Forfatter Emne: Polering af bil  (Læst 2584 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kampmads

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 153
    • Vis profil
Polering af bil
« Dato: 07. Juli 2013 kl: 09:02:47 »
Hej
Efter at have omlakerede en del på bussen havde jeg tænkt mig at polere overgangene mellem ny og gammel maling, så tænkte jeg at der måske var nogle kloge hoveder der har lidt styr på den slags, eller har noget erfaring inden for det.
Hvilke poler produkter skal anvendes? jeg har mulighed for at låne en makita polermaskine, som ligner en stor vinkelsliber, det havde jeg tænkt kunne bruges???
hilsen

Mads Kamp
1,9 WBX., Årg 1987 camper

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Polering af bil
« Svar #1 Dato: 07. Juli 2013 kl: 15:10:13 »
Bilpolering er jo lidt af en videnskab, men du kan få rigtigt mange fiduser ved at nærstudere denne side:

http://www.bilpleje.nu/

mvh
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Polering af bil
« Svar #2 Dato: 07. Juli 2013 kl: 18:22:12 »
For at fjerne småskidt og oxidering m.m. skal du bruge en lakrens. Jeg bruger ofte Biltemas enten til normal lak, eller metallic. En blød klud og påføres i små cirkler ca. en kvadratmeter ad gangen, eller lidt mindre. Efterpolering med blød fnugfri klud, ligeledes i cirklende bevægelser. Til sidst et lag beskyttende voks. Biltema har en flydende der er meget nem, at arbejde med. Jeg sværger nu til Simoniz den hårde.Det holder meget længere og giver et flot resultat. Der kan du godt bruge polermaskine, men hav ekstra hætter ved hånden. Når først den er "mættet" bliver det en gang tværen ud, og så skal der gnides.

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Polering af bil
« Svar #3 Dato: 07. Juli 2013 kl: 20:59:43 »
Havde et problem med en hvid bil som var kommet til at se forfærdelig ud af flyverust.
En autolakerer anbefalede et middel, som jeg mener hedder Faregla, og det er effektivt, men der skal arbejdes for et godt resultat.
Derefter voks for at beskytte lakken, Jeg har ofte brugt "skilpaddevoks" dertil.
Engang vi havde travlt smurte vi hele bilen, en FIAT NC 50 kassevogn, størrelse som en MB Sprinter, ind i lakrens, vaskede den af med varmt vand, og derefter voks.
Den blev pæn, og det var ikke at se, at den havde haft reklamer på fra tidligere ejer.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline kampmads

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 153
    • Vis profil
Polering af bil
« Svar #4 Dato: 07. Juli 2013 kl: 21:15:36 »
tak for svarene
Aran :havde også overvejet at håndpolering nok er nemmere at styre end med maskine, jeg prøver med lakrens og voks.
aakerman: ja jeg har godt været inde på den side og studere lidt ;)
kh: jeg har forsøgt mig med det produkt du anbefaler, det var nemlig også det som min automalak puscher anbefalede mig, men syntes ikke at jeg kan fjerne overgangen mellem ny og gammel lak med dette.
hilsen

Mads Kamp
1,9 WBX., Årg 1987 camper

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Polering af bil
« Svar #5 Dato: 07. Juli 2013 kl: 23:03:30 »
Det kan jeg godt forstå Mads, vi har det samme problem med vor datters og hendes samlevers Berlingo, den bliver heller aldrig pæn efter 2 eller 3 forskellige lakeringer,

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline jakob_mj

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 273
    • Vis profil
Polering af bil
« Svar #6 Dato: 08. Juli 2013 kl: 00:51:21 »
Jeg går ud fra at det er den orange bil du har malet på, og så er det nok singlestage/unilak altså uden klarlak over farven.

Hvordan er overgangen lavet og hvordan matcher de to farver hinanden?
Jeg syntes egentlig at der er masser muligheder for at male en "hel sektion" på sådan en T3, altså hen til en fuge/pladesamling/gummiliste eller op til det knæk i pladerne der er på midten af bilen hvor man kan stoppe så det bliver nogenlunde pænt.

Hvis det er sådan en slags "tapekant" brat overgang midt på en plade så glem det og lev med det som det er.. Hvis det endelig skal være med en tapekant så bør man "backmaske" som man siger på internationalt , altså sætte et stykke tape på der hvor overgangen skal være men kun halvdelen af tapets bredde på bilen og så den anden halvdel på papir/plastic eller hvad du nu bruger. Altså så afdækningen først hænger ned over det der skal males og derefter foldes op den anden vej så der bliver en blød rund tapekant i stedet for en skarp.

Offline jakob_mj

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 273
    • Vis profil
Polering af bil
« Svar #7 Dato: 08. Juli 2013 kl: 00:57:03 »
Og håndpolering er håbløst hvis der er meget der skal poleres op, det tager en krig.. Maskinen er vejen frem men det skal være en med variabel hastighed, og lad vær at falde for fristelsen til at køre på med max hastighed.. Start på det laveste trin og sæt farten lidt op når du føler dig sikker på processen.

Pas på kanterne, man får hurtigt slebet lakken af derude, og det er jo ikke meningen, evt. kan man dække det yderste af kanterne med tape og tage dem med hånden hvis det er nødvendigt.

Offline fætter

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 164
    • Vis profil
Polering af bil
« Svar #8 Dato: 08. Juli 2013 kl: 08:01:35 »
Har lige prøvet dette slibe pasta http://www.ebay.de/itm/150739698840?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649 det virkede fint, man skal så efter poler med slipol eller http://www.ebay.de/itm/160719287620?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649 og almindelig polering får at fjerne de fin slibe ridser som slibe pasta efterlader.
Min fremgangs måde
Vask i grundrens
poler med Clean Clay bar (hele bilen)
slibe pasta, de steder der er maler lappet, 1 til 4 gange
Polierpaste, slipol, samme steder
almindelig polering, samme steder
almindelig polering med maskine (hele bilen)
efter behandling ? kan ikke komme på hvad det hedder og mærket på dunker er væk
Det tager sin tid med bilen bliver også der efter.
Vh  Fætter
Den stolte ejer af 2 Golf 1 GTI + Ford Taunus Coupe + Ford capri + Talbot Samba Cabriolet
rallye + Datsun king cab 720 4x4
og sidst og ikke mindst T3 kassevogn 1,6 td  fra 1990 og en T3 Camper fra 1980
Nu også med en T3 bus fra 1991