Forfatter Emne: Bil starter ikke - startmotor/ledning  (Læst 2627 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline gungho

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 289
    • Vis profil
Bil starter ikke - startmotor/ledning
« Dato: 19. Juli 2017 kl: 17:51:39 »
Efter nogle måneders dril fra bussen side, hvor jeg oplevede, at den ikke ville starte når bussen var varm - så har bussen i dag eskaleret til mere end blot dril. Den vil ikke starte! Jeg kan høre, at relæ klikker der hvor sikringerne er, når jeg forsøger at starte.

Har troet det var kul, som var slidt, og fået input på dårlig stelforbindelse - men i dag tog jeg ledning af til startrelæ og gav den direkte 12V på startrelæ. Og startmotoren kørte rundt - lidt overraskende men absolut glædeligt. Med ledning til startmotor afmonteret målte jeg spænding på den, når jeg forstøgte at starte motoren, og der var ikke udslag. Så - mistanke om manglende forbindelse ned til startmotor ..... T3nettet nævner nogle steder bundstykke i tændingslåsen - det siger mig ikke noget, bortset fra at bundstykke er vital del i et våben ... men det er nok i en anden sammenhæng. Hvordan kommer jeg ind til det bundstykke? Og er det muligt ved instrumentbord eller sikringenhed at trække lus, så jeg dermed også kan teste gennemgang af ledning?
Sommerhilsner og tak på forhånd.

Offline Tica

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 953
    • Vis profil
    • Skalammodeskibe
  • T3 model: T3 Panel 1.6TD
  • By: 4632 Bjæverskov
Sv: Bil starter ikke - startmotor/ledning
« Svar #1 Dato: 19. Juli 2017 kl: 18:22:26 »
Hejsa

Ang. bundstykke så læs denne tråd.

http://t3nettet.dk/index.php?topic=95246.0

Mvh
Carsten
Vh Carsten P

Rullende T3 projekt aka Appelsinen
Location 4632 Tlf: 22613937
http://www.linkedin.com/in/carstenpaulsen

Offline gungho

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 289
    • Vis profil
Sv: Bil starter ikke - startmotor/ledning
« Svar #2 Dato: 19. Juli 2017 kl: 18:52:05 »
Tak - og fin youtube video, det ser jo umiddelbart ud som om, at det er til at gå til - videoen er kort, men mon ikke det alligevel tager tid første gang. Vil dog også lige få testet forbindelse fra tænding og ned til startrelæ først.

Offline gungho

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 289
    • Vis profil
Sv: Bil starter ikke - startmotor/ledning
« Svar #3 Dato: 21. Juli 2017 kl: 13:09:02 »
Det viste sig, at det var selve connector til bundstykke, som ikke havde ordentlig fat - hvor er tingene ofte nemme, når man først ved, hvad der er galt ....

Offline Fynboen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 628
    • Vis profil
  • By: 5600 Faaborg
Sv: Bil starter ikke - startmotor/ledning
« Svar #4 Dato: 21. Juli 2017 kl: 21:27:49 »
Ja, det sværeste er næsten altid at finde fejlen, at rette den er ofte let.

Hilsen Fynboen.
Tidligere biler:1987 camper, 1988 Multivan  AAC motor. Rød med hybrid-gearkasse. 1 spær.
 T4 2,5 TDI Van. Desværre ingen T3'er i garagen mere.
Sommer: VW T4 ATLANTIS  2,5 TDI  2002
Hverdag: VW Polo BMT 1,0 TSI 95  2017