T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Elektrisk => Emne startet af: Jonas efter 09. Juli 2018 kl: 21:36:53

Titel: Opsætning af forbrugsbatteri
Indlæg af: Jonas efter 09. Juli 2018 kl: 21:36:53
Hej

Er ved at indrette bilen med forbrugsbatteri og køleboks. Opsætningen er følgende:

Et exide 120Ah gel batteri, koblet til startbatteriet via en Ctek D250sa Dual skillerelæ, samt en Ctek MXS 10 til 220V ladning. Køleboksen er en Dometic CFX 28, som kobles på forbrugsbatteriet.

Mit spørgsmål er at, i manualen står der følgende:

NOTICE! Danger of damage!
Disconnect the cooler and other consumer units from the battery before
you connect the battery to a quick charging device.
Overvoltage can damage the electronics of the device.

Begger ctek'er lader med 14.4V, vil det sige at køleboksen skal kobles fra når der lades, eller skal man have en eller anden regulator mellem køleboks og batteri. Eller er alt som det skal være og der er ingen problemer?

mvh Jonas
Titel: Sv: Opsætning af forbrugsbatteri
Indlæg af: porteren efter 09. Juli 2018 kl: 22:21:16
Hej Jonas.
Jeg har en Waeco Dometic CFX 50 hvor der stod det samme i brugsanvisningen.

Jeg har næsten det samme setup som dig, bare med en Victron 15 amp lader i stedet.

Det skulle ikke give nogen problemer og jeg kunne heller ikke forstå hvorfor de skev som de gjorde, men måske mener de en primitiv og mindre stabil lader end vores automatladere.


Titel: Sv: Opsætning af forbrugsbatteri
Indlæg af: Jonas efter 10. Juli 2018 kl: 11:33:16
Tak for svar, kunne heller ikke helt få det til at give mening, det ville ikke være sjovt med en køleboks der skulle være koblet fra det meste af tiden.

Et andet spørgsmål, tilslutter du din boks via cigar stik,  eller har du en mere direkte forbindelse?
Titel: Sv: Opsætning af forbrugsbatteri
Indlæg af: porteren efter 11. Juli 2018 kl: 14:12:58
Jeg har et kraftigt maritimt cigar hunstik monteret bag ved "Elefanten", som vi kalder vores CFX 50. (Stor, tung og grå  :D )

Så jeg bruger den medleverede ledning hen til stikdåsen, men da der er ca. 3 meters ledning fra sikringsdåsen til stikdåsen, bruger jeg 6 mm2 ledning der.
Titel: Sv: Opsætning af forbrugsbatteri
Indlæg af: Mary efter 11. Juli 2018 kl: 21:15:54
Vi har også stort set samme opsætning i Mary og med forgængeren CF50 som vi købte for 10 år siden og det har kørt sammenlagt i ca. 3 år. Uden problemer fra batteriets side over mod køleskabet.

Vi har monteret det næsten som jer.
Den originale ledning til cigaratstikket har vi (med sikring imellem) monteret direkte på forbrugsbatteriet. Så i princippet har vi altid strøm på ledningen og tager det ud af køleskabet når det ikke bruges, men ligger så "med strøm på".
Titel: Sv: Opsætning af forbrugsbatteri
Indlæg af: Jonas efter 12. Juli 2018 kl: 08:17:27
Tænker jeg vil prøve at montere det som jer, direkte til forbrugsbatteriet via sikringdåsen. vil trække ledningen bag panelet, så det bliver alligevel en en mere permanent løsning.
Titel: Sv: Opsætning af forbrugsbatteri
Indlæg af: Mary efter 12. Juli 2018 kl: 22:07:52
Vi har forbrugspatteriet stående under det bagudvendte sæde, lige bag førersædet. I batterikassen under førersædet har vi en del ekstra sikringer, alle dem fra forbrugsbatteriet. Her har vi så forbundet ledningen fra sikringen over til køleskabet. Dvs. at vi har max 1m ledning fra batteriet til det går ind i køleskabet, ink. sikring m.m.
Titel: Sv: Opsætning af forbrugsbatteri
Indlæg af: Jonas efter 13. Juli 2018 kl: 01:09:54
Ok, jeg har start batteriet under højre forsæde, og forbrugsbatteri samt ladere og sikringdåsen bliver placeret i bænken, da jeg ikke har noget bagudvendt sæde. Køleboksen kommer  til at stå bag førersædet, så der bliver lidt frem og tilbage.

Har ikke helt fundet ud af hvilken vej jeg skal føre kablet fra start batteriet om til forbrugsbatteriet, over skydedøren og ned gennem stolpen  eller under førersædet og  bag panelet. Er der nogen der har erfaringer med det?
Titel: Sv: Opsætning af forbrugsbatteri
Indlæg af: hjulmand efter 13. Juli 2018 kl: 21:51:21
Mht ledningsføring mellem de to batterikasser trak jeg et kabel under bilen på min forrige. Det var en diesel, så der havde jeg to parallel forbundne forbrugsbatterier i kasserne.

