Forfatter Emne: Newbie ? om generator  (Læst 829 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bo

  • Gæst
Newbie ? om generator
« Dato: 11. April 2007 kl: 08:17:36 »
Da jeg tjekkede olie på bilen igår, så jeg tilfældigt at én af de tynde ledninger der sidder på generatoren var knækket i stikket. Jeg har fået fikset det med lidt gaffa og hokus-pokus, men tænker nu på hvilken funktion den ledning egentligt har. :?:

Jeg kan se at der er sidder 2 tynde ledninger, hvoraf jeg går ud fra at den nederste er en stel ledning, men den øverste?? hvilken funktion har den egentligt?, og kan det faktum at den har været knækket, resultere i at bilen har haft lidt problemer med at gå igang de sidste morgener????

Mads-kaa

  • Gæst
Newbie ? om generator
« Svar #1 Dato: 11. April 2007 kl: 09:06:46 »
på en benzin generator sidder der kun én ledning, og den fortæller laderelæet at motoren drejer, så det åbner. Hvis den er knækket vil din ladelampe lyse! Den anden ved jeg ikke hvad er til, omdrejninger?, men det er nok ikke stel, der bliver jo trukket lige så meget strøm gennem stelledningen, som gennem plus-ledningen.

/Mads

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Newbie ? om generator
« Svar #2 Dato: 11. April 2007 kl: 09:11:10 »
Hej Bo

Ja, der sidder to tynde ledninger. Den ene hedder D+, og dens virke her i verden går ud på at styre, om ladelampen i instrumentpanelet skal lyse eller ej. Hvis den var knækket, burde du få signal (rød lampe), om at generatoren ikke lader. Den anden hedder W. Den giver signal til instrumentbrædtet om motorens omdrejningstal. Hvis den knækker, vil omdrejningstælleren (hvis der er en sådan) gå i 0. Samtidig er bilen udrustet med "dynamisk olietrykskontrol". Det fungerer sådan at den kræver et lille olietryk ved lave omdr. og et højt olietryk ved højere omdr. Her er det også W, der giver signalet til en lille printplade inden i speedometeret, som så beregner om den skal stresse dig med en olietryksalarm (akustisk summen) eller ej. Jeg gætter på, at det er W, der er knækket hos dig, og konsekvensen af det er, at den formentlig ikke får besked om, motorens omdr.-tal, og derfor hele tiden tror, at den kører lave omdr. Sus hen til Meca, Mekonomen eller, hvad I nu har og køb noget krympeflex med lim på indersiden (du skal jo kun bruge 10 cm, men de sælger vist kun 3 m af gangen...). Så afisolerer du et par mm ledning på begge ender, og så trækker du krympeflex over og så giver du det en tur med fruens føntørrer indtil du kan se, at limen pibler ud i enderne, så er alt som nyt igen. Og btw.: 99% af alle T3'ere har knækket den ledning, så hvis du kan sætte den godt fast med nogle strips, så er du måske en af de heldige, der kun prøver det én gang.

Og jeg tror ikke, at det har noget med din koldstart at gøre - det skyldes snarere trætte gløderør.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Bo

  • Gæst
Newbie ? om generator
« Svar #3 Dato: 11. April 2007 kl: 18:28:24 »
@Jarl: Tusinde tak for info.

Jeg tror at ledningen er knækket umiddelbart inden jeg opdagede det, for der har hverken været lys i ladelampen, eller summen. Gaffaen holder lige p.t og så må jeg vist forbi mekonomen og købe krympeflex. Det bliver det letteste, det der med at låne konens hårtører :shock: den bliver straks værre. Jeg kan lige høre hende:

"Du har værkstedet fuld af værkstøj, og nu skal du bruge min hårtørrer til at lave bil?"

Måske man kan klare det forsigtigt med en varmepistol :wink:

Mads-kaa

  • Gæst
Newbie ? om generator
« Svar #4 Dato: 11. April 2007 kl: 19:16:58 »
Krympeflex er lavet til varmepistol, og det går dejlig stærkt!!!

/Mads

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Newbie ? om generator
« Svar #5 Dato: 11. April 2007 kl: 19:59:12 »
Citat fra: "Mads-kaa"
Krympeflex er lavet til varmepistol, og det går dejlig stærkt!!!

/Mads


NEMLIG :)

føntører er for piger :!:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D