Forfatter Emne: Hvorfor ikke RP fra Golf-II?  (Læst 3483 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Hvorfor ikke RP fra Golf-II?
« Dato: 15. Marts 2014 kl: 08:32:21 »
RP motoren er en af de almindelige på GolfII,
er der tekniske grunde til at jeg ikke ser at de bruges
til R4 benzinkonverteringer?

En JX har vel motoreffekt på 69 HP,
så 20 % oven i det er ca. 83 HP,
så der er en grund hvad skat angår.

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Hvorfor ikke RP fra Golf-II?
« Svar #1 Dato: 15. Marts 2014 kl: 10:40:28 »
Der skulle ikke være noget teknisk i vejen for det
Jeg har en liggende der er næsten start klar
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Hvorfor ikke RP fra Golf-II?
« Svar #2 Dato: 15. Marts 2014 kl: 11:12:15 »
Så jeg forstår at du vil bruge en RP.

Der er jo den her klap i luftfilterkassen, der styres af en vakumslange,
og som bestemmer om indsugningslugten tages direkte eller opvarmet
langs udstødningsmanifolden. Det system er det vel lidt vanskelig
at opretholde i en T3?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hvorfor ikke RP fra Golf-II?
« Svar #3 Dato: 15. Marts 2014 kl: 20:38:34 »
Det er intet til hinder for RP i en T3. RP er jo i princippet bare en ældre version af ABS. ABS har også klappen i luftfilteret, der aktiveres af vacuum fra indsprøjtningen. Den studs kan man bare blænde af - det fungerer fint uden forvarmet luft.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Hvorfor ikke RP fra Golf-II?
« Svar #4 Dato: 16. Marts 2014 kl: 09:50:58 »
jeg har en komplet RP liggende i stumper hvis nogen mangler noget.

RP kører også med Bosch monopiont, men har bl.a vacumregulering af tændingen, hvilket ABS og ADZ ikke har.

så hvis man kunne vælge, ville jeg vælge ABS eller ADZ, da de er mere enkle og færre komponeter = færre fejlkilder.

men teknisk set er der ikke noget til hindre for at bruge en RP motor i en T3, dog skal man være opmærsom på at RP har 90hk, præsis som ABS og ADZ også har, dvs. den ikke lovligt kan lægges i en t3 diesel uden at betale ekstra afgift

hvor meget afgiften er for at øge motoreffekten ved jeg ikke, men den er nok tjent ind på et par år i form af sparet vægtafgift :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Hvorfor ikke RP fra Golf-II?
« Svar #5 Dato: 16. Marts 2014 kl: 10:56:19 »
min diesel/benzin ombygning er droppet lige nu og jeg har købet en anden bil
motoren jeg har er uden det org filterhus og har kørt med åbent filter , så det skulle ikke være det store problem
man kan jo også lægge RP indmaden over i en AAM blok og på den måde få en 75 HK motor med 90 HK  :)  lovligt nej , men der skal være en meget dygtig mand/dame der skal opdage det
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Hvorfor ikke RP fra Golf-II?
« Svar #6 Dato: 17. Marts 2014 kl: 11:43:04 »
Citat fra: "verner" post=109017
jeg har en komplet RP liggende i stumper hvis nogen mangler noget.

RP kører også med Bosch monopiont, men har bl.a vacumregulering af tændingen, hvilket ABS og ADZ ikke har.

så hvis man kunne vælge, ville jeg vælge ABS eller ADZ, da de er mere enkle og færre komponeter = færre fejlkilder.

Ja, og færre fejlkilider  = Godt!

Men er der ikke noget med startspærrer på de golf3 motorer?

Citat fra: "verner" post=109017

men teknisk set er der ikke noget til hindre for at bruge en RP motor i en T3, dog skal man være opmærsom på at RP har 90hk, præsis som ABS og ADZ også har, dvs. den ikke lovligt kan lægges i en t3 diesel uden at betale ekstra afgift

hvor meget afgiften er for at øge motoreffekten ved jeg ikke, men den er nok tjent ind på et par år i form af sparet vægtafgift :)


Hvis man øger effekten ud over de 20% er det vel som at starte forfra, altså betragte bilen som importeret.

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Hvorfor ikke RP fra Golf-II?
« Svar #7 Dato: 17. Marts 2014 kl: 11:48:37 »
Citat fra: "bos1" post=109019
min diesel/benzin ombygning er droppet lige nu og jeg har købet en anden bil
motoren jeg har er uden det org filterhus og har kørt med åbent filter , så det skulle ikke være det store problem
man kan jo også lægge RP indmaden over i en AAM blok og på den måde få en 75 HK motor med 90 HK  :)  lovligt nej , men der skal være en meget dygtig mand/dame der skal opdage det

Har du droppet kombinationen T3 med RP og Aut?

Kan man bygge Monojetronic fra en RP over på en 1.6 blok, og på den måde undgå at komme over skats effekt grænser?

Men effekten af sådan en kombination er vel udokumenterede, og så er man lige vidt.

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Hvorfor ikke RP fra Golf-II?
« Svar #8 Dato: 17. Marts 2014 kl: 13:53:29 »
lige for nu har jeg droppet ombygningen , da jeg ikke kan overskue det med alt det andet der sker i mit liv
så jeg har fået fingrene i en twinslider panel van 1,6TD  :)
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966