Så vidt jeg husker var der huller, så et par tyller, noget strømpe og nogle strips, så virkede det.

Mvh Lars
Titel: Sv: Opsætning af forbrugsbatteri
Indlæg af: Jonas efter 13. Juli 2018 kl: 23:41:19
Jeg har gået og kigget lidt på det i dag og er også kommet frem til at løsningen er trække kablet under bilen, kan se at kablet fra generator til startbatteriet også løber der, så det må kunne lade sig gøre.
Titel: Sv: Opsætning af forbrugsbatteri
Indlæg af: Jonas efter 17. Juli 2018 kl: 16:05:19
Så kom batteriet i! Køleboksen er koblet på, og har omforbundet så al lys, radio og cigarstik kører på forbrugsbatteriet.

[attachment id=1 msg=131942]
Titel: Sv: Opsætning af forbrugsbatteri
Indlæg af: DannieB efter 08. August 2018 kl: 16:24:20
Hopper lige lidt sent med på tråden her.  :)

Jeg skal til at lave samme opsætning af forbrugsbatteri som du har her, faktisk kun med batteriet til forskel. Men er lidt i tvivl omkring fortrådningen af "smart generatorkablet".

- Hvor er du tilsluttet dette henne? Hvis du altså har tilsluttet det? :)
Titel: Sv: Opsætning af forbrugsbatteri
Indlæg af: Jonas efter 08. August 2018 kl: 16:40:40
Hej, har ikke tilsluttet det, det er vist ikke en smart altenator der sidder i vores biler.
Titel: Sv: Opsætning af forbrugsbatteri
Indlæg af: DannieB efter 08. August 2018 kl: 20:46:05
Nej det tænker jeg nemlig heller ikke at det er.

Skiller den så bare de to batterier fra hinanden når spændingen er under "ladespænding"?  ???
Titel: Sv: Opsætning af forbrugsbatteri
Indlæg af: Flemse-type2 efter 08. August 2018 kl: 22:56:03
Hvad er jeres erfaring med CTEK Dual... overvejer nemlig selv den løsning?
Titel: Sv: Opsætning af forbrugsbatteri
Indlæg af: Jonas efter 09. August 2018 kl: 09:38:00
DannieB: ja det gør den.

Flemse-type2: Jeg har lige været på sommerferie med det her setup, og det fungere som det skulle, har dog ikke prøvet med solpanel endnu.

En af fordelene ved ctek dual, som jeg har forstået det, er at den i modsætning til et almindeligt skillerelæ booster spændingen så den hele tiden lader med den optimale spænding. Den lader med det samme program som en ctek 220v hvor der er forskellige stadier, det skulle være godt for batteriet, og gør at den kan lade et gel batteri op til 100%. Men det er der sikkert nogen som ved noget mere om.


Titel: Sv: Opsætning af forbrugsbatteri
Indlæg af: mudpool efter 09. August 2018 kl: 13:01:59
Jeg har kørt med ctek dual de sidste to år sammen med et 100w solpanel og for mig virker det perfekt, altid strøm nok. Mit forbrugsbattere er altid fuld opladet.

//Bent
Titel: Sv: Opsætning af forbrugsbatteri
Indlæg af: Flemse-type2 efter 09. August 2018 kl: 15:05:50
Hey mudpool. Kan du fortællle lidt mere omkring dit setup. Hvorstort batteri og har du køleskab osv?? Mvh Flemming
Titel: Sv: Opsætning af forbrugsbatteri
Indlæg af: mudpool efter 09. August 2018 kl: 16:08:13
Jeg har fire små deep cycle batterier 22 Amp sat i serie til 88 Amp - jeg kan ikke huske hvad de hedder med de passer perfekt under føresædet, så perfekt at de er lidt svære at få op.

Køleboksen er en ENGEL køleboks MR040 - http://www.engelaustralia.com.au/products_details.asp?productid=21365

Solpanelet er et fleksibelt 100 W no name kina model - faktisk den billigeste jeg kunne finde - det sidder med dobbeltklæbende tape på taget over føresæderne. Egenligt lidt som et forsøg, jeg har læst meget på den perfekte solcelle, og for at en solcelle skal være perfekt og yde max skal den altid være rettet direkte mod solen - hvilket jo ikke kan lade sig gøre når man kører rundt. Så der for tænkte jeg jeg ville prøve med den billigest jeg kunne finde.

Jeg tror faktisk at den der Ctek dual er perfekt til mit sæt op netop fordi den åbenbart lader optimalt på batteriet selv om det strøm der kommer ind er svingende. I princippet kan den vel sættes til at lade på startbatteriet når forbrugs batteriet er ladet op - men det har jeg ikke lige kunne gennemskue.

Og hvor godt virker det så - ja sidste år vi kørte Nordpå var vi ikke koblet til strøm, nu kørte vi meget og holdt max to - tre døgn. I år var vi på Roskilde og havde kolde øl i de fire - fem dage vi var der. Mens vi har været parkeret i gården har køleskabet kørt lidt over en uge, dog uden det har været åbnet, så jeg er ret godt tilfreds vores setup.

//Bent