Forfatter Emne: Start af benzin og dieselmotor  (Læst 15933 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Start af benzin og dieselmotor
« Dato: 22. December 2013 kl: 18:49:18 »
Jeg har kørt 1.6 diesel i en del år, og uanset hvor fugtig vejret har været,
så starter motoren inden for de første par rotationer.

Nu har jeg så anskaffet mig en benzinvogn, og oplever jeg at
have store startvanskeligheder nu hvor alle overflader i motorrummet
er våde af kondensvand. Særlig ved flere dages stilstand.

Det må vel være et generelt problem med benzinmotore?
Hvad kan man gøre mod det problem?
For det må vel være mulig, ellers er pålideligheden vel utålelig lav.

Offline pep84df

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 359
    • Vis profil
Start af benzin og dieselmotor
« Svar #1 Dato: 22. December 2013 kl: 19:24:07 »
Hør nu godt efter!
Jeg har kørt WBX i 24 år, og har aldrig, ALDRIG haft startproblemer!
Grunden er at jeg ALDRIG har kørt med en motor der ikke var VELTRIMMET!
Kig forbi og få motoren trimmet, så er det slut med startproblemer!

MVH PETER

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Start af benzin og dieselmotor
« Svar #2 Dato: 22. December 2013 kl: 19:48:53 »
Det lyder godt, og jeg vil da gerne at det er sådan...

Jeg har bare et par ikke så gode erfaringer med
benzinmotorer på det seneste.

Jeg skulle skifte batteri på en Polo 6N for en
datteren til en på et forum, men selv om der
var masser af strøm på batteriet, så ville den
ikke starte. Det var bittert for mig at måtte opgive,
men hvad benzinmotorer angår er jeg slået
tilbage til start. :(
Bilen kom dog til at køre samme aften ,
og jeg fik følgende forklaring:
"ham fra autohjælpen rensede nogle kabler og gav dem silikone ,
så har nok været en kombination af at den har stået flere dage , og fugt"

På min nyindkøbte benzinvogn oplever jeg så stort set det samme.

Så tænker jeg jo om konceptet overhovedet dur i det danske klima.

Salttåge ud over højspændingskabler
det lyder ikke som en god kombination.

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Start af benzin og dieselmotor
« Svar #3 Dato: 22. December 2013 kl: 20:18:29 »
I alle de år hvor de danske veje er blevet saltet, har der jo kørt biler med bensinmotorer,
så mon ikke det også er tilfældet fremover.......  ;)

Helt rene forbindelsespunkter, sprøjtet over med f.eks rustbeskyttelse, eller smurt ind i voks eller silikone,
vil holde sig fine i mange år. Især stelforbindelserne er dog ofte et overset punkt, og der kan ikke blive for mange af dem.
Forbindelsen på starteren, mellem starterrelæ og selve startmotoren, er også et overset punkt.

Har man kun stelkabel ned til motoren, fra batteriet, kan man ofte få problemer. Stel direkte fra batteri og til karosseri er super.
Diverse råd om silikonespray på helt rene tændingsdele, er absolut heller ikke overdrevet, mange gør bare ikke rent først.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Start af benzin og dieselmotor
« Svar #4 Dato: 22. December 2013 kl: 20:21:55 »
Hej T3sen
Peter har selvfølgelig ret, en trimmet benzinmotor laver sjældent knas.
Nu ved jeg jo ikke hvilken benzin'er du har, men det er vel i sin tur ret ligegyldigt. Jeg er ikke mekaniker, men har da "rodet" en del med gamle motorer og har i den forbindelse identificeret nogle "over skurke", som næsten altid giver problemer:

