Hvis bilen pludselig taber strømmen er det meget ofte generatoren, eller rettere: diodebroen i generatoren. Det kan afsløres ved, at frakoble + kablet på batteriet der selvsagt skal være opladet. Hvis det gnistrer kraftigt ved gentagne berøringer af + polen med kablet ( Første gang kan back-up til radio etc. bevirke det samme, derfor gentagne berøringer ) og hvis mistanken skal yderligere bekræftes kan man indskyde en prøvelampe mellem B+ og det kabel, der normalt sidder på generatoren samme sted. Vær opmærksom på, at kablet er strømførende, når det er tilkoblet batteriet. Så undgå på enhver måde kontakt med stel, når / hvis det er frakoblet generatoren.
Generatoren vil ofte lade med motoren gående, men så snart den står tille sker der en afladning. To muligheder: Skift diodebro, eller skift generator.
Tossede lamper i instrumenterne kan sagtens tilskrives det store multistik bag instrumenthuset. Det er set og sagt før: Hvis stikket rykker sig bare en lille smule, kan der ske de besynderligste ting. Det ville være det første sted jeg kiggede efter fejl.