Forfatter Emne: Syncro problemer  (Læst 3526 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Kkrogsgaard

  • Gæst
Syncro problemer
« Dato: 28. April 2007 kl: 22:58:36 »
Så er motoren kommet i og hun er prøvekørt.

Alle gear er der og fungerer uden mislyde, jeg skal dog lige have givet skiftekulisse og led noget fedt, da det hele går meget trægt.

Bilen har stået stille i 6 mdr ca. derfor er der lidt "løs" rust rundt omkring.

Problemet er så at mit fortøj ikke virker, der er kun træk på baghjulene, jeg spekulerer derfor over om det kan have nogen effekt at skifte olie i begge gearkasser, eller om det er som at slå i en pude?

Jeg må i morgen have hævet bagenden op, så jeg kan afprøve fortøjet og se der sker noget ved det.

På prøveturen lød der meget lyse metaliske lyde fra bilen, nærmest som om de kom inde fra midten af undervognen.

Lyden kan betegnes lidt ligesom en varm udstødning der giver sig. Men jeg ved ikke hvor udstødning kan have givet sig henne, andre steder end i de nye manfoldspakninger og støttebolte?

Og når jeg drejede skarpt men bilen var i gear skurrede det fra Kardanen, kan silikonen være blevet hård?



Jeg skal også lige have gravet fortøjskoden fra, så jeg kan se hvilken gearkasse det passer sammen med.

Min gearkasse hedder AHF, så ifølge min tabel skal fortøjet hedder noget med 6N ??

Desuden virker spærret heller ikke, men det kan muligvis være den før omtalte pneumatik, der skal efterses og smøres...

Kkrogsgaard

  • Gæst
Syncro problemer
« Svar #1 Dato: 29. April 2007 kl: 08:24:24 »
Sker der noget ved at afmontere kardannen og køre uden den indtil fejlen er fundet?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Syncro problemer
« Svar #2 Dato: 29. April 2007 kl: 08:54:10 »
Nej, det sker der ikke noget ved.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mølle

  • Gæst
Syncro problemer
« Svar #3 Dato: 29. April 2007 kl: 09:38:40 »
gearolien har ingen betydnign for syncro virkningen. Men ny olie gør jo altid godt.

hvis der ingen 4x4 virkning er, er det nok viscoen, som har givet op.

Kør bare uden kardan, men er det viscoen, som strejker, så er det et fedt.

Kkrogsgaard

  • Gæst
Syncro problemer
« Svar #4 Dato: 29. April 2007 kl: 10:12:53 »
Hvad mener du at det er et fedt, viscoen har vel ikke indvirkning på gearkassen, når kardanen er afmonteret.

Jeg mener det belaster vel ikke noget yderligere, at køre uden kardan og med defekt visco?

Kkrogsgaard

  • Gæst
Syncro problemer
« Svar #5 Dato: 29. April 2007 kl: 10:29:10 »
Jeg har lige luret koderne, bagtøjet hedder AHF og fortøjet hedder ADM.

Jeg har så kigget på min tabel og begge to har udveksling på 38:7 burde det så ikke passe sammen?

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Syncro problemer
« Svar #6 Dato: 29. April 2007 kl: 10:57:26 »
Det er samme kombination som jeg har på min og som Jan har på Grünehild, så det skulle der ikke være noget galt i...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Mølle

  • Gæst
Syncro problemer
« Svar #7 Dato: 29. April 2007 kl: 12:45:31 »
Det er et fedt om du kører med eller uden kardan. Det gør ingen forskel. Heller ikke om viscoen virker eller ej, med og uden kardan. Det hele drejer med rundt under alle omstændigheder. Hvis du vil ha fortøjet til at stå stille, skal trækaksler og kardan af. Trækakslernes yderste led skal blive på bilen da de holder sammen på lejerne i forhjulene. Men det giver ingen mening, med mindre du helt vil afmontere fortøjet.

Kkrogsgaard

  • Gæst
Syncro problemer
« Svar #8 Dato: 29. April 2007 kl: 18:33:24 »
Nu har jeg haft en donkraft under bilen og løftet bagenden op, så baghjul ikke rørte jorden, da begyndte bilen at køre frem og tilbage, alt efter hvilket gear den var i.

Derefter kørte jeg en tur ud på en løs nyharvet mark og der satte den sig så fast. Det højre baghjul kørte bare rundt og bilen kom ingen steder...?

Så tilbage og op på donkraften igen, der rokkede den så frem og tilbage igen igen???

Jeg er totalt forvirret nu.

Hvorfor virker det kun på donkraften og ikke i marken?