1) Vand i benzinen. Karburator sprit er en ven, og selvom det er en indsprøjtningsmotor, er en snaps karburatorsprit altså god til at fange vandet.
2) Snavset motor (udvendigt). Strøm er lidt ligesom penge, en kujon, der søger det nemmeste sted hvor man skal arbejde så lidt som muligt.
Til godt motortrim, hører ren motor, rene lukkede elforbindelser. En snavset motor og dermed forbindelser sender strøm alle mulige andre steder hen, end hvor den gør gavn. Det går ikke alene ud over starteffekt, men bestemt også ud over benzinforbrug, og motorkraft.
3) Tændrør. I vores moderne verden, har vi (jeg har i al fald) ofte glemt tændrøret, som en sliddel. Vore motorer blev skabt i en tid, hvor tomgangstiden var langt mindre grundet trafiktætheden, end den er idag. Dette betyder at man bør være "mere over" sine tændrør idag, give dem en "tur" med messinghårs børsten, og søgerbladet.
4) Det stakkels batteri. Da vore biler blev født, var kørelyset ikke opfundet, til gengæld var batterierne af en langt bedre kvalitet end de er idag. Dagens akkumulator, ville en ansat på Esbjerg Akkumulator fabrik nok ikke lægge navn til. Alt ud over 4 år er en foræring, chancen for foræring fremmes ved korrekt stramning af rem, samt evt en C-tek lader der holder batteriet på toppen.
5) Åndedræt. Et luftfilter, er jo bare noget der er der, eller hvad? De fleste motorer sender overtrykket fra krumtaphuset op i luftfiltret, dette betyder at papirfiltret får en nasset overflade (lidt ligesom rygerlunger). Jeg bilder mig ind at det faktisk er en reminisens, fra dengang man havde "ståluldsluftfiltre" med en oliesump i bunden (egen filosofi). Luftfiltret ser umiddelbart rent ud, men porene er faktisk tilstoppede.

Blot mine tanker, efter at have startet "Den blå Dame" efter 4 måneders stilstand, et vip på speederen, og 30 km kørsel, og tilbage i laden igen (uden stødstangs knokkeri)

Venlig hilsen :)
Glædelig jul
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Start af benzin og dieselmotor
« Svar #5 Dato: 23. December 2013 kl: 10:09:49 »
Mange tak for forslagene Tony og Aakerman

Ja, der bliver saltet der har været fugt i mange år,
men der kører jo også mange biler rundt fra autohjælpen.

Min benzinvogn har ingen problemer at starteren ikke trækker
motoren hurtig nok rundt, og før det blev rigtig fugtig startede vognen
da også let.



1. Så du foreslår kaburatorsprit, hvor meget skal der i en tank på 50 liter?

2. Snavsede højspændingsledninger kan jeg gøre noget ved, men nytter det at smøre dem ind i silikonefedt efter en grundig rengørring og varmlufttørring? Noget ala det her?


3. Tændrør har jeg ikke kontroleret endnu.

4. Batteriet var ved sidste startforsøg (som endelig lykkedes) fuldt opladet, jeg havde haft oplader på.

5. På den her vogn er der ikke kontakt med motorudluftningen, så der er ikke olie på filteret, men planen er af skifte det.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Start af benzin og dieselmotor
« Svar #6 Dato: 23. December 2013 kl: 19:50:48 »
kan vi ikke som en start få at vide hvilken vogn det drejer sig om, for selvom det ikke er en T3 er der altid hjælp at hente :)

ang. silikone, så skal det være silikonefedt på spray, som du giver dine tændkabler og rotordæksel.

nu fortæller du jo intet om hvordan dine start problemer er om den er sej at tørne eller..?

MEN.. jeg ser tit når det bliver vinter at det også er tid til at forny rotor, rotordæksel og evt. tændkabler.
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Start af benzin og dieselmotor
« Svar #7 Dato: 25. December 2013 kl: 19:59:34 »
Jamen det er ubegribeligt at benzinmotoren nogensinde er nået til en seriefremstilling. Selv som fabriksny er benzinmotorer SÅ upålidelige og lunefulde, at bl.a. Ford har et lønnet serviceteam kørende overalt i Europa for, at komme nødlidende stakler til hjælp døgnet rundt, og de kører selvsagt i Transit diesel.    :silly:   ( Sarkasme kan muligvis forekomme )

