Forfatter Emne: Skift af gløderør  (Læst 4630 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Skift af gløderør
« Dato: 25. November 2006 kl: 14:21:41 »
Hej dieselfolk!

Så har jeg skiftet de to yderste gløderør på min JXer og der er NÆSTEN til at komme til.

Hvad med de to inde under pumpen? Tips, råd? fifs?

Jeg har læst på et tysk site at det er smart med en magnetisk fastnøgle til de små 8 møtrikker på toppen af rørene.

Der står også at man "naturligvis" skal have dyserørerne af, men det syntes jeg nu ikke giver det store ekstra plads og så er der åbent ned til dieselsystemet. (Det er ikke fedt når man ligger og roder rundt for at få armene i den rette vinkel på et MØGbeskidt lad over brønden)

Jeg kunne godt se fidusen i at skrue dyserne og hele lortet ud.. det ville gi lidt plads. (men så skal jeg nok have lavet nogle smarte propper til hullerne for at undgå forurening.

Men hvordan kommer i ellers derned uden at radbrække jeres fingre fuldstændigt? Værktøjsforslag modtages med glæde.

Jeg går ud fra at det er alt for tidskrævende at afmontere dieselpumpen  med derafølgende udluftning af systemet.

Summa sumarum: Hvad gør i andre?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Skift af gløderør
« Svar #1 Dato: 25. November 2006 kl: 15:46:58 »
Jeg har lige skiftet, og der var ingen vej udenom - dyserørene måtte af  :!:  De 2 gløderør under pumpen voldte nogen problemer, men jeg brugte adgangen gennem den lille bagklap, så var det lettere at få arme og fingre brækket i den rigtige stilling.
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Djursland

  • Gæst
Skift af gløderør
« Svar #2 Dato: 25. November 2006 kl: 16:41:39 »
hej jan

jeg plejre at pille de 2 dyser op og skifte de gløderør og de omtalte møtrikker til strøm der plejre jeg at ha et par andre hvis man skulle tabe dem hvad der er meget let.... møtrikkene holder jeg i mellem 2 finger og håber på de får fat.  og så samle det hele igen

det er træls med den eneste vej jeg kan se...

Mvh Djurs :lol:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skift af gløderør
« Svar #3 Dato: 25. November 2006 kl: 18:46:16 »
Åhhh - i hyler, gør i!

Det kan man da sagtens gøre uden at tage dyserne af. Krogede fingre venner - det er det, der skal til. Og har man ikke det, så er det smart at hugge en af fruens strikkpinde og vinkle spidsen. Så sættes den lille møtrik på den og "kranes" hen til gevindet. Så skal man bare have en pølse ned og dreje.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Skift af gløderør
« Svar #4 Dato: 25. November 2006 kl: 23:48:19 »
Så lykkedes det at få skiftet de 3 ud af de 4 uden at tage dyser af. Men dyserørene tog jeg dog af til sidst, jeg fandt også en engangshandske og klippe fingre af. Sammen med en trykluftrensning før rørene blev løsnet
bevirkede de at jeg undgik grus i maskineriet på trods af en ret moget motor.

Den magnetiske teleskop ville ha sparet nogle eder og et par møtrikker, men til sidst fandt jeg ud af at bruge en magnetisk forlænger til bits. det var vist også ret heldigt. Møtrikken på det rør længst mod tandremmen er tæt på umuligt at få på.

Næste gang tror jeg jeg får kigget på dyser og gløderør samtidigt.. Det virker som den mest logiske arbejdsgang. Så skal man bare lige have evt. nye dyser og flammeskiver købt ind.

