Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Emner - Milos camperbus

Sider: 1 [2] 3
16
Undervogn / Købes låse møtrikker til akufælge
« Dato: 10. November 2016 kl: 11:20:53 »
Er der nogen der har nogle  låsemøtrikker så fælgen ikke kan tages af uden nøgle,  som de ikke får brug for.

Det skal være konus  som ikke runder

17
Undervogn / Hvordan kan jeg beskytte mine bagsvingere
« Dato: 02. November 2016 kl: 12:10:15 »
Da mine nuværende bagsvinger ikke  kan synes længere har jeg gjort et par nye klar.

De er delvis sandblæst men det er umuligt at komme ind i hjørnerne indenvendigt.

Jeg har kontaktet Herning Galvanisering, Men de siger nej tak til opgaven.

Hvad kan jeg gøre for at konservere dem. De skal holde de næste 30 år for pokker.

Nogle bud?

18
Diesel Fora / Tandrem strammerhjul
« Dato: 16. Oktober 2016 kl: 14:54:12 »
Trods tilbud om hjælp, er jeg nu blevet lidt utålmodig og har selv kastet mig ud i tandremsskift.
Skal strammehjulet bare strammes efter fingerspidsgeful og så remmen kan vride sig en halv omgang på en 1,6 jx.
Eller er der noget mere at gå efter?

19
Undervogn / Købes gearophæng
« Dato: 30. September 2016 kl: 23:01:19 »
Hej.
Kan jeg købe et gearkasseophæng i stor model?
Jeg har købt powerflex til det, så det skal bare være et der er slidt i gummiet.

20
Interiør / Kemisk toilet
« Dato: 16. September 2016 kl: 12:11:08 »
Hej
Er der nogen der har fundet et genialt sted at placere jeres campingtoilet så det ikke står og fylder. Jeg kunne godt tænke mig at placere det under rock an roll sengen så man bare lige kunne vippe sædet op. Men alt hvad jeg har kunne finde af toiletter er for store.

21
Undervogn / Renovering bagsvinger
« Dato: 01. Juni 2016 kl: 19:46:36 »
Så er mine reserve bagsvingere skilt ad, og klar til at blive gjort rustfri, så de kan holde 30 år igen. Dem jeg har på kan ikke synes igen.

Jeg bor i Vejle.
Er der nogen der kan opklare hvad der er mest hensigtsmæssigt i forhold til konservering. Helst skåret ud i pap. De skal selvfølgelig sandblæses og have svejset nye fjederholder på.

Men hvordan i forhold til galvanisering, metalisering, indvendig behandling, kold galvanisering? maling, og kan i anbefale nogle steder?

22
Elektrisk / Moderniseringen af elnet på T3
« Dato: 24. Maj 2016 kl: 13:48:33 »
Jeg har de seneste par år haft lidt gener i forhold til de elektriske installationer i bilen. Så derfor har jeg besluttet at de skulle laves om. Det har jeg så brugt nogle måneder på i den mørke vintertid, men er ikke helt færdig endnu.

Jeg havde egentlig tænkt mig at tråden skulle være i kronologisk rækkefølge, men men nu bliver det med flash back i stedet for. Nu skal det handle om at passe på sine batterier.

Batteri guard
Jeg har i dag modtaget en interessant lille ting med posten. Det er en strømafbryder.
Den er ret smart fordi man kan få den til at slå fra ved lige præcis det antal volt man ønsker.

Det kunne f.eks være ved 10,5 volt for dem der har et forbrugs batteri, eller 11,7 volt hvis man kun har startbatterier. Så kan man også tage højde for det spændingsfald der kommer mens man har et forbrug. Hvis bare batteriet kommer op på 12,2 v igen, når det kommer tilbage ihvilespænding skulle det ikke tage alt for meget skade.

