Forfatter Emne: Kørelys og forlygterelæer  (Læst 12669 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mads-kaa

  • Gæst
Kørelys og forlygterelæer
« Dato: 22. Januar 2010 kl: 22:23:11 »
Hej

En højt respekteret herre i (specielt diesel) T3-kredse har tidligere lavet et indlæg om modificering af lyskredsløbet i bilen, så forlygterne bliver forsynet med strøm gennem relæer, i stedet for gennem lyskontakten. Det synes jeg jo var en ganske fremragende idé og besluttede derfor at følge trop.
For at gøre det rigtig lækkert tænkte jeg at jeg også ville lave kørelys i samme ombæring. Problemet med de "færdige" kits man kan købe hos diverse mere eller mindre tilforladelige stumpe pushere er at der altid er en hage. Som regel mister man en funktion eller vinder nogle uønskede: Blink med fjernlys bliver umuligt, positionslys forsvinder, nærlyset tænder når man tænder lyset uden at motoren kører. Desuden er prisen for 20cm kabel, en diode, to sokler og to relæer jo helt ude i skoven.
Jeg har derfor besluttet mig for at lave det ultimative køre lys til T3. Jeg har prøvet at lave et diagram over en løsning som i mit hoved ikke giver nedsat funktionalitet og ikke giver nye uønskede muligheder.

Hvis I kan se at der eventuelt skulle være noget galt eller har bedre/andre idéer, som måske kunne spare et relæ eller ligende, så sig frem...

Jeg har overvejet den nye mulighed med kun kørelys på forlygterne (med nedsat styrke), men kan egentlig bedst lide at have lys bagpå også. Denne mulighed er i øvrigt std. i Canadiske udgaver af T3, og derfor beskrevet i Bentley manualen.

Først får I relæstyring af forlygterne:


Og så selve kørelys arrangementet:


Ja ja, jeg ved godt der er mange relæer, men de koster altså kun 25kr i biltema...

/Mads

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Kørelys og forlygterelæer
« Svar #1 Dato: 23. Januar 2010 kl: 05:48:28 »
Ser fint ud mads, det ser endda ud til at du undgår at skulle bruge en diode bro til pos lyset ved at bruge et arbejdsrelæ med 87 / 87b udgang :-)
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Mads-kaa

  • Gæst
Kørelys og forlygterelæer
« Svar #2 Dato: 23. Januar 2010 kl: 13:29:07 »
Det var det der var planen, jeg synes dioder er noget pjat til den slags. Specielt når der er lavet et automotivt relæ til formålet.

/Mads

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Kørelys og forlygterelæer
« Svar #3 Dato: 23. Januar 2010 kl: 15:43:47 »
Jeg kan også kun se fornuft i diagrammet, men hvis ikke en elektromand skulle kunne, hvem skulle så ;-)

Men fuck Biltemarelæerne og køb nogle saftige overdimensionerede nogle af den type, der siger et højlydt "smæk", når de kobler til...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Kørelys og forlygterelæer
« Svar #4 Dato: 23. Januar 2010 kl: 16:37:06 »
@mads, har du testet det i praksis eller er det stadig på skrivebordet?

jeg kunne sætte lidt spørgsmålstegn et par steder, men syntes det er nemmere når man sidder i billen og kan måle om der kan trækkes +/- det pågældende sted!

det første diagram ser ok ud for mig, men det næste ser jeg et par?? ved de to sidste relæer!
bla. kan jeg ik se hvordan du vil bruge D+ som styreledning i det setup, da den for mig at se mangler "-" ved klemme 85 på midterste relæ!
jeg kan bare ik få strømmens vej til at passe helt...

forøvrigt ellers flot tegnet :), kunne dog godt ønske et par "prikker" der hvor strømmen samles, evt. streger i farver :)

ja som sagt så plejer jeg at lave kørelyset mens jeg sidder i bilen så kan man teste det med det samme, da stømmen godt kan løbe baglæns via en vej man ik lige tænkte på ;)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline FrankBinau

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.228
    • Vis profil
    • vw
  • T3 model: En på vej
  • By: 5600
Kørelys og forlygterelæer
« Svar #5 Dato: 23. Januar 2010 kl: 18:17:18 »
Hej Mads-kaa

Du kan gå ind i tråden Banditten og se mit diagram.Det virker fint, men man skal tænde på kontakten for at få instrumentlys & nummerpladelys med. Men om dagen er det jo ingen problem. Mvh :-)
Med vwenlig hilsen. Frank Berg Binau :-)
2006-VW-T5-Transporter-Kassevogn-lang-2,5-TDI-191HK-6gearTræk-M/Bremse-2175Kg-U/Bremse-750kg
2015-VW-Golf-VII-1,6-TDI-110HK-Bluemotion-Variant-Træk-1300K
1996-VW-Golf-III-CL-60HK-Benzin

Mads-kaa

  • Gæst
Kørelys og forlygterelæer
« Svar #6 Dato: 23. Januar 2010 kl: 22:51:56 »
Citat fra: "verner"
@mads, har du testet det i praksis eller er det stadig på skrivebordet?

