Forfatter Emne: Hjælp til at skifte fra blå til rød kølervæske  (Læst 2964 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Esben580

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 11
    • Vis profil
  • By: True
Hjælp til at skifte fra blå til rød kølervæske
« Dato: 13. Februar 2020 kl: 21:59:00 »
Hej folkens.
Jeg ved, at dette emne har en laaang historik på dette forum. Et skifte fra blå til rød kølervæske på en WBX 1,9 dg t3'er.

Jeg har læst meget, søgt meget, men er sgu stadig i tvivl om, hvordan jeg får skiftet kølervæsken.
Det skal gøres (jeg skal alligevel have en ny ekspansionstank sat i), men jeg vil mægtig gerne have hjælp fra nogle kyndige.

Er der nogle i østjyllands- eller midtjyllandsområdet som kan hjælpe mig? Jeg giver gerne gode flasker vin eller en mønt :)

I håb om hjælp.

Mvh Esben
Den glade ejer af en flot t3 WBX 1,9.

Offline soekris

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 210
    • Vis profil
  • T3 model: T3 1.6Td Jx Syncro Panel Van 1991, T3 1.9DG Caravelle 1990
  • By: 4871, Moseby
Sv: Hjælp til at skifte fra blå til rød kølervæske
« Svar #1 Dato: 14. Februar 2020 kl: 12:19:19 »
Det nemmeste er nok at tage slangerne af oppe ved køleren, thermostaten og så ekspansions beholderen.. og så skylle det hele igennem med vand..

Men du skal lige holde øje med det røde væske.. for nogle typer af det har stort set samme indhold som den blå. Den røde holder bare længere.. den jeg bruger er købt igennem kramp.. og har en garanti på 5 år hvor den blå kun holder 2 år..
 
Mvh Rasmus

Offline Casper L.A.

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 117
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro, Halv Panel, 2,1 DJ
Sv: Hjælp til at skifte fra blå til rød kølervæske
« Svar #2 Dato: 15. Februar 2020 kl: 17:49:50 »
Som Rasmus skriver, af med nogle slanger rundt omkring, ved køler og varme apprat, og så sidder der på WBX'eren 2 umbraco bolte på hver cylinder side, mellem stødstangs rørene, de sidder i 2 frostpropper på blokken, så dræner man nemlig motoren :)...

Og ja vær ops på at de røde kølervæske skal være det man kalder G13 kølervæske, da det er det som lever op til VW's nye biler hvor alt jo næsten er af alu som på vores gamle WBX'er.