Forfatter Emne: Kølervæskeskift på WBX??  (Læst 2541 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Kølervæskeskift på WBX??
« Dato: 30. Oktober 2011 kl: 11:18:00 »
Jeg skal have skiftet kølervæsken på Arnold, og samtidig vil jeg skylle både køler og motor godt igennem.

Jeg har været inde og kigge efter tråde om emnet, men jeg synes at de er rimeligt uoverskuelige, så venligst, endnu en gang for prins Knud :)

Hvor er det lettest og smartest at skille systemet ad for aftapning og skylning?

Jeg fylder G12++ på så evt sammenblanding med den oprindelige blå væske er ikke noget problem.

Jeg vil gerne have en 80 graders termostat i, men det er ikke det smarteste at gøre det lige før vinteren. Så hvor meget af min kostbare kølervæske spilder jeg hvis jeg skifter termostat til sommer?
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Kølervæskeskift på WBX??
« Svar #1 Dato: 30. Oktober 2011 kl: 13:53:30 »
Det jeg gør er sikkert anderledes end andre, men jeg beskriver.

Jeg åbner helt for varmen i kabinen.

Så tager jeg de to tykke vandrør ind til termostaten af, tager en vandslange fra haven, og fitter noget til så det er rimeligt tæt. Jeg lader det køre indtil det der kommer ud af den anden slange er rent, så flytter jeg haveslangen over i den anden og lader vandet køre baglæns til det der kommer ud er rent.

Så starter jeg motoren et kort øjeblik for at få det resterende vand i motorblokken ud så godt som muligt. Der skal være plads til kølervæsken.

Nu er systemet gennemskyllet og du skal have kølervæske på.

Da der er en 15-16 liters plads i systemet, skal du sørge for at løfte lidt ryndt på rørene, så du får så meget som muligt ud af systemet inden du fylder kølevæske på. Du skal have minimum 5 liter af det røde på, jeg foretrækker 7 en halv da du så er sikret ned til omkring 25 grader minus.

Når du så skal skifte termostat til sommer sørger du for at løfte de to rør op, så de mister så lidt som muligt, derved skal du kun påfylde en lieters penge, og det er overkommeligt økonomisk.

Udluftning er vigtig, op med snuden, åbn ventilen på køleren og fyld på mens motoren får lidt gas. Luk ventilen når vandet begynder at strømme ud. På med dækslet til ekspansionsbeholderen, og stop motoren igen.

Så er den hjemme.

Jeg kunne virkelig godt tænke mig hvis der en dag var en der gad at lave disse opskrifter/beskrivelser i en separat side på t3nettet. Dette er beskrevet til hudløshed i mange tråde, men man bliver tosset i hovedet af at lede efter dem, eftersom der altid er en venlig sjæl der bare svarer direkte, som her.

Hvis der var en side med gode opskrifter til de forskellige reparationer etc. så ville det være så meget lettere at finde dem.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline camperman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 835
    • Vis profil
Kølervæskeskift på WBX??
« Svar #2 Dato: 30. Oktober 2011 kl: 18:30:46 »
Ja enig. Jeg har selv været ude i det samme, hvor Otto hjalp mig. Findes der mon ikke et Wiki modul hvor vi kan uploade brugsvejledninger?

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Kølervæskeskift på WBX??
« Svar #3 Dato: 30. Oktober 2011 kl: 19:10:35 »
Citat fra: "camperman"
Ja enig. Jeg har selv været ude i det samme, hvor Otto hjalp mig. Findes der mon ikke et Wiki modul hvor vi kan uploade brugsvejledninger?


Og du har helt sikkert kigget ude i venstre side af T3Nettet, der hvor du bl.a. kan trykke på Forum, ik'??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Kølervæskeskift på WBX??
« Svar #4 Dato: 30. Oktober 2011 kl: 19:36:29 »
Citér


Jeg kunne virkelig godt tænke mig hvis der en dag var en der gad at lave disse opskrifter/beskrivelser i en separat side på t3nettet. Dette er beskrevet til hudløshed i mange tråde, men man bliver tosset i hovedet af at lede efter dem, eftersom der altid er en venlig sjæl der bare svarer direkte, som her.

Hvis der var en side med gode opskrifter til de forskellige reparationer etc. så ville det være så meget lettere at finde dem.


_________________
Mvh,
Otto Krog


Tak for tipsene.