jeg kunne sætte lidt spørgsmålstegn et par steder, men syntes det er nemmere når man sidder i billen og kan måle om der kan trækkes +/- det pågældende sted!

det første diagram ser ok ud for mig, men det næste ser jeg et par?? ved de to sidste relæer!
bla. kan jeg ik se hvordan du vil bruge D+ som styreledning i det setup, da den for mig at se mangler "-" ved klemme 85 på midterste relæ!
jeg kan bare ik få strømmens vej til at passe helt...

forøvrigt ellers flot tegnet :), kunne dog godt ønske et par "prikker" der hvor strømmen samles, evt. streger i farver :)

ja som sagt så plejer jeg at lave kørelyset mens jeg sidder i bilen så kan man teste det med det samme, da stømmen godt kan løbe baglæns via en vej man ik lige tænkte på ;)


Jeg har ikke testet det endnu, men lige præcis den del du stiller spørgsmål tegn ved har jeg sakset fra en Laro hjemmeside. Planen er at når ikke der er fjernlys på vil relæet få stel igennem dioden og formodstanden til indikering af langtlys. På den måde undgår man at både nær og fjernlys er aktivt på samme tid. Når så fjernlyset aktiveres neutraliseres relæet ved at der lægges 12V på "stelsiden" af relæet.

@Jarl: Jeg har biltemarelæer til fjernlyset nu og der er fint "knald" idem...

@Frank: Det virker sikkert fint (jeg har ikke set på dit diagram), men jeg har som skrevet kigget på adskillige løsninger og ikke fundet noget som kunne tilfredssillte mig endnu. Hvordan virker det med hensyn til at blinke med fjernlyset? hvordan virker det med hensyn til at sætte parkeringslys på i hhv. højre og venstre side???

/Mads

PS: Det er sgu ikke nemt at skrive indlæg i IE, sådan som svarfeltet hopper :?

Offline FrankBinau

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.228
    • Vis profil
    • vw
  • T3 model: En på vej
  • By: 5600
Kørelys og forlygterelæer
« Svar #7 Dato: 24. Januar 2010 kl: 01:12:20 »
@Mads-kaa

Jeg kan blinke med fjernlyset og der er parkeringslys i i højre side jeg har ikke prøvet med venstre? men det må jeg jo prøve Mvh :-)
Med vwenlig hilsen. Frank Berg Binau :-)
2006-VW-T5-Transporter-Kassevogn-lang-2,5-TDI-191HK-6gearTræk-M/Bremse-2175Kg-U/Bremse-750kg
2015-VW-Golf-VII-1,6-TDI-110HK-Bluemotion-Variant-Træk-1300K
1996-VW-Golf-III-CL-60HK-Benzin

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Kørelys og forlygterelæer
« Svar #8 Dato: 24. Januar 2010 kl: 13:43:14 »
jeg lavede kørelys på begge mine golf2ere med et alm arb.relæ som blev sat bag lyskontakten, det virkede fint, kan dog ik huske hvordan det var med parkeringslys h/v side. men kontakten afgjorde funktionen, dvs. man også kunne have tændt motor og ingen lys, parkeringslys eller nær/fjern-hvis det var det man ønskede, meget enkelt at lave ;)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Mads-kaa

  • Gæst
Kørelys og forlygterelæer
« Svar #9 Dato: 24. Januar 2010 kl: 14:10:57 »
Citat fra: "verner"
jeg lavede kørelys på begge mine golf2ere med et alm arb.relæ som blev sat bag lyskontakten, det virkede fint, kan dog ik huske hvordan det var med parkeringslys h/v side. men kontakten afgjorde funktionen, dvs. man også kunne have tændt motor og ingen lys, parkeringslys eller nær/fjern-hvis det var det man ønskede, meget enkelt at lave ;)


Er det ikke bare et relæ som aktiveres af D+? Man har hele tiden lyskontakten i tænd positionen, så lyset tænder når generatoren lader?

/Mads

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Kørelys og forlygterelæer
« Svar #10 Dato: 24. Januar 2010 kl: 14:26:33 »
jeg lavede det med de ledninger der var bag i kontakten, styret af kl.15 :)
og kan laves med et relæ, jeg brugte så et micro relæ, da det kan komme ind af hulet til kontakten :) KISS

sidst jeg lavede kørelys var på en tysk-importeret golf3, det kunne laves med et par stumper ledning og 3 dioder samt en ledning med den rigtige kabelsko stoppet i stikket til lyskontakten :), så virkede det som i de danske udgaver, men ville dog være bedst med relæer!
men fik at vide af en vw-mand at de gjorde sådan hos dem :)

hvordan er kørelyset egentlig lavet på de danske T3ere med kørelys fra vw? på min camper sidder der ét relæ og en ledning til plus i sikringsboksen (den der tit smelter!!) tror ik det er lavet optimalt på den måde...
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D