Forfatter Emne: renovering af bremsekalipre  (Læst 4605 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mads-kaa

  • Gæst
renovering af bremsekalipre
« Dato: 26. Oktober 2008 kl: 19:39:45 »
Efter at have sendt kæresten og sønnen til Grønland skulle jeg have tiden til at gå med et eller andet, og da jeg har nogle gustne bremser på bussen var det nærliggende at kaste sig over et sæt "nye" kalibre.
Jeg har tidligere malet kaliprene, så det kan se lidt lækkert ud gennem mine 17" Borbet A. Når man nu har malet dem kan man jo lige så godt gøre det ordentligt, så jeg har fået fingrene i et renoveringskit, med nye pakninger og stempler.

Jeg startede med at "poppe" de gamle stempler ud, ved hjælp af en cykelpumpe og en stump bremserør:

Jeg skulle hilse og sige at der er smæk på når stemplet slipper :shock:

Så skulle der gøres rent og rydes op, jeg skal love for at der kan være meget "slam" inde i sådan en kaliper:


vel rengjorte:


så skal der installeres nye pakninger og stempler:


Den yderste pakning skal monteres på stemplet før den skubbes på plads i kaliperen, ellers får man aldrig stemplet skubbet ind.



Så er der faktisk kun tilbage at montere glidebøsningerne(?) og nyde det færdige resultat:



Nu mangler jeg bare at montere kaliprene, men det må vente til jeg alligevel skal montere vinterhjul.

/Mads

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
renovering af bremsekalipre
« Svar #1 Dato: 26. Oktober 2008 kl: 22:52:35 »
Det ser sgi`godt ud, Mads.
Altid herligt med nyrenoverede bremser.

Offline svalen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 474
    • Vis profil
  • By: 5800 Nyborg
renovering af bremsekalipre
« Svar #2 Dato: 27. Oktober 2008 kl: 07:56:10 »
Hej Mads
Tak for illustrativt indlæg  :D
Hvor købte du renoveringssættet?

vh John
__________________________
Camper syncro '90 med 3 knapper og AAC motor
T3Klub medlem

Mads-kaa

  • Gæst
renovering af bremsekalipre
« Svar #3 Dato: 27. Oktober 2008 kl: 08:06:56 »
Citat fra: "svalen"
Hej Mads
Tak for illustrativt indlæg  :D
Hvor købte du renoveringssættet?

vh John


Jeg har købt sættet af en god ven, som ikke har lyst til at lave en forretning ud af det, men jeg vil tro det kan skaffes flere steder. Nu er du jo ikke langt fra the Thing, så jeg ville tage en snak med ham??

/Mads

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
renovering af bremsekalipre
« Svar #4 Dato: 27. Oktober 2008 kl: 08:47:37 »
Jeg har lige været turen igennem med sønnes. Jeg købte renoveringskit i Mekonomen. Der var det hele også siliconefedt til gummipakningerne. Vær opmærksom på at der er 2 forskellige typer. Den viste er vist det der hedder Girling med flydende kaliber.
Det er en god ide at lægge en klud eller en tynd træpind foran stemplet når man presser det ud med luft for at skåne det lidt.
Desværre var der ikke tid til at male, men hvor ser det flot ud Mads. Havde du sandblæst dem først eller hvad gjorde du med rusten?
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Mads-kaa

  • Gæst
renovering af bremsekalipre
« Svar #5 Dato: 27. Oktober 2008 kl: 15:22:46 »
Citat fra: "FarT3"
Det er en god ide at lægge en klud eller en tynd træpind foran stemplet når man presser det ud med luft for at skåne det lidt.
Desværre var der ikke tid til at male, men hvor ser det flot ud Mads. Havde du sandblæst dem først eller hvad gjorde du med rusten?

Jeg glemte desværre det med kluden, selvom jeg var blevet advaret, så jeg har slået noget maling af allerede...

Med hensyn til rusten, så har jeg fjernet det meste med en fil og en stålbørste. Efterfølgende har jeg så behandlet med noget som hedder Fertan, som angiveligt skulle standse rusten. Kaliprene skulle så kunne så i et år uden at anløbe igen??? Jeg har grundmalet med et produkt fra samme producent, og slutteligt givet dem en tur med kaliper-maling fra vores venner hos Thansen. Det er lidt et forsøg, men jeg tror da nok det skal holde nogle år.

/Mads

Mads-kaa

  • Gæst
renovering af bremsekalipre
« Svar #6 Dato: 07. Januar 2009 kl: 20:56:15 »
En råkold onsdag formiddag fandt jeg pludselig ud af at det var blevet tid til at skifte til vinterhjul (en forestående tur til Sverige gjorde valget nemt). I forbindelse med hjulskiftet var der jo dejlig adgang til bremserne også, så det var oplagt at skifte kalibrene.
Bortset fra at jeg ikke havde bremsevæske nok i kælderen (så jeg skal have hjulene af igen), så gik det rimelig godt. Det er en opgave jeg ville have foretrukket en lift til, men det tænkte jeg ikke over inden jeg gik igang. Det er fandens svært at trække 270NM liggende på ryggen :roll:

Men I skal da ikke snydes for "brian-looket"


/Mads

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
renovering af bremsekalipre
« Svar #7 Dato: 07. Januar 2009 kl: 23:55:44 »
270nm med håndkraft :lol:

nej det har han da en luftnøgle til :wink: (trin 2 på wurth's master)

ellers flotte bremser der 8)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D