SELVFØLGELIG kan en benzinmotor være stabil og pålidelig, men det fordrer først og fremmest at du ikke kaster dig ud i overflødigt sprøjten med dit og dat. Hvis motoren og tændingssystem er klistret ind i gammel olie og snask, kan du lige så godt starte med en ordentlig motorvask. Afdæk strømfordeler ( Hvis en sådan findes )  generator og karburator / indsprøjtning så der ikke kommer vand i de ædlere dele.
Tændkabler m.v. bør aftørres med f.eks. en klud vædet med cellulosefortynder.  Det er min erfaring, at holdes det hele rent og fri for f.eks. spildt olie etc.  vil det fungere upåklageligt.
Er bilen forsynet med traditionel tændspole bør ALLE forbindelser efterses: Højspændingskablet skal være korrekt presset i, forbindelsen skal være fri for ir og der må selvklart ikke være fugt ved og på kablerne.
Kabelsko skal være fri for rust og ir, og de skal klemme tilstrækkeligt til at sidde ordentligt fast.
Fordelerdæksel: Rent og knastørt som Sahara ved middagstid. Et hurtigt kig på indersiden vil afsløre om rotoren kan afsætte ordentligt, eller om der er for dårlig kontakt i punkterne. Og tjek også lige om kulstiften i midten kan fjedre og måske evt. skal trækkes en ssmule nedad ?  Rotoren skal også se pæn og ren ud. Hvis endefladen er dækket af korrosion skal den pudses af. Enten med fint sandpapir eller hvis du har en platinfil kan den bruges.

Nu har jeg kørt diverse benzinbiler i over tredive år, og kun en enkelt Taunus har i hine tider givet mig de første  grå hår, der hvor jeg altså ikke hev dem ud i frustrationer.
Ellers kan jeg ikke genkende noget af det med kondensvand og startproblemer, og jeg har ALDRIG sprøjtet noget flitterstads på mine biler.

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Start af benzin og dieselmotor
« Svar #8 Dato: 03. Januar 2014 kl: 22:25:32 »
Citat fra: "verner" post=106160
kan vi ikke som en start få at vide hvilken vogn det drejer sig om, for selvom det ikke er en T3 er der altid hjælp at hente :)

Golf2, motorkode RP.

Citat fra: "verner" post=106160
ang. silikone, så skal det være silikonefedt på spray, som du giver dine tændkabler og rotordæksel.

nu fortæller du jo intet om hvordan dine start problemer er om den er sej at tørne eller..?

Ikke svært for starteren at trække motoren rundt.
Starter vanskligere jo længere og jo fugtigere den står.

Citat fra: "verner" post=106160
MEN.. jeg ser tit når det bliver vinter at det også er tid til at forny rotor, rotordæksel og evt. tændkabler.


Jeg har ikke haft mod på at tage det rotordæksel af endnu,
menjeg  har taget tændkabler af idag, ikke at de så slemme ud:










Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Start af benzin og dieselmotor
« Svar #9 Dato: 03. Januar 2014 kl: 22:48:49 »
Citat fra: "Aran" post=106210
Jamen det er ubegribeligt at benzinmotoren nogensinde er nået til en seriefremstilling. Selv som fabriksny er benzinmotorer SÅ upålidelige og lunefulde, at bl.a. Ford har et lønnet serviceteam kørende overalt i Europa for, at komme nødlidende stakler til hjælp døgnet rundt, og de kører selvsagt i Transit diesel.    :silly:   ( Sarkasme kan muligvis forekomme )

Ja, det undrer mig faktisk. (far kørte godt nok en ford transit diesel, og den havde startproblemer også)

Citat fra: "Aran" post=106210
SELVFØLGELIG kan en benzinmotor være stabil og pålidelig, men det fordrer først og fremmest at du ikke kaster dig ud i overflødigt sprøjten med dit og dat. Hvis motoren og tændingssystem er klistret ind i gammel olie og snask, kan du lige så godt starte med en ordentlig motorvask. Afdæk strømfordeler ( Hvis en sådan findes )  generator og karburator / indsprøjtning så der ikke kommer vand i de ædlere dele.
Tændkabler m.v. bør aftørres med f.eks. en klud vædet med cellulosefortynder.  Det er min erfaring, at holdes det hele rent og fri for f.eks. spildt olie etc.  vil det fungere upåklageligt.
Er bilen forsynet med traditionel tændspole bør ALLE forbindelser efterses: Højspændingskablet skal være korrekt presset i, forbindelsen skal være fri for ir og der må selvklart ikke være fugt ved og på kablerne.
Kabelsko skal være fri for rust og ir, og de skal klemme tilstrækkeligt til at sidde ordentligt fast.

