Forfatter Emne: Frække mus...  (Læst 5724 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Herr_Jensen

  • Gæst
Frække mus...
« Dato: 25. Marts 2009 kl: 11:25:33 »
Hey alle,

Da jeg stod og sandblæste i går aftes var der en foruroligende stor klat paddng foran på Valpen. Under den opdagede jeg at der desvære har været mus i pladen.

Jeg valgte at skære et væmmeligt stort hul og har fundet et fint stykke rustfri jeg sætter på. Men.

Jeg vil jo gerne sørge for at rammen ikke ruster under den nye plade jeg sætter på. Zink maling - og masser af det var min plan men det smelter vel når jeg svejser (og som bonus bliver jeg sikkert både impotent og enfoldig af dampene) så hvordan sikre jeg så bedst metallet under pladen? Se evt. billede hvis det jeg skriver slet ikke giver mening.

Mange tak : )

Bluestar

  • Gæst
Frække mus...
« Svar #1 Dato: 25. Marts 2009 kl: 11:32:49 »
zink spray er ganske godt!

 du er nødt til at efterbehandle med noget tyndt hulrums middel!

 der er ikke andet at gøre!

 jesper

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Frække mus...
« Svar #2 Dato: 25. Marts 2009 kl: 12:07:17 »
Preludium:

Når man laver rust i sin egen bil - særligt de første gange - kan man ikke få det gjort godt nok. Det er ligesom de første gange, man støber noget af cement. Det kan ikke blive stærkt nok. Man agerer som om, man skal fremstille et produkt, der skal holde for evigt. Konkret udmønter det sig i, at man skærer store pladepartier væk, man reagerer stærkt på alt, hvad der er repareret "useriøst" - også selvom det er i en ikke-bærende zone, og man foretrækker at reparere med "uforgængelige" materialer - varmgalvaniseret plade - eller endnu hellere rustfri.

Prædiken:

Svejs et stykke ganske almindeligt karrosseriplade i. Hvis du frygter for levetiden, så brug 1,5 mm eller 2,0 mm. Rustfrit er skod at arbejde med. Bilen har nu holdt plus 35 år - det stykke du svejser i skal nok tage de næste 35 med set i lyset af bilens anvendelsesmønster. Hvis du er dygtig og ambitiøs, så svejs kant-til-kant og punktsvejs til rammen. Men pas på, når du svejser i "den frie plade". Der er kæmpe risiko for "flimmer", så måske skal du lave kant-til-kant-svejsningen som en million punkter, hvor du giver tid til afkøling ind i mellem. Du kan evt. lukke med fortinning. Jeg er i øvrigt sikker på, at en PM til Bluestar vil give et langt mere kompetent svar end mit amatørbavl.

Udgangsbøn:

Intet karrosseriarbejde er bedre end efterbehandlingen. En fin ny pladestump er væk på 2 år, hvis ikke der efterbehandles seriøst. Dvs. seriøs opmaling med en god grunder.

(I den forbindelse: Lad mig udgyde min fordom om tunge zinkmættede grundmalinger: De er elendige! Jeg taler om "Galvafroid-typen". De har en vedhæftningsevne som et tørt cigaretskod på et skibsdæk. Min erfaring er, at de ikke danner en ordentlig bund for videre lakopbygning. Brug hellere en klassisk grunder, der matcher det følgende produkt.)

Og så vigtigst af alt: Rust kommer oftest, hvor der er fred og ro. F.eks. i pladssamlinger. Hvor to eller flere lag plade ligger ovenpå hinanden. Derfor er det mit trick at få alle pladesamlinger mættet totalt op med et rustbeskyttelsesprodukt.

(Jeg vil ikke indlade mig på et diskussion om, hvilket produkt, der er bedre end et andet - det er et religiøst spørgsmål. Skidt med, hvad det er for noget ketchup, du bruger - bare du bruger nok af det og får det ind i de mindste afkroge.)

Mit personlige trick er at opvarmne rustbeskyttelsesmidlet, så det bliver meget tyndtflydende, og så blæse det ind med højt tryk via an lang tynd sonde. - Det er så fornøjeligt, at se bilen holde om sommeren med dråber piplende ud af pladesamlingerne.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Herr_Jensen

  • Gæst
Frække mus...
« Svar #3 Dato: 25. Marts 2009 kl: 13:20:43 »
Tak for jeres svar.

Jeg må indledningsvist bryde sammen og tilstå at grunden til jeg bruger rustfri er fordi der lige var en stump som var nogenlunde samme størrelse som hullet jeg lavede : ). Jeg er lidt urolig for rustfri eftersom jeg jo er ny svejser så selv ganske almindelig plade er spændende nok til mig.