Men nu gløder JXeren ganske kort og springer i gang uden tøven.. fantastisk belønning efter en hel eftermiddags arbejde.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Skift af gløderør
« Svar #5 Dato: 26. November 2006 kl: 00:32:24 »
Hej jeg har også skiftet mine. men min motor fik 4 gløderør + nyt brændstof filter.  8)

jeg fandt på en holder til møtrikker som jeg selv er bedre end strikkepinde :lol:

et patent bånd med en boldt og møtrik isamme størrelse som de famøse møtrikker på gløderørne.  møtrikken til gløderøret blev skruet en omgang på bolten. og holdt på gløderøret så var der plads til at stille og roligt skrue møtrikken over på gløderøret ingen problemer overhovedet .

men det havde jeg istedet for med rør nr 2 fra tandremmen. ( jeg mener at kunne huske det er den cylender der hedder 1 )

og jeg havde også brændstofrørerne af  :cry:
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Skift af gløderør
« Svar #6 Dato: 26. November 2006 kl: 00:48:07 »
billeder kommer her





Så skift du bare det sidste rør. :lol:

Skål og god jul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

T3Anders

  • Gæst
Skift af gløderør
« Svar #7 Dato: 26. November 2006 kl: 01:13:15 »
Smart! -Og en kold bajs så man ikke ryster på hånden......... :wink:

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Skift af gløderør
« Svar #8 Dato: 26. November 2006 kl: 02:05:38 »
Tak for de mange gode råd og tips.. fremragende værktøjsideer og opmuntrende bemærkninger.. Det er tråde som denne med den rette blanding af fakta, humor og hyggelig stemning der gør t3nettet til noget specielt!

Takket være jer drenge er Grünehild nu på vejen igen.. vi ses derude!
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skift af gløderør
« Svar #9 Dato: 26. November 2006 kl: 10:35:36 »
Så vil jeg gerne deltage i kværuleringen:
Man tæller MOD svinghjulsenden, hvilket giver det resultat, at cylinder 1 sidder nærmest remhjulet og 4 nærmest svinghjulet. Motoren har en tændingsrækkefølge, der hedder 1-3-4-2. Prøv at løsne dyserørene og tørn motoren rundt. Så kan du se i hvilken rækkefølge den drypper diesel ud. I øvrigt tæller man altid fra remhjul mod svinghjul på bilmotorer. Lejeoverfaldene til krumtappen er nummererede 1-5 i samme retning og det samme gør sig gældende for knastakslens lejeoverfald. På gamle Lada'er var cylindernummeret sågar præget ind i topstykkets gods - formentlig af en vodkafuld russer - men nummereringen startede altid fra "remenden" (nu har de jo kæde...)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Claus N.

  • Gæst
Skift af gløderør
« Svar #10 Dato: 28. November 2006 kl: 02:09:43 »
NU vi er igang med gløderør, så lige en advarsel!!! Vær meget meget forsigtig med at spænde det. Da jeg skiftede på min, drejede jeg en kvart omgang for meget, resultatet var at kraven faldt af og jeg måtte skifte toppen.............. :roll:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skift af gløderør
« Svar #11 Dato: 28. November 2006 kl: 08:45:15 »
Øv, hva'.

Derfor: Der er ubetinget fordele ved at følge det foreskrevne moment - ikke mindst, når man skruer i alu.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Claus N.

  • Gæst
Skift af gløderør
« Svar #12 Dato: 28. November 2006 kl: 13:01:23 »
Mere end enig, jeg kan ikke huske hvor meget jeg spændte den med, men det var ikke meget. Jeg prøvede at save noget af røret så det kunne komme længere ned, men det holdte 500 meter, så skal jeg lige love for at det kom ud igen, og bilen lød meget meget underlig.

Geltzer

  • Gæst
Skift af gløderør
« Svar #13 Dato: 28. November 2006 kl: 16:20:04 »
hæhæ super hjemmebygget værktøj  :D
min egen løsning var også noget derhenaf, jeg tog en ringnøgle med skralde i, som jeg først brugte på samme måde som det viste patentbånd til at sætte grløderøret i hullet bag pumpen og bagefter tog jeg møtrikken og monterede den i nøglen med et stykke tyggegummi (wrigleys hvis nogen er i tvivl  :wink: ) så ku jeg få møtrikken ned på gløderøret og dreje den på 1 hunderenedel omgang af gangen.
men bedst af alt var at jeg ku gøre det uden at tage dyserørende af :D