Diff.spær har jeg ikke haft tid til at se på idag.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Syncro problemer
« Svar #9 Dato: 29. April 2007 kl: 18:37:40 »
Og da højre baghjul kørte rundt tog du selvfølgeligt og aktiverede bageste spær?? ;)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Kkrogsgaard

  • Gæst
Syncro problemer
« Svar #10 Dato: 29. April 2007 kl: 18:38:41 »
Jeps, men det virker jo ikke endnu??! :-|

Er det kun når spæret er slået til at viscoen begynder at arbejde???

Altså når begge baghjule slipper grebet?

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Syncro problemer
« Svar #11 Dato: 29. April 2007 kl: 18:41:16 »
Nårh, så vidt jeg husker kan jeg godt dreje et hjul af gangen på min uden at den binder specielt i viscoen, det er tilgengæld noget helt andet når jeg aktiverer spær og drejer rundt, så vil den og trække snuden med :)

For mig lyder det som helt normal reaktion det du har været ude for...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Mølle

  • Gæst
Syncro problemer
« Svar #12 Dato: 29. April 2007 kl: 19:44:28 »
Det lyder som om du har givet dine planethjul en ordentlig svingom. Nu er det så med at holde tungen lige i munden regne ud hvad der sker. Det som er alfa og omega er om udgangen  til kardanen drives rundt når det ene hjul spinder. Svaret er, så vidt jeg kan se på div. manualer at udgangsakslen i gearkassen driver hhv. diff og udgang til kardan, hvilket betyder, at når et baghjul spinder, er det fordi udgangsakslen drejer rundt, hvilket betyder at også kardanen til fortøjet drejer rundt. Når kardanen drejer rundt vil den selvfølgelig drive fortøjet, og når der ikke overføres kraft til forhjulene må det være fordi viscoen ikke trækker tilstrækkeligt med så kraften fra gearkassen overføres i tilstrækkelig grad til fortøjet.

jeg kan ikke umiddelbart se, at brugen af spær skulle ændre noget ved det.

men der er nok nogle, som er meget klogere på det, såeh.. lad os høre nogel flere betragtninger.

PS: forsøget med bukkene viser så vidt jeg kan se blot at der stadig er lidt liv din visco. med streg under lidt.

Kkrogsgaard

  • Gæst
Syncro problemer
« Svar #13 Dato: 29. April 2007 kl: 20:09:18 »
Jeg kan godt se din pointe der, Mølle.

Men hvordan filan finder jeg så ud af om den virker eller ej?

Hvis jeg løfter et baghjul i den ene side kun, så skal kardannen i teorien ikke snurre med, med mindre spæret er aktiveret, så er det jo at begge baghjul trækker.

Så skal viscoen ikke nødvendigvis arbejde med, med mindre selvfølgelig kardanen drejer rundt.??

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Syncro problemer
« Svar #14 Dato: 29. April 2007 kl: 20:16:27 »
Nu tager vi lige et hurtigt principielt Syncro-kig - sådan helt fra start.

Viscoen reagerer på forskellen i omdrejningstal på forakslen og bagakslen. (Og viscoen reagerer ikke med at "slå til" eller "slå fra", men derimod med en siliconevæske, der gradvis stivner ved opvarmning, og dermed kan overføre moment) Men vel at mærke den forskel som opstår mellem differentialernes spidshjul. Man kan sagtens løfte bagvognen og spinde det ene baghjul rundt med 180 km/h uden at viscoen reagerer, hvis bare det andet baghjul roterer den modsatte vej med samme fart. Sker det, vil spidshjulet nemlig stå stille og viscoen vil putsove. Præcis det samme eksperiment kan man også gøre med forakslen - med samme resultat.

Det der er interessant er altså (forskellen i) spidshjulenes omdrejningstal og man må betragte de enkelte aksler som et hele. Det er klart, at diff.spær betyder, at hjulene roterer fudstændigt ensartet og dermed vil enhver hjulrotation medføre spidshjulsrotation.

Viscoens "låsekraft" er som nævnt afh. af siliconens træghed. Den træghed er altid til stede - også når der ikke er brug for 4-hjulstræk, men trægheden bliver til "låsthed", når siliconen er varm. Krogsgaard oplever trægheden, når han har bilen på donkraften - så vil den bevæge sig, men der skal meget mere moment til at sætte egentligt træk på forhjulene. Jeg har på et fremragende forum (http://ig-syncro16.de/dragonfly/index.php?name=ForumsPro) læst flere, der angiver, at en passende træghed er, at man med et dækjern som vægtstang imellem hjulboltene foran netop skal kunne dreje hjulnavet. Jeg ved ikke om den holder i byretten, men det svarer meget godt til den træghed min har, og den kan i hvertfald lave hjulspind med forhjulene. Og lad os så lige få aflivet den myte om 4-hjulstrækket, der slår til og fra. Det er altid til - bare i større eller mindre grad.

Men det kunne være fedt at høre lidt om, hvor meget træghed i andre har.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!