Et andet alternativ var at jeg lavede en masse små plader og klistrede på men eftersom den var jævnt hullet over hele strækningen valgte jeg at skære en hel motorvej igennem. Der er dejlig meget plads at arbejde på så jeg tror nu nok det bliver fint.

Jeg giver den gas med noget zink(spray) og glæder mig over det nok skal holde længere end så mange andre steder på bilen : ).

Kan man køle svejsninger med med vand eller vil det bare slå sig endnu mere? Køler i bare ned ved at vente eller er der en smart måde at gøre det på?

Tak,

PS: Jarl, hvoffor kan du ikke lide gæs der ryger cigar?

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Frække mus...
« Svar #4 Dato: 25. Marts 2009 kl: 17:41:43 »
Pas på hvad du indånder under dine svejsetimer. Vistnok værre i forbindelse med rustfri.

Har du råd til at køre Valp, har du fanme også råd til at købe et stykke karosseriplade istedet for det rustfri tis.

Iøvrigt er det vel operagæs Jarl ikke kan li.

Kurt
Kurt - 25115788

PARKHAVE

  • Gæst
Frække mus...
« Svar #5 Dato: 25. Marts 2009 kl: 17:45:51 »
3 måder at køle på:

1: Kølepasta der der smøres på pladedelen umiddelbart udenfor svejseområdet ( en slags lerbaseret produkt, der optager enormt meget varme og ikke leder det videre) Fordel: skidesmart og hurtigt. Ulempe: rengøringen bagefter og pris.

2: luft pistol ( den skal du alligevel have i nærheden for at slukke mindre spontant opståede brande - tro mig! det kan ske, men spørg ikke mere)

3: svejse måde - læs igen hvad Jarlen skrev om at punkt svejse.
 Jeg svejser altid karosseriplade som små serier af punkter, skiftevis fordelt på pladestykket. Så minimerer du varme dannelsen og mindsker risikoen for flimmer. Og har man øvet sig godt i forvejen og fået indstillet svejseren så den "lyder" rigtigt brænder det mindst ligeså godt igennem som en lang streng mågeklatter. Ydermere er det nemmere at slibe ned bagefter, hvilket er det værste lortearbejde jeg kan finde på. HADER slibning - simpelthen :lol:  :lol:  :lol:
Lange kontinuerlige svejsninger er IMO forbeholdt 3mm og opad.

NÅ ja - hold dig fra rustfrit og galvaniseret plade - basta

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Frække mus...
« Svar #6 Dato: 25. Marts 2009 kl: 18:41:52 »
Enig. Ikke noget med rustfri eller galvaniseret (som alligevel skal slibes rent i kanten, og derfor ikke holder sin galvanisering ).
Almindelig karrosseriplade i 0,9 - 1,0 mm er ikke den store udskrivning, og fornuftigt at bearbejde,
Skal det gøres rigtigt godt, kan du grunde det på bagsiden, og når dette er tørt lægge et tyndt lag af dinitrol, pava, tectyl eller hvad du nu bruger.
Det løber fint ud i samlingerne under svejsningen, men det brænder også særdeles villigt, så luftpistol !!!
Vand er absolut ikke anbefalelsesværdigt, medmindre det hele står i lys lue - hvad Gud forbyde. For dælen hvor kan man rubbe nallerne, når det knitrer og små gnister danser lystigt omkring en.....(Og et bagsæde ryger mistænkeligt, men det er en anden snak. )

Som allerede beskrevet: Punktsvejs med god gennembrænding, og "spring godt imellem svejsningerne. Sørg for, at pladestykkerne ligger helt sammen (kan evt. fæstes med et par lynskruer, hvor hullerne svejses ud til sidst. )
Slib og træk en gang spartel. Voila! og hvis du kan komme til det: Efterbehandling fra bagsiden.

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
Frække mus...
« Svar #7 Dato: 25. Marts 2009 kl: 20:35:48 »
ja ja ja  jeg kan med stor glæde anbefale tyndplade svejse kursus hos euc Næstved.  Dels er undervisningen særdeles kompetent  kun fikseret på pladesvejsning i bil karrosserier og efter et sådant kursus der er sjovt hyggeligt og lærerigt ja så er der mulighed for dreje kursus fræse kursus og specifik ekstra kursus i den svære svejse kunst - og det er tilladt ( bliver anbefalet ) at tage egne ting med. pris det skal du høre fra Jens Anker EUC  Men billigt det er det. :lol:  er du interesseret er du velkommen til at ringe til mig  40 55 88 64
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864