Hej Bo
Ja, der sidder to tynde ledninger. Den ene hedder D+, og dens virke her i verden går ud på at styre, om ladelampen i instrumentpanelet skal lyse eller ej. Hvis den var knækket, burde du få signal (rød lampe), om at generatoren ikke lader. Den anden hedder W. Den giver signal til instrumentbrædtet om motorens omdrejningstal. Hvis den knækker, vil omdrejningstælleren (hvis der er en sådan) gå i 0. Samtidig er bilen udrustet med "dynamisk olietrykskontrol". Det fungerer sådan at den kræver et lille olietryk ved lave omdr. og et højt olietryk ved højere omdr. Her er det også W, der giver signalet til en lille printplade inden i speedometeret, som så beregner om den skal stresse dig med en olietryksalarm (akustisk summen) eller ej. Jeg gætter på, at det er W, der er knækket hos dig, og konsekvensen af det er, at den formentlig ikke får besked om, motorens omdr.-tal, og derfor hele tiden tror, at den kører lave omdr. Sus hen til Meca, Mekonomen eller, hvad I nu har og køb noget krympeflex med lim på indersiden (du skal jo kun bruge 10 cm, men de sælger vist kun 3 m af gangen...). Så afisolerer du et par mm ledning på begge ender, og så trækker du krympeflex over og så giver du det en tur med fruens føntørrer indtil du kan se, at limen pibler ud i enderne, så er alt som nyt igen. Og btw.: 99% af alle T3'ere har knækket den ledning, så hvis du kan sætte den godt fast med nogle strips, så er du måske en af de heldige, der kun prøver det én gang.
Og jeg tror ikke, at det har noget med din koldstart at gøre - det skyldes snarere trætte gløderør.