Da jeg jo har en dieselbil der skal førgløde, vil volten falde til langt under 12 volt når den skal forgløde, hvilket så vil få dimsen til at slå fra hver gang jeg skal starte. Og det ville jo være irriterende, så derfor har den en indstillelig tidsforsinkelse, der gør at den skal registrere lav spænding i x antal sekunder før den slår strømmen fra. Smart. Så må jeg jo se om jeg kan finde ud af den :-)

[attachment id=1 msg=126382]

Den har dog den ulempe, at den bruger en lille bitte smugle strøm, også når den slår fra.

Hvis andre er interesseret i sådan en smider jeg lige en henvisning.
www.ebay.com søg (12V Battery Low-Voltage Undervoltage Alarm Anti-Over Discharge Protection Board )

23
Undervogn / Fælge sælges
« Dato: 30. April 2016 kl: 22:43:27 »
Jeg har et Woosung 215R-14C hjul med et loadindex på 1120 kg liggende. Det er et stort højt dæk på en lille standard fælg. Jeg kunne godt tænke mig enten at få et mere så jeg har to, eller komme af med det for en 50'er.

Så har jeg også disse fælge, som ville kunne medbringes til fyn:
http://www.dba.dk/16-215--55--r16-krydsmaal/id-1023488155/

24
Undervogn / centreringsringe
« Dato: 23. Marts 2016 kl: 09:03:01 »
Hvordan er det nu med centreingsringe på en t3 når man montere uoriginale alufælge på sin bil?

Bruger vi dem? Hvor køber man de rigtig, og skal man i såfald have klipsen af speedometer kablet hver gang hjulet skal af?

25
Mekanisk / Rust
« Dato: 17. Marts 2016 kl: 22:08:09 »
Jeg synes mit rust i samlingerne bliver ved med at komme.

Jeg har sandblæst samlingerne, lagt tin i, spartlet med hempel tokomponent spartel som er vandtæt, grundet med epoxy grunder, og givet den tokomponent skibsmaling som er beregnet til skibe der sejler i saltvand. Og 4 måneder efter presser rusten sig igennem.

Hvad gør i andre?

26
Elektrisk / Erfaringer elektronisk olietrykmåler
« Dato: 25. Februar 2016 kl: 21:05:37 »
Hej

Jeg har nu ejet  2 styks elektroniske olietryksmålere.

For at sige det lige ud, har det været en dårlig oplevelse, der har fået mig til at overveje både at droppe sommerferien og skifte motoren, for blev helt nervøs for at det var helt galt.

Begge olietryksmålere har vist omkring 6 bar ved start. Det er to bar mere end der faktisk er. Og for lidt ved lavt tryk (driftsvarm)
Den ene gik så langt ned under nul, i 5 gear og 70km/t at den så ud som om den var slukket.

Derfor fik jeg selvfølgelig målt olietrykket analog, og det vist sig at der intet mekanisk var galt.

Det jeg gerne vil med denne tråd, er at høre om der er nogle erfaringer herinde. Er der nogle af jer der har prøvet at sammenligne en elektroniske måler med en analog?

Mine to elektroniske olietryksmålere er fra biltema. Er der nogle af jer der har erfaringer med VDO instrumenter. Vores instrumentbrædt er af mærket VDO. Er der nogen der har prøvet at sammenligne en elektronisk VDO olietryksmåler med en kalibreret analog måleenhed. Eller er der nogen der har været heldige at deres biltemamåler fungere perfekt?

27
Mekanisk / Hjælp til skydedørskinne
« Dato: 24. Februar 2016 kl: 21:58:23 »
Hej.

Min skydedørskinne under bagvinduet er helt væk. Slidt ned og rustet bagved.

Jeg har to spørgsmål.

1 Lukker skydedøren generelt bedre på modellen efter 85?

2 hvor får man en ny skinne.

Jeg har overvejet om jeg skulle finde lukkemekanisme fra noget helt andet, for er træt af døren er så svær at lukke.
Hvis man skal svejse en ny skinne på. Skal man mon så tage den gamle igen der samler skidt, eller den nye med en kant over? Eller laver man bare noget billigt selv?

