En Hardy skive, er ikke bare nogle stumper lærred, og nogle tilfældigt udstansede stykker gummi.
Gummi delen, har en Shore A specifikation, ståldelen har en Brinell/Rockwell specifikation. Lærredsdelen har jeg ingen mening om.
Jeg har erfaring med Hardy skive til styretøj, til min US "raketbil", der sidder nemlig een, der er bygget op af mange lag gummi og lærred.
Denne vare er sjælden, meget sjælden, og det har en god grund. Køber man den (hvis man kan finde den) så har man et styretøj (kuglekredsløb) der fungerer (under forudsætning at pitmanarm er ok).
Køber man en Hardy (det hedder den)skive, fra "Kinesien", (min erfaring) så får man noget der tilnærmelsesvis ligner i udseendet, men som har nogle klare mangler:
1) Een af Hardy skivens opgaver i et styretøj, er at knække, i tilfælde af en kollision, således at der er en mulighed for at beholde sit liv. Dette forudsætter at nitterne der sammenholder Hardyskiven, har et "point of break", altså et brudpunkt. Har skiven ikke dette, så er resultatet jo selvforklarende.
2) Een slidt original Hardyskive der erstattes med kopiprodukt, eventuelt kombineret med et slidt/brugt styreforbindelse incl hus, er iflg min erfaring en skidt ting. Hardyskivens/skivernes slidtage sker "normalerwize" i gummi/lærredsdelen der hvor nitterne danner et "nøglehul", simpel slidtage, med slør i styretøj tilfølge.
3) En Hardy skive, der er konstrueret efter "et billede" kan have følgende mangler:
3.1 Manglende evne til at knække/bryde ved kollision, hvilket betyder, at rattet, deler dig i to dele.
3.2 Manglende evne til at absorbere vejujævnheder, der transmitteres direkte gennem styretøjet, med andre ord, bump styring.
Med andre ord, dimsen ser simpel ud, men det er den ikke.
Venlig hilsen
Bent