Jeg har taget det 4+1 tændkabler af. Der var intet olie på dem, men selvfølgelig er der støv inklusiv salt på ydersiden af den.
Jeg har afvasket dem grundigt med vand, og tørret dem i ovnen ved 75 grader i en time.

Så nu er de rene og ualmindelig tørre.

Citat fra: "Aran" post=106210

Fordelerdæksel: Rent og knastørt som Sahara ved middagstid. Et hurtigt kig på indersiden vil afsløre om rotoren kan afsætte ordentligt, eller om der er for dårlig kontakt i punkterne. Og tjek også lige om kulstiften i midten kan fjedre og måske evt. skal trækkes en ssmule nedad ?  Rotoren skal også se pæn og ren ud. Hvis endefladen er dækket af korrosion skal den pudses af. Enten med fint sandpapir eller hvis du har en platinfil kan den bruges.

Har ikke åbnet fordelerdæksel. Uden på var det selvfølgelig vådt, det er ALT i det her vejr, så når du skriver tørt som sahara, så mener du vel indvendig?


Citat fra: "Aran" post=106210
Ellers kan jeg ikke genkende noget af det med kondensvand og startproblemer, og jeg har ALDRIG sprøjtet noget flitterstads på mine biler.

Der er kondensvand på alle overflader i motorrummet på den her årstid. det er uundgåeligt. Men muligvis kan et tændingssystem fungerer alligevel.

Du skriver at jeg IKKE skal komme silikoneprodukter på kabler pg fordelerdæksen. Og det er jo i kontrast til hvad andre foreslår?

Jeg tog lige et billede af en kølerslange i motorrummet:

Som det ses er der kondensvand på den, det er u-undgåeligt.
Jeg kørte så en finger lidt rundt på slangen, og den blev våd.
Jeg smagte på væsken og der var en svag smag af salt.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Start af benzin og dieselmotor
« Svar #10 Dato: 04. Januar 2014 kl: 15:16:06 »
du er nødt til at løsne de 2 bøjler ved fordelerdæksel for at se tilstanden, det kan dog være lidt tricki at få på igen, hvis det er første gang du prøver det, men der skal jo være en første gang for alt ting ;)

det ville jo være nemt hvis du udfyldte din profil med hvor i landet du er fra, så er der nok flere inkl. mig selv der kan give dig et hands on kursus i benzin-motor :)

jeg har som bonus-info haft biler med den motor og lign. i over 15 år i streg, og har lavet lign. siddeløbende, mange af dem har fået ny rotor og fordeler, det er en slid-del der holder et par år (fugt, er hård ved dem).

tændkablerne er også sårbare, de revner, især helt nede ved tændrørshætterne, jeg plejer at (stress)teste dem, med en blomsterforstøver med sæbevand, det skal de kunne klare, men hvis de er dårlige kan du se gnisterne fare rundt, motoren skal selvfølgelig være startet ;) og der skal ikke være for meget lys i lokalet :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Start af benzin og dieselmotor
« Svar #11 Dato: 04. Januar 2014 kl: 16:52:19 »
Citat fra: "verner" post=106543
du er nødt til at løsne de 2 bøjler ved fordelerdæksel for at se tilstanden, det kan dog være lidt tricki at få på igen, hvis det er første gang du prøver det, men der skal jo være en første gang for alt ting ;)

Jo, den 4.jan. 2014 blev dagen hvor jeg for første gang tog et fordelerdæksel af.
Jeg synes det så ud til at være i god stand, men der var da lidt aflejringer,
hvor jeg fjernede det groveste med en skruetrækker og fint sandpapir.

