Forfatter Emne: Slange til koblingsslavecylinder  (Læst 2611 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Slange til koblingsslavecylinder
« Dato: 19. Juli 2011 kl: 07:56:12 »
Hvor finder jeg en slange der kan erstatte den PEX-slange der går fra metalrøret under bilen og op til slavecylinderen?

VW kender jo ikke PEX-slangen, og løsningen med slange+endnu et rør vil jeg helst undgå.

Det skal jo være en slange der er hun i den ene ende og han i den anden.

Offline Færingen

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 168
    • Vis profil
Slange til koblingsslavecylinder
« Svar #1 Dato: 19. Juli 2011 kl: 09:30:19 »
Prøv med en bremseslange fra Tsvansen eller Mekonomen.
Venligst. Heðin og Thyra Skarðhamar

1,6 JX Westfalia Jubilæum Joker. 1985

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Slange til koblingsslavecylinder
« Svar #2 Dato: 19. Juli 2011 kl: 09:48:02 »
Citat fra: "Færingen"
Prøv med en bremseslange fra Tsvansen eller Mekonomen.


Jo, men det er lige en dimension større end bremseslange til VW.

Ydre diameter på gevindet er 12 mm, gevindstigning har jeg ikke målt endnu.

Men jeg tror du har helt ret i at der findes bremseslange der passer, men lige hvilken?

Evt kan stykket sættes sammen af et par stykker.

Hos biltema har de bremsenipler:
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bremsesystem-reservedele/Bremseror-og-Nipler/Bremserorsnipler-2-stk/

Men her er der åbenbart kun med 10 mm gevind, så måske bliver det ikke så let på den måde.

Der er også den her:
http://www.auto112.dk/bremsenippel_1_2_unf_x5-p-4963.html?bgsid=93vgb70srn9r2d5p3n7m3b2s26

De 12 mm jeg målte, det er jo tæt på en ½" (½ tomme) jeg ved dog ikke hvad UNF er for noget.

Er ikke inde i terminologien.

Men mon Peugeot bremseslanger kan bruges?

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Slange til koblingsslavecylinder
« Svar #3 Dato: 19. Juli 2011 kl: 10:04:39 »
ved ikke om du kan bruge det til noget ,men her er lidt

http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-3482-highlight-koblingsslange.html
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Slange til koblingsslavecylinder
« Svar #4 Dato: 19. Juli 2011 kl: 10:21:41 »
Citat fra: "bos1"
ved ikke om du kan bruge det til noget ,men her er lidt

http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-3482-highlight-koblingsslange.html


Jo, den er bestemt brugbar, og det fremgår her at jeg nok ikke skal regne med at finde en enkelt slange der kan gøre det.

Det endte med at jesper borede 10 mm bremsefittings op, så der kunne gå 6 mm koblingsrør igennem.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Slange til koblingsslavecylinder
« Svar #5 Dato: 19. Juli 2011 kl: 11:44:57 »
Jeg skiftede sidste år 20 cm af metalledningen på min LLE samtidig med, at jeg skiftede en slidt slavecylinder. Det var enden på ledningen inden plastikrøret der var gennemtæret. Jeg købte 5 meter af 6 mm bremseledning til det og den blev presset til kobling i begge ender på de 20 cm. Koblingen på 6 mm ledningen købte jeg på ebay, det er de store ledninger fra VW, ellers nøges den med 5 mm på bremserne. Enden på den originale ledning (20 cm kortere) blev også monteret med møtrik og efterfølgende presset til koblingen.

De store 6 mm ledninger kunne næsten ikke klares af mit "low buget" værktøj, men det gik ...

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Slange til koblingsslavecylinder
« Svar #7 Dato: 19. Juli 2011 kl: 18:52:32 »
Citat fra: "Jens Flensborg"
her er koblingen til 6 mm:
http://cgi.ebay.de/Bremsleitungsverbinder-6-mm-Bremsleitung-/370526353357?pt=DE_Autoteile&hash=item56451777cd#ht_500wt_949

og her er møtrikken med 6 mm hul:
http://cgi.ebay.de/Uberwurfschraube-Bremsleitung-6-mm-M12X1-E-LKW-/180537045155?pt=DE_Autoteile&hash=item2a08d8b0a3#ht_644wt_698

og husk der er forskel på "Børdel F og E" ...

Jens


Interessant, også at de kalder de fiting for bremsleitung.

Måske findes der også bremseslange med de rigtige ender?

12 mm og med 1.0 mm gevindstigning.