28
Elektrisk / 300 eller 400 amp sikring
« Dato: 09. Februar 2016 kl: 17:48:15 »
Jeg vil have en sikring på mit batteri under førersædet. Men jeg er i tvivl om hvor stor den skal være.

Batteriet er forbundet med nogle meget tykke kabler, og batteriet bruges nogle gange som startbatteri.

Jeg har målt startstrøm med et tangampermeter. Starteren bruger ca. 250 amp inkl. Strøm til gløderør. Den er dog kortvarigt oppe på 380 amp lige når man slå starten i gang.

Er der mon kontant afregning på sådan en 300 amp ANL sikring, eller er der mon lidt forsinkelse på et par sekunder før den bliver varm og springer?

Er der nogen der ved hvordan det forholder sig, i følgende scenarium.

Batteriet er gammelt og slidt, er oplyst til 410 ampere i startstrøm, og er ikke fuldt opladt. En ledning bliver langsomt gnavet igennem ved en gennemføring på en sådan måde at der ikke sker en direkte kortslutning, men sådan helt langsomt. Hvordan mon sikringer reagere på sådan en situation?

29
T3'ens ABC. / Hvordan er reglerne for at blive veteranbil og andre regler
« Dato: 11. Januar 2016 kl: 16:32:24 »
Jeg har selv svaret, jeg vil bare gerne dele de oplysninger jeg har fundet ud af. Så det hele samlet på et sted.

Jeg har taget udgangspunkt i min t3 td camper.

Det var udsagn som, der må kun være 4 personer i din bil og en skatemedarbejder det vist nok troede at min bil først blev veteran i 2029 pga. omregistrering til camper, der gjorde at jeg undersøgte sagen tilbunds.

Her var hvad jeg fandt ud af.
Man skal skelne mellem tre ting.
Nedsat vægtafgift, forsikring og deres krav, og veteranregistrering.

Alle biler får under alle omstændigheder nedsat vægtafgift når de fylder 35 år. Dette sker automatisk uanset om bilen har fået ny identitet. Vægtafgiften bliver 1/4 af den normale sats. Bilen må bruges som hidtil, og skal synes hvert anden år.

Når bilen fylder 35 år, så kan man registrere den som veteran. Dette medføre skærppede krav. Bilen må så kun bruges lejlighedsvis, og ikke i vinterhalvåret. Der må ikke modtages nogen form for kørselsgodtgørelse eller benzinpenge. Ligeledes må bilen heller ikke længere bruges til indkøb.
Det er statens regler.

Til gengæld skal bilen ikke synes så tit når den er veteranregistreret som følge af at den bliver brugt mindre. Den kan veteransynes når den bliver 35, og skal forevises til syn, selvom den evt også er synet som 34 årig. Bilen skal herefter synes når den bliver 40, 48, 56 osv.

Forsikring er individuelt, og forskellige selvskaber har forskellige regler og krav.
Priser kan ligge mellem 280 til 600 kr om året som veteranforsikret.

En gammel osende t3'er må gerne køre i de tyske miljøzoner når den bil bliver gammel nok ;-)

Import
Ved importerede veteranbiler skal man  være opmærksom på om man syner bilen som værende i original stand eller ej. Dette har betydning for afgift. Det findes en lang tråd på vwnettet om en bobbel der kom i klemme, da vedkommende ikke vidste at bilen kun var beskattet som original stand. Skat tog pladerne pga noget med nogle alufælge og skivebremser de ikke mente den var født med, og så gik der vist et halvt år med uvished om det skulle betales ny registreringsafgift på bilen igen forfra. Dette til trods for at det blev påstået at bilen var synet sådan.

