Forfatter Emne: dieselpumpe  (Læst 5134 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
dieselpumpe
« Dato: 09. Marts 2005 kl: 14:13:31 »
Hej Jens

Køb en værkstedhåndbog og gør det selv :-)
Meld dig ind i PF-auto, her er sikkert nogen som vil hjælpe dig !
Jeg har desværre ikke en brik forstand på diesel, men vil da gerne være behjælpelig i det omfang jeg kan  :roll:

mvh.
Rasmus
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
dieselpumpe
« Svar #1 Dato: 09. Marts 2005 kl: 22:27:43 »
Hva me en Golf bog  :shock:  :?:

Det er jo den samme motor !
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
dieselpumpe
« Svar #2 Dato: 12. Marts 2005 kl: 15:13:26 »
tjek this out:

Det er en tysk vejledning omkring den saakaldte ESP.  I skal ekstrakte den med Winzip eller andet.

Link:
http://www.home.foni.net/~meyer-jess/t3/jxpumpe

Jeg kender til to former for indstilling:
1. statisk:

Især når den starter dårligt i iskold tilstand. ellers også når den er kært varm, fordi den ikke starter med det samme.

flytte ESP om 2-4 grader i retning af tidligere indsprøjtning. Løsne ESP en lille bitte smule og så med en hammer i retning af tidligere indsprøjtning. denne form er normal, isår forsi en ESP i løbet af årtier altid vandrer lidt i retning af senere indsprøjtning. dette forebygges igen med denne metode. men husk nu, at JX motoren skal indstilles på OT med lineal (stål) og korn (ind i hullet hos ESP) inden man starter det. Der må heller ikke laves mere end 2-4 grader i denne test.

---

2. dynamisk:
laves iflg. håndbog med lineal, korn, digimeter og indstillingskontrol - nok noget til eksperter ...
Har jeg aldrig lavet ...

held med det!

Jens

Bluestar T3 1989 JX TD


Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
dieselpumpe
« Svar #3 Dato: 28. Marts 2005 kl: 00:49:16 »
Hej Jens

Ja, det lyder godt nok som en slidt turbo! Hvad angår inndstilling af pumpen, så foregår det således:

1) Find et måleur med en passende adapter, der passer ind i centerhullet på pumpens endegavl - altså den lille bolt mellem udgangene til de 4 dyserør. Den løsnes med en 12 mm nøgle. Uret monteres med en forspænding på 3-4 mm.

2) Nu findes ØD for cyl. 1 ved hjælp af markeringen på svinghjulet. Motoren drejes nu baglæns indtil uret ikke mere bevæger sig. Her 0-stilles. Motoren drejes frem til ØD igen og pumpeindstillingen kan nu aflæses på uret. Den skal for en JX'er være 0,91 +/- 0,02. Er den ikke det løsnes pumpem og drejes på samme måde som en strømfordeler i en benzinbil - dvs mod rotationsretningen = tidligere indprøjtnint (højere tal) og vise versa.

3) Afhængig af hvor skrap du er med en skydelære kan du faktisk gode bruge sådan en, men det kræver en anelse behændigkeit.

Og så forresten - glem alt om dynamisk indstilling af pumpen! Det er noget vrøvl. En dieselpumpe indstilles kun statisk - det dynamiske klarer den selv vha. dens indre forstillingsmekanisme.

Vil du stille mere på pumpen, så kan du skrue på mængdeskruen (som muligvis er plomberet). Det er den lange 8 mm bolt med kontramøtrik, der sidder midt på pumpens overside over højtryksdelen. På den kan du reguleer motorens effekt - evt. kombineret med en justering af ladetrykket på wastegaten. - En krads blanding med fare for hurtig motordød ved misbrug, men også en let måde at hente 10-15 hk ekstra. - Mere om det en anden gang :P

Bedste hilsner

Jarl
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
dieselpumpe
« Svar #4 Dato: 13. September 2009 kl: 18:46:21 »
.... Og når man nu får et blackout, og alt det logiske forsvinder, (på trods af mange tidligere indstillinger) og selv caspers forklaring forsvandt i forvirringen, så bliver jeg nødt til at få det skovlet ind. !!!!!!  :oops:  :oops:  :oops:
En virkelig dummer.......... efter at både rem og pumpehjul har flyttet sig.
(slukket motor, pumpeskifte)

Motoren stilles i ØD efter mærket på svinghjulet.
Motoren drejes bagud til uret bag i pumpen ikke bevæger sig mere...
... her skal uret dreje baglæns, ikke ..... (det er sgu flovt at skulle spørge)

Uret nulstilles, og når motoren igen drejes til topmærket, skal uret stå på 0,88 (sauger)
altså under en hel omgang, ud af de ca. 2,2 omgange der er til højeste måling i pumpen. ????

UNDSKYLD....vær overbærende, det må koste kvajer, men jeg er virkelig gået totalt i sort, og kan ikke overbevise mig selv om at måleuret skal blive ved med at stige, efter at ØD på motoren er passeret.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Mølle

  • Gæst
dieselpumpe
« Svar #5 Dato: 13. September 2009 kl: 19:05:14 »
Den er godt nok. Det er bare svært at kapere, at dysserne skal blive ved med at sprøjte mens forbrændingen er i gang. Jeg fatter det heller ikke, men har accepteret at sådan er det....bare..

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
dieselpumpe
« Svar #6 Dato: 13. September 2009 kl: 19:13:03 »
TUSIND TAK.......
Jeg var gået total i baglås selv om jeg har indstillet adskillige pumper korrekt.
Men når man bare går i sort, kan det kræve mange forklaringer at få drejet hjernen ind på rette spor igen.... måske en "fejl 40+" .. :wink: ..
Jeg skylder en kvajer......

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.