Jeg var hos en Mekonomen idag, og var med ude i bagbutikken for at se på deres bremseslanger, men der var intet der passede.
De har dog et større lager i Vallensbæk på Sjælland forlød det.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Slange til koblingsslavecylinder
« Svar #8 Dato: 19. Juli 2011 kl: 19:16:40 »
Bare til info: UNF er fingevind. De fleste bremserørs omløbere er 10 mm. Jeg kan huske, at der ligger noget på værkstedet med en større diameter. Skal kigge efter i morgen, om det skulle være 12 mm.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Slange til koblingsslavecylinder
« Svar #9 Dato: 19. Juli 2011 kl: 21:52:17 »
Taler vi om samme diameter?
6 mm bremseledning i stedet for standard 5 mm ...
Og de er utrolig stabile -- jeg havde problemer med at "børdle" den ene på 20 cm ...

Jeg har en kobling og 2 møtrikker liggende til 6 mm ledning, samtidig ligger der 5 meter bremseledning 6 mm på hylden i min garage. Sig til, såfremt der opstår leveringsproblemer ... jeg smutter på fredag ...
Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Slange til koblingsslavecylinder
« Svar #10 Dato: 20. Juli 2011 kl: 18:38:54 »
Efter at have studeret det lidt nøjere, fandt jeg ganske rigtigt to stykker 6 mm kobberrør med 12 mm omløbere + et samlestykke og en pose med 5 omløbere i 12 mm. Det er nemlig standard på Ford Escort og Fiesta med ABS. Det sidder på ABS blokken, men er stålrør fra fabrikken.
De to jeg har liggende er kobber og ca. 30 cm lange og omløbere til indvendigt gevind i begge ender.
Der ligger også en rulle 6 mm kobberrør af ukendt længde. Der er vistnok taget et stykke til benzinrør på et tidspunkt, men der kan nok fabrikeres en meters penge eller to, hvis det skulle være ?
Kan sendes såfremt Post Danmark bevæger sig i pågældende retning.

Måske ham her kan noget:

http://www.slangespecialisten.dk/

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Slange til koblingsslavecylinder
« Svar #11 Dato: 21. Juli 2011 kl: 09:19:56 »
Citat fra: "Aran"
Efter at have studeret det lidt nøjere, fandt jeg ganske rigtigt to stykker 6 mm kobberrør med 12 mm omløbere + et samlestykke og en pose med 5 omløbere i 12 mm. Det er nemlig standard på Ford Escort og Fiesta med ABS. Det sidder på ABS blokken, men er stålrør fra fabrikken.
De to jeg har liggende er kobber og ca. 30 cm lange og omløbere til indvendigt gevind i begge ender.
Der ligger også en rulle 6 mm kobberrør af ukendt længde. Der er vistnok taget et stykke til benzinrør på et tidspunkt, men der kan nok fabrikeres en meters penge eller to, hvis det skulle være ?
Kan sendes såfremt Post Danmark bevæger sig i pågældende retning.

Måske ham her kan noget:

http://www.slangespecialisten.dk/


Tak, jeg ser lige hvad jeg gør.
Lige nu sidder der kommerrør hele vejen fra hovedcylinder til slavecylinder.
Jeg går ud fra at det ikke er en langtidsholdbar løsning.

PEX-slangen der går det sidste stykke på nogle modeller har det med at ruste op i hun-enden, men kan man ikke sætte en anden slangenippel på, og så spændebånd om pex-røret?

Altså sætte noget på i den stil her:


Slavecylindren sidder i et beslag. Beslaget sidder nedderst om armen ind i gearkassen, og bagerst med en bolt der også holder starteren.

Forrest går der et stykke fladjern fra gearkassen.
Er det stykke fladjern nødvendig?
Fæstet til gearkassen er slemt medtaget af korrosion.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Slange til koblingsslavecylinder
« Svar #12 Dato: 21. Juli 2011 kl: 09:22:22 »
Ja, fladjernet er nødvendigt for at støtte slavecylinderbeslaget så det ikke vipper når kobling aktiveres.

Kan støtten laves på anden måde?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Slange til koblingsslavecylinder
« Svar #13 Dato: 21. Juli 2011 kl: 11:47:30 »
Citat fra: "jensjakob"
Ja, fladjernet er nødvendigt for at støtte slavecylinderbeslaget så det ikke vipper når kobling aktiveres.

Kan støtten laves på anden måde?


En stor del af gevindet på bolten er blottet, og jeg er noget nervøs ved at prøve at skrue den ud. Min fornemmelse er, at den bare sidder i ganske få vindinger, eller måske kun i korrosionsprodukter.

Hvis den lader sig skrue ud, kan jeg evt. fylde op med spændeskiver.
Hvis ikke, må der findes en anden løsning.