Forfatter Emne: Dyse diagnose/KM ...  (Læst 1363 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MchAlf

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 78
    • Vis profil
  • By: 8660
Dyse diagnose/KM ...
« Dato: 23. Januar 2010 kl: 21:37:12 »
Hej ...

Jeg har lige haft alle 4 dyser afmonteret på min 1.6 D i forbindelse med service.
Jeg kunne se at der på alle 4 dyse spidser ( 294 ) ( omkring tappen ) mangler materiale i en dybde på ca. 0.1 mm max.
Formen på svindet svarede i diameter næsten til diameteren på hullet i flammeskiven og dysens sprøjtemønster.
Bilen er købt nysynet for 3 mdr. siden, har 230.000KM på klokken, men kører med en ombytningsmotor med ??? KM.

Så er spørgsmålet :

Er der en tommelfinger regel ( erfaringer ) der siger hvor meget en dyse har kørt i forhold slidtage på dyse spidsen ???


Jarl har jo endnu ikke fået lavet et dyse afsnit på hans fine hjemmeside ;-)


Mch.
Allrounder \'89 DG 1.9 WBX ( 2003 - 2012 ) Den første :-)
Kassevogn \'89 DG 1.9 WBX ( 2012 - ) BlueMotion Patina
Kassevogn \'89 DG 1.9/DJ 2.1 WBX ( Backup )
Caravelle C \'87 1.6 JX TD ( Backup )
Audi 80 \'92 2.0 ABT ( Hverdag )

Crapz

  • Gæst
Dyse diagnose/KM ...
« Svar #1 Dato: 23. Januar 2010 kl: 21:47:35 »
hvis du har mulighed for at tage dem ud og har nye flameskiver så tage med ind til et bosch værksted så har de en dyse tester det koster hmm lidt til kage kassen

så ved du 100% hvordan dine dyser har det, hvis man snakker med dem lidt kan man være med til at teste dem :D'

så lære man jo lidt ;)

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Dyse diagnose/KM ...
« Svar #2 Dato: 23. Januar 2010 kl: 22:18:38 »
Hvordan kan du se at det er 294 dyser ? du har vel ikke skildt dem ad ?

Hvor henne i landet bor du ? Kommer du med dyserne så skal jeg gerne teste dem for dig.
Mvh. Casper

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Dyse diagnose/KM ...
« Svar #3 Dato: 23. Januar 2010 kl: 22:27:29 »
Det er meget almindeligt, at der brændes gods væk i det "åbne vindue", hvor flammeskiven ikke dækker. Det er ikke videre tragisk, og dysen kan såmænd godt have et ok sprøjtebillede alligevel, men i min verden betyder en tydeligt synlig fordybning, at jeg kaster nye dyser i. Jeg mener, at det er for dårlig økonomi at køre med halvtrætte dyser. Selvom man lukker øjnene for de potentielle riscisi, så er et sæt nye dyser hurtigt tjent hjem i brændstofbesparelse.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline MchAlf

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 78
    • Vis profil
  • By: 8660
Dyse diagnose/KM ...
« Svar #4 Dato: 23. Januar 2010 kl: 23:15:52 »
Hej Casper...

Du har nok ret ....

Jeg havde noteret forkert, så det er nok 293 dyser der sidder i bilen....

Jeg har endelig fået købt timing udstyr til VE_pumpen og en dyse top så jeg kunne kontrollere de sidste indstillinger.

Det var også på tide for flammeskiven på cyl. 2 var utæt imellem skiven ( genbrug ? :-(  ) og dysenholderen, så der var fyldt/pakket med sod helt op til gevindet.

Under den forudgående test boblede det lystigt da jeg leak testede imellem dyseholder og topstykke.

Jeg har et par reservedels motorer til at stå, hvor jeg skal have tjekket dyserne på / eller samle et sæt 1 sæt til renovering.

Jarl :

Er det muligt at sig at ved ~ XXX Km er der synlige skader / fordybning  på dysen ?

Såfremt motoren har kørt / er blevet behandlet helt " normalt "

Hvis der er betydelig kvalitets forskel på dyse leverandør så går vi ud fra en Bosch.

Mch.
Allrounder \'89 DG 1.9 WBX ( 2003 - 2012 ) Den første :-)
Kassevogn \'89 DG 1.9 WBX ( 2012 - ) BlueMotion Patina
Kassevogn \'89 DG 1.9/DJ 2.1 WBX ( Backup )
Caravelle C \'87 1.6 JX TD ( Backup )
Audi 80 \'92 2.0 ABT ( Hverdag )