Før:









Efter lidt slibning:





Så kom de 2 dele i ovnen, 75 grader varmluft en ½ time. :-)
Så på igen, så der ikke kommer mere fugt i det der sidder under dækslet.

Dækslet kan måske sættes på 2 måder, 180 grader imellem, jeg tjekkede det ikke så grundigt.

Jeg glemte desvære at prøve om jeg kunne tage den dækplade af, da totoren var fjernet.


Citat fra: "verner" post=106543
det ville jo være nemt hvis du udfyldte din profil med hvor i landet du er fra, så er der nok flere inkl. mig selv der kan give dig et hands on kursus i benzin-motor :)

Jeg er fra Sjælland, så der er lidt langt, men mange tak for tilbudet.

Citat fra: "verner" post=106543


jeg har som bonus-info haft biler med den motor og lign. i over 15 år i streg, og har lavet lign. siddeløbende, mange af dem har fået ny rotor og fordeler, det er en slid-del der holder et par år (fugt, er hård ved dem).

tændkablerne er også sårbare, de revner, især helt nede ved tændrørshætterne, jeg plejer at (stress)teste dem, med en blomsterforstøver med sæbevand, det skal de kunne klare, men hvis de er dårlige kan du se gnisterne fare rundt, motoren skal selvfølgelig være startet ;) og der skal ikke være for meget lys i lokalet :)


Ja, måske burde jeg have sat ny rotor + dæksel på. Kan se at det ikke er dyre dele.

Det glæder mig at der er viden om den her motor, så jeg spørger nok igen igen  :)

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Start af benzin og dieselmotor
« Svar #12 Dato: 04. Januar 2014 kl: 17:13:24 »
din rotor og dæksel ser ret nye ud, de aflejringer som du ser kommer hurtigt, og den måde du fjerner dem på vil jeg os gøre sådan.

dækslet kan kun sidde på en måde, der er en lille not på ca 10-12 mm der passer i en udfræsning på strømfordeleren.
ved montage plejer jeg at komme lidt silikonefedt fra spray eller i fedtform fra bøtte, i hver stik til tændrørskabelerne i dækslet, for at forhindre fugt i at trænge ind, samt det sikrer at kablet kan presses helt i bund i dækslet :)

tændrørshætterne i mod tændrør får også altid et skud silikonefedt fra spray inden i hætterne.

til sidst sprayer jeg tændkablerne med silikonefedt på spray, for at forhindre krybestrøm i fugtigt vejr.

at der er andre der gør tingene anderledes, kan jeg ikke gøre ved, det her virker for mig og har altid gjort, ingen sure kunder der ikke kunne starte er bevis nok for mig...

men som med alting, er en ting at læse og skrive om det, hands on lærring er nu det bedste, da der altid er nogle små fif man har lært, som ingen steder står..

derfor syntes jeg også det er et super godt initiativ som T3klubben har gang i med værkstedstræf :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Start af benzin og dieselmotor
« Svar #13 Dato: 04. Januar 2014 kl: 22:33:04 »
Fint, så vil jeg betragte rotor, dæksel, tændkabler og tændrør noget der er nogenlunde styr på.

Så jeg vil arbejde vidre på "indsugning" og den er vel det mest komplicerede på den her RP motor.

Jeg har taget overdelen af,  og der var lidt motorolie på delene det ikke bliver skyllet af benzin,
men der er vel klart, da udluftning fra krumtaphus og ventildæksel munder ud lige oven over.



Det er vel dyse+temperaturføler jeg ser i midten.
Spjældpotmeter til højre.
En slags benzinventil nederst i billedet.

Jeg synes ikke jeg ser en luftmængdemåler noget steder.

Jeg regner med at adskille det meste på bagsiden af motoren.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Start af benzin og dieselmotor
« Svar #14 Dato: 04. Januar 2014 kl: 22:38:01 »
jeg kom lige i tanke om at din motor er en RP, og derved har vakuum regulering af tændingen, der sidder en vakuum forstiller på din strømfordeler, den skal du lige tjekke ved at suge i den, samt tjekke om slangen er ok eller mørnet
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D