Jeg er også enig.

Jeg har søgt på trådene, og der er en del tråde, men det er bl.a. ikke til at se hvilken motor der tales om, og så er snak om teknikker på en tråd, jo ikke altid nødvendigvis den rigtige måde at gøre tingene på.

Så en liste med procedurer for forskellige af de almindeligeste reparationer ville være helt fint.

F.eks har jeg fornyligt haft stor glæde af Campervan Cultures videoinstruktion i at skifte forstøddæmpere. Eller rettere i at hæve forenden, men det gav mig et billede af hvordan man får støddæmperene på plads.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline camperman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 835
    • Vis profil
Kølervæskeskift på WBX??
« Svar #5 Dato: 30. Oktober 2011 kl: 20:00:40 »
Joeh, blackchart. Dog kan jeg ikke lige se det som orto efterlyser, nemlig at man kan uploade word eller pdf filer med instruks. Hilsen thomas

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Kølervæskeskift på WBX??
« Svar #6 Dato: 30. Oktober 2011 kl: 20:24:47 »
Dertil er biblioteket jo netop, der kan du uploade filerne og så er der wiki hvor ALLE brugere kan tilføje og rette tekster...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Kølervæskeskift på WBX??
« Svar #7 Dato: 30. Oktober 2011 kl: 21:26:03 »
Citér


Dertil er biblioteket jo netop, der kan du uploade filerne og så er der wiki hvor ALLE brugere kan tilføje og rette tekster...




_________________
Mvh. Morten Trab


Det var jo et par funktioner her på siden som jeg ikke var opmærksom på.

Så mangler der jo bare en beskrivelse af hvordan man aftapper, gennemskyller og udlufter kølesystemet på diverse T3 motorversioner :D
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Kølervæskeskift på WBX??
« Svar #8 Dato: 05. November 2011 kl: 22:16:24 »
Jeg har nu gennemskyllet og genfyldt mit kølesystem, og skal til at udlufte i morgen.

Jeg er lidt i tvivl om hvorvidt udluftningsskruen på køleren skal skrues helt ud, eller om det er nok at løsne den 3 omgange, som der står i Haynes.
Da det jo er en almindelig skrue er jeg i tvivl om der kan komme nok luft ud, hvis den kun er løsnet.

Jeg er også i tvivl om funktionen af udluftningsskruen på termostathuset.

Hvis der er nogen der har nogle uddybende kommentarer til dette, vil jeg meget gerne høre dem.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline per

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 137
    • Vis profil
Kølervæskeskift på WBX??
« Svar #9 Dato: 05. November 2011 kl: 22:55:06 »
Jag har för mig att det är en skåra i skruven fram. På min var den bytt mot en vanlig och då måste den lossas helt. Var försiktig så att du inte bränner dig, vattnet blir ganska varmt.
Per

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Kølervæskeskift på WBX??
« Svar #10 Dato: 06. November 2011 kl: 07:32:26 »
Citér


Jag har för mig att det är en skåra i skruven fram. På min var den bytt mot en vanlig och då måste den lossas helt. Var försiktig så att du inte bränner dig, vattnet blir ganska varmt.




_________________
Per
Nordiska typ2-klubben.com

Tak for tippet.

Jeg har tænkt mig at tage min Dremel og slibe en rille på langs, i den yderste ende af gevindet. For med 80 graders varmt vand væltende ud over fingrene, kan jeg forestille mig, at det kan være svært at fange gevindet med en almindelig skrue.

Er der andre der har yderlige kommentarer?

Jeg vil stadig gerne vide lidt mere om hvordan udluftningsskruen på termostathuset fungerer.
Jeg synes at dens funktion er lidt vagt beskrevet, og nogen steder slet ikke nævnt ved udluftning.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Kølervæskeskift på WBX??
« Svar #11 Dato: 06. November 2011 kl: 13:13:50 »
DET VIRKEDE :D

Jeg sleb en rille med Dremlen ca halvvejs op af gevindet på udluftningsskruen.
Det gav mig mulighed for at udlufte uden at skruen var helt ude af gevindet.

Arnold tog ved udluftningen yderligere 3 l vand. Så det er ikke så underligt. at der ikke var varme på forreste varmeapparat på prøveturen i går.

Som billedet viser, er det godt at have lidt niveau forskelle i baghaven, når man ikke besidder en højtløfter eller ramper :wink:
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen