Forfatter Emne: Start af benzin og dieselmotor  (Læst 15936 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Start af benzin og dieselmotor
« Svar #30 Dato: 04. April 2014 kl: 07:37:50 »
Citat fra: "jensjakob" post=109842
Prøv at kig her:
http://t3nettet.dk/forum/r4i-fora/91518-monomotric-45-diagram-for-ecu

og her:
http://t3nettet.dk/forum/r4i-fora/79925-monomotronic-blues-del-55

- kan du evt finde reservedelsnumrene på din styreenhed - så er det hurtigt at finde diagnoseledningen,.


Mon der er afgørende forskel på Monomotronic og RP's Monojetronic.
SENERE: Ja, der er nogle forskelle. Monomotronic er en videreudvikling af  Monojetronic http://de.wikipedia.org/wiki/Monomotronic
Så jeg skal nok ikke forvente at jeg kan tilslutte OBD og få udlæsning på computer.

Når jeg læser din tråd om dit motorproblem, som nok ligner mit lidt,
så er den sætning her måske vigtig:

Citat fra: "jensjakob" post=79925
Mysteriet fortsaetter.
Paa vej til Koege begyndte bilen igen at lege 'falskluft'.
Og saa efter et rask 'blip'paa speeder gik den fint.


"et rask 'blip'paa speeder" giver vel spjældpotmeteret en tur så det evt. får ordentlig forbindelse et stykke tid igen,
så det vil jeg forsøge om jeg har noget lignende.

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Start af benzin og dieselmotor
« Svar #31 Dato: 07. April 2014 kl: 21:30:46 »
Jeg har idag udlæst blink-koder på RP motoren, og det var ingen fejl, altså 4-4-4-4.

Så prøvede jeg endelig at teste for vakuum-utæthed, og her var der helt klart en læk,
nok nede ved den gummi-flange som jeg var blevet advaret om. :blush:

Jeg brugte gas fra gasbrænderen, da jeg jo læste at det andet måske havde ødelagt spjældpotmeteret.

http://youtu.be/_osH4-uP-Fs

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Start af benzin og dieselmotor
« Svar #32 Dato: 07. April 2014 kl: 22:05:34 »
Din video er privat så jeg kan ikke se den :(
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Start af benzin og dieselmotor
« Svar #33 Dato: 07. April 2014 kl: 22:20:55 »
Citat fra: "gunnar6690" post=110023
Din video er privat så jeg kan ikke se den :(

Den skulle gerne være offentlig nu.

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Start af benzin og dieselmotor
« Svar #34 Dato: 07. April 2014 kl: 23:20:49 »
Det lyder som Du har fat i det rette. Vær opmærksom på der er kvalitetsforskelle i de flanger. Jensjakob oplevede det vist på hans ABS motor? Må hellere lade ham byde ind med hvordan det nu var...
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Start af benzin og dieselmotor
« Svar #35 Dato: 12. April 2014 kl: 10:41:49 »
Skal der bruges andet end den gummiflange?

Det underlige er jo, at der tydeligvis er en utæthed når jeg tester med gas,
men jeg havde jo prøvet at hive noget i splældhuset mens motoren kørte,
og hvis der så var en revne i gummiflangen, så skulle man vel forvente at
det blev værre eller bedre. Men sådan er det ikke.

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Start af benzin og dieselmotor
« Svar #37 Dato: 15. April 2014 kl: 11:30:27 »
Så er jeg igang med at skifte den flange.

Jeg håber det er her årsagen til balladen er,
og ser det ikke lidt sådan ud?





Der var IKKE en pakning mellem splældhuset og flangen,
sådan ser det ellers ud i Haynes.
Men jeg kan heller ikke se den pakning hos Thansen eller Krogslund,
så går ud fra det går uden.

Jeg regner med bare at samle og teste nu.

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Start af benzin og dieselmotor
« Svar #38 Dato: 15. April 2014 kl: 13:08:26 »
Så går den jævn i tomgang :-)

Så har jeg også lært det.

Jeg havde ellers regnet med at den flange havde set anderledes ud når den "revner".

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Start af benzin og dieselmotor
« Svar #39 Dato: 15. April 2014 kl: 18:19:44 »
Der kan opstå revnedannelser ved vulkaniseringen i overgangen til metallet. Det vil du først bemærke hvis du brækker lidt kraftigere i gummiet, men det er ikke usædvanligt.
Det ser også ud til, at den har siddet der siden Ruder Konge var knægt, så mon ikke det er en god investering med en ny ?
Falsk luft influerer på både motorgang og ydelse.
Elektronikken vil forsøge ihærdigt at kompensere for de magre målinger, men utætheder er en uregerlig størrelse der ikke kan tegnes parametre for.

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Start af benzin og dieselmotor
« Svar #40 Dato: 16. April 2014 kl: 11:53:40 »
Citat fra: "Aran" post=110323
Der kan opstå revnedannelser ved vulkaniseringen i overgangen til metallet. Det vil du først bemærke hvis du brækker lidt kraftigere i gummiet, men det er ikke usædvanligt.

Jeg har brækket noget, men åbenbart ikke nok til at der var hørbar forandring i motorgang.

Citat fra: "Aran" post=110323

Det ser også ud til, at den har siddet der siden Ruder Konge var knægt, så mon ikke det er en god investering med en ny ?

Jo, det var en helt nødvendig investering. Der var tydelig utæthed under flangen, så meget at motoren kunne bringes til standsning hvis jeg satte gasslangen helt hen til. Motoren har gået 110.000 km, og jeg tror det er den originale flange der sad.
Nu efter den er skiftet, er der ingen hørbar (motorgang) læk.

Citat fra: "Aran" post=110323

Falsk luft influerer på både motorgang og ydelse.
Elektronikken vil forsøge ihærdigt at kompensere for de magre målinger, men utætheder er en uregerlig størrelse der ikke kan tegnes parametre for.

Da jeg afprøvede lige efter at jeg havde skiftet flangen, så var jeg helt overbevist om at alle problemer var løst, men motoren var også halvvarm da jeg afprøvede.

Senere på eftermiddagen vile jeg så lige tage en kort tur på motorvej, og da startede motoren med besvær, og jeg synes den gik lidt urolig. Det var skuffende.

Jeg nåede dog ikke at teste på motorvej, da jeg kom i tanke om at jeg ikke havde fået kørekort med, så kørte hjem igen. (typisk i den situation)

SENERE: Så har jeg starten bilen , og været ude og køre i den.
Den var træg at starte kold, starteren skulle køre for længe en jeg mener er godt.
Den startede nok ikke på alle cylindre på en gang, men det kom selvfølgelig.
Den går stadig ikke helt jævn i tomgang.
Når den så kommer igang mener jeg den går ok, og den starter straks man drejer nøglen, når den har kørt et stykke tid.

Hvis jeg skulle lave en sammenligning til diesel, så virker det som når diesel er løbet tilbage i tanken, pga en læk i dieselrøret.

Vakuum læk mener jeg ikke der er nogen af.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Start af benzin og dieselmotor
« Svar #41 Dato: 16. April 2014 kl: 18:37:41 »
Har du tjekket tændingsrækkefølgen ?  Fulgt hvert enkelt kabel fra fordeler til rette tændrør ?
Er tændingen indstillet korrekt ?
Den bør ikke alene starte i første huk, men også arte sig ordentligt dvs. gå på alle fire cylindre og tage omdrejninger i hele spektret.
Evt. prøv at udskifte samtlige tændkabler og se om det gør tricket ?

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Start af benzin og dieselmotor
« Svar #42 Dato: 16. April 2014 kl: 22:08:02 »
Hmmm. Den ser ud somom den har været meget varm. Har motoren mon skudt i perioder?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Start af benzin og dieselmotor
« Svar #43 Dato: 19. April 2014 kl: 21:03:50 »
Sådan lyder det når vognen har stået i 1 og 5 timer og man vil starte:

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Start af benzin og dieselmotor
« Svar #44 Dato: 19. April 2014 kl: 22:37:10 »
Det lykkedes ikke at vedhæfte de Mp3

Sådan lyder det når den har ståe i 5 timer:
http://picosong.com/Csh5

Starter på mindre en et sekund når den stadig er lidt varm
efter at have ståe en time:
http://picosong.com/CsAe