Sæder
Nogen vil af med deres t3 camper fordi de ikke mener bilen har pladser nok. Det var tilfældet for de tidligere ejere af min.
Her har jeg fundet ud af at reglerne er lidt selvmodsigende.
Skat siger at bilen ikke må være fuldt bestolet når den er en 60% afgift camper. De specificere også, at man nemt skal kunne komme til køkkenet uden at fjerne noget. (Bilag vedhæftet)
Trafikstyrelsen skriver at man gerne må montere sæder uden at få det synet, men de skal selvfølgelig monteres 100% efter forskrifterne.
Synsmanden siger, at hvis sæderne øger vægten med mere en 50 kg, så skal bilen vejes på ny. Siden vores biler var ny, er der kommet nye regler, nemlig ledsaget vejning. Det betyder at vi skulle betale vægtafgift af den vægt bilen faktisk vejer nu, og så kommer de sæder hurtigt til at koste mange tusinde om året i vægtafgift.
Jeg siger så, at der på de fleste t3'ere ikke står noget som helst om hvor mange pladser der er, der er bare et tomt felt på registreringsattesten. Skat kan heller ikke oplyse det, og der står heller ikke noget i camper typegodkendelsen om siddepladser.
Politiet skriver på deres hjemmeside, at biler fra før 89, ikke skal have sele på bagsædet, og har de seler skal de brugers, har de ikke, må der sidder flere personer end der er siddepladser til bagved. Og dette er efter de nye regler fra 2009.
https://www.politi.dk/Midtvestsjaelland/da/Borgerservice/Fardsel/sikkerhedsseler/
Altså kunne det måske, og kun måske være en muligt at have et aftageligt bagvendt sæde bag forreste passagersædet, eller måske skære i skabet bagved, og lave bænken i fuld længde bag køkkenet, og derved opnå endnu en 3 punkt sele, som jo er påkrævet til de fleste autostole. Undskyld jeg er gået lidt i selvsving.

Lidt bonus info.
Ifølge min synsmand må man gerne have rent rør fra turboen og bagud på en turbodiesel, da turboen tager det meste af larmen, og en t3 må lamme ret meget. Har man udstødning monteret skal denne være tæt, da udstødningsmålingen ellers ikke kan måles korrekt.
Jeg ved ikke om det skulle være nogen fordel ved det, men man kan da høre om turboen laver noget.

Der er også noget med at en bil fra før ca 82 kun skal gastestes i tomgang i følge synsbekendtgørelserne.
Så kan man lede lidt efter det hvis det skulle have interesse.

Og så vil jeg lige sige, hvis der er nogen førstegangs t3ere der læser dette, at når man kører en gammel diesel til syn, så lader man den stå i tomgang mens man venter, om så det tager 20 min, så er den nemlig varm og klar til at få de tæsk den nu skal have når de tester den, og den ryger heller ikke så meget som hvis den er kold.

Det var alt hvad jeg havde. Jeg er spændt på om der kommer nogle rettelser så jeg måske bliver klogere, eller tilføjelser. I skal være velkommen.

30
Generelt / Så kom vinteren...
« Dato: 08. Januar 2016 kl: 16:12:00 »
I Vejle er der som bekendt mange bakker. Jeg skal op af en med ca 12 % stigning hvert dag. I dag tog det lige en time ekstra.

I andet forsøg med masser af tilløb nåede jeg næsten helt op. Men kun næste...
På billedet forsøgte jeg så at vende og køre ned igen.

[attachment id=1 msg=124125]

Efter at have monteret snekæder og gravet, og folk var stoppet for at hjælpe med at skubbe, kom bilen baglæns op af hullet.

[attachment id=2 msg=124125]

Det står meget højt på ønskesedlen med et spær, så det kan blive en ægte 2WD, og ikke en 1WD som den er nu, der altid trækker på det hjul der ikke har friktion .

Jeg har godt nok siddet fast mange gange. Engang var bølgerne ved at æde min bil på Rømø strand, fordi den sad fast under højvande, og jeg holdte en gang på en flad græsplæne i kø med campingvogn  spændt på i tørvejr, og kunne ikke sætte igang før jeg fik et lille skub.

Så jeg har lært at man altid skal have snekæder, skovl og donkraft. Så er det bare at blive ved :) snekæder virker også fantastisk i mudder.

Måske nogle af jer med synkro også har været ude og have det sjovt, men vel uden st blive lige så beskidt...


Sider: 1 [2] 3