Forfatter Emne: Erfaringer med selektivt firehjulstræk?  (Læst 1408 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline seppo

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 142
    • Vis profil
Erfaringer med selektivt firehjulstræk?
« Dato: 12. November 2012 kl: 15:19:16 »
Hej alle sammen!


Jeg er efter en bristet drivaksel foran og hele dækmønster slidtage snakken blevet lidt lun på at få den manglende knap imellem diff-låsene sat i.

Hvad er jeres erfaringer? Hvad giver det l/100 ? (hvis det giver noget)  hvad er fordele ulemer ved decoupler løsningen med viscose kontra uden?

Og sidst men ikke mindst, hvad kan jeg gøre det for ? det er lidt svært at finde en præcis pris på det. (måske nogen har en liggende?)


Mvh Seppo

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Erfaringer med selektivt firehjulstræk?
« Svar #1 Dato: 12. November 2012 kl: 16:27:46 »
En fast forbindelse i stedet for visco giver et konstant træk på begge aksler, noget der især har en fordel i extrem kørsel i sand.

Ulempen er er du skal have decoupler, da du stort set ikke kan køre på fast underlag med 4 hjulstræk tilkoblet.

En god visco kobler til hvis baghjulene spinner ca en sjettedel omgang, men til gengæld har du altid træk på to aksler, hvis det skulle blive nødvendigt.

Ved længere hovedvejskørsel eller på motorvej kører jeg i normalt vejr med frakoblet foraksel for at spare viscoen. Det siges at man også sparer brændstof, men det har jeg ingen dokumentation for.

I snevejr, eller på små snoede veje, hvor man skal ud i rabatten ved møde med en anden bil, kører jeg altid med indkoblet visco. Det vil give mig chance for at køre mig ud af problemer med udskridning. Eller hvis jeg kommer ud i blød rabat.

Det er en fed fornemmelse i glat føre, at mærke hjælpen fra forhjulene, når bagenden begynder en udskridning i et skarpt sving :cheer:
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Jes

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 963
    • Vis profil
  • T3 model: Syncro årg. 1985
Erfaringer med selektivt firehjulstræk?
« Svar #2 Dato: 12. November 2012 kl: 18:22:00 »
Priserne svinger mellem 5-6500 kr. Alt afhænging af om det er fra DK eller udlandet. Du skal normalt sende snuden fra din gearkasse retur.
Der er normalt også et depositum ,som du får tilbage, når de modtager snuden fra din gamle gearkasse ( forudsat at din snude er ok ). Og jeg
kunne godt tænke mig en. Men konto´en synes det ikke  ;)

Mvh Jes
Tlf 0045 40332205
T3-klub medlem nr 134.
Syncro 1.9 DG 1985 allrounder.
Unimog 411.110 Kabriole. Årg.1959
If you can dream it.   You can have it :-)

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Erfaringer med selektivt firehjulstræk?
« Svar #3 Dato: 12. November 2012 kl: 20:00:47 »
@ Kim, kan du koble til og fra medens du kører eller skal du holde stille?

Vi har også fået en decoupler i Mary.
Og udover hvad Kim har beskrevet har vi også oplevet følgende.

Fordele:
Mindre støj fra fortøjet og mindre resonans fra udstødningen når vi kører 2wd (det sidste, med resonansen fra lydpotten forstår jeg dog ikke, men forskellen er meget tydelig).
Ca. 0,5km til 1,0km mere på litteren.
At kunne koble forhjulene fra uden at skulle pille den store aksel af.
Mulighed for at køre med forskellig dækstørrelser, dersom det bliver nødvendigt.

Ulempen:
Mere sidevindsfølsom, derfor kobler vi ofte forhjulene til i stærk sidevind.
"Angsten" for evt. ikke at kunne koble til når det er nødvendigt, hvis mekanikken ikke virker (f.eks. manglende vaccum eller andet).

Det sidste er nok ikke så relevant for 99% af syncroejerne, men når man bruger den som ekspeditions køretøj ude bag Langbortistan, så bliver den slags pludselig meget vigtig.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Erfaringer med selektivt firehjulstræk?
« Svar #4 Dato: 12. November 2012 kl: 20:13:46 »
@ Dennis

Jeg mærker slet ikke, når jeg kobler til eller fra.

Det eneste jeg behøver er lige, at lette foden fra speederen et halvt sekund , så glider den ind og ud af 4WD uden en lyd, og det er uanset om jeg kører 20  eller 90 km/t.

Jeg kan heller ikke høre forskel på, om 4WD er til eller fra, og  jeg synes i øvrigt også at jeg har erfaret, at den er mere sidevindsstabil med 4WD på.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Erfaringer med selektivt firehjulstræk?
« Svar #5 Dato: 12. November 2012 kl: 20:37:22 »
Den ekstra støj vi hører fra lydpotten i 4wd var der også inden vi fik decoupleren indbygget.
Det er resonans i det lave omdrejningsområde.
Det er jo selvfølgelig en særlig ting for Mary.

Dejligt at høre at vi bare kan kople til og fra medens vi kører, det har vi nemlig ikke været helt sikre på.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Erfaringer med selektivt firehjulstræk?
« Svar #6 Dato: 12. November 2012 kl: 21:53:10 »
Nu findes der jo forskellige fabrikater af decouplere, såååå forsigtig. IKK?
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen