug for hjælp med den står jeg til rådighed :-)
Titel: Fluktuerende tomgang på PN motor?
Indlæg af: T3sen efter 15. Marts 2014 kl: 08:24:30
Citat fra: "balto" post=108928
ja der er meget delte meninger om pierburg karburatore men efter min mening er det den bedste register karburator der er lavet...     hvis du har brug for hjælp med den står jeg til rådighed :-)


Tak balto, det vil gerne benytte mig af hvis det bliver altuel.
Det er en bil jeg påtænker at købe der har det problem.

Pierburg 2EE er sikkert udmærket, hvis man mestre den, men det er der nok ikke mange der gør.
Selv er jeg helt "grøn" hvad benzinmotorer af alle slags angår.
Titel: Fluktuerende tomgang på PN motor?
Indlæg af: Aran efter 15. Marts 2014 kl: 19:13:39
Pierburg er noget hysterisk lo.. som  man absolut ikke skal pille i så længe det fungerer nogenlunde efter hensigten.
Man skal holde sig for øje, at karburatoren er lige så gammel som bilen eller motoren - og derfor ofte også slidt i bevægelige dele, at der i årenes løb er passeret mange liter brændstof af divergerende kvalitet - eller mangel på samme.
Og værst af alt, hvis en uvidende perlegrusfusker har "rodet" i den.
Jeg har set resultatet af,når man ikke tager det så nøje med hvor og hvordan dyserne sidder ( dog ikke en Pierburg )  men det gav et solidt bidrag til mine grå hår.
Titel: Fluktuerende tomgang på PN motor?
Indlæg af: vw_madsen efter 15. Marts 2014 kl: 19:53:13
Der sidder en gummi flange under kaburator der plejer og mørne koster ikke meget hos Hovdi audi
Titel: Fluktuerende tomgang på PN motor?
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 15. Marts 2014 kl: 19:57:04
Hvem var det som engang skrev at lige netop denne pakning skulle vælges original?

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: Fluktuerende tomgang på PN motor?
Indlæg af: Mort_K efter 16. Marts 2014 kl: 00:09:35
Pas på når du du justere, 2E kaburatoren kan revne i aluminiumet hvor man skruer den ene af justerskruerne for hårdt ind (den af Bronze mener jeg) kan man få aluet til at revne, og så kan den ikke indstilles ordenligt. På teknisk skole i Thisted har de en Ascona 1.3 motor med den model karburator, der er kaburatoren revnet fordi skruen har været skruet for hårdt i bund, og så kan den ikke indstilles ordenligt.
Titel: Fluktuerende tomgang på PN motor?
Indlæg af: T3sen efter 17. Marts 2014 kl: 11:53:42
Citat fra: "Aran" post=108993
Pierburg er noget hysterisk lo.. som  man absolut ikke skal pille i så længe det fungerer nogenlunde efter hensigten.
Man skal holde sig for øje, at karburatoren er lige så gammel som bilen eller motoren - og derfor ofte også slidt i bevægelige dele, at der i årenes løb er passeret mange liter brændstof af divergerende kvalitet - eller mangel på samme.


Det er vel næsten umulig at få reservedele til det system?


Citat fra: "Aran" post=108993
Og værst af alt, hvis en uvidende perlegrusfusker har "rodet" i den.
Jeg har set resultatet af,når man ikke tager det så nøje med hvor og hvordan dyserne sidder ( dog ikke en Pierburg )  men det gav et solidt bidrag til mine grå hår.


Jeg er netop uvidende perlegrusfusker.
Titel: Fluktuerende tomgang på PN motor?
Indlæg af: Aran efter 17. Marts 2014 kl: 20:07:56
Men næppe typen der "bare" skiller og samler efter forgodtbefindende, siden du spørger herinde ?
Og som altid: Tag billeder med mobilen hele vejen. Så kan du altid se hvordan det skal sidde, hvis du er i tvivl.

Jeg tror ikke du er af den slags der adskiller f.eks. karburatoren og lægger det hele i en stor pærevælling, men går systematisk til værks og be'r om hjælp hvis du er i tvivl ?
Titel: Fluktuerende tomgang på PN motor?
Indlæg af: T3sen efter 19. Marts 2014 kl: 12:19:44
Jo, jeg går nogenlunde systematisk til værks, men er på bar bund hvad benzinmotorer angår.

Jeg har endnu ikke købt vognen med den svingende PN motor.
Lysten til at arbejde på problemet har jeg, men der er nok ikke meget rationel fornuft i at gå igang med opgaven,
det kommer til at koste tid og penge.