Jeg er ved at være godt og grundigt elektricitetsfrustreret!
I sommers havde vi problemer med at starte bilen, den var lige pludselig flad for strøm. Vi skulle alligevel forbi Sydfynsautocamper, så Niels Erik og jeg stod og skiftede mellem flere generatorer, inden problemet var løst. Der blev også skiftet kulregulator et par gange.
Niels Erik var bekymret over at generatoren ikke leverede mere en ca. 12.5 V.
Men vi kørte i næsten 12 dage, inden generatoren (som var en ny brugt) stod af i Frankrig. Det endte dengang med et værkstedsbesøg og en ny brugt generator. Turen hjem, og de efterfølgende mange mindre ture gik uden problemer. Målinger fra værkstedet i Frankrig viste at generatoren ydede ca. 14 V.
Forleden dag havde min kone taget bilen på en mindre tur (ca. 10 km), hvor hun havde glemt at slukke lyset. Resultatet var at jeg måtte køre ned i vores anden bil og give strøm. Bilen startede med det samme. Da bilen kom hjem, ville den ikke starte igen. Vi tænkte at den nok ikke havde kørt langt nok efter at batteriet var blevet afladet.
Jeg har prøvet at lade batteriet helt op, over natten, med en Tystor-lader som yder 10A. Bilen startede, men ville ikke starte næste gang vi skulle køre. Jeg prøvede at skifte til en ny regulator (14v i stedet for 12v - da det var den eneste min lokale Mekonomen havde). Igen blev bilen ladet natten over - laderen indikerede at batteriet var fuldt.
Vi kørte torsdag aften afsted til Helsingørfærgen (ca 45 min kørsel - en del på motorvej) og havde undervejs et kort stop med slukket motor efter ca. 800 m - uden problemer. Da vi skulle køre ombord på færgen, var batteriet dødt igen! Vi fik strøm fra en anden bil, og den startede med det samme uden tøven. Derfor kørte vi hjem igen!
Idag har jeg så målt på bilen. Igen har den ladet hele natten med Tystoren.
Hvilespændingen er 13.35 V
Bilen starter upåklageligt. (har prøvet flere gange, men ikke kørt i den idag).
Da jeg målte batteriets spænding med motoren kørende var den faldet til 12.62V i tomgang, og med lidt gas mellem 12.75 og 12.85V
I tomgang leverer generatoren 24-25A og når jeg giver gas 22A.
Efter at den havde kørt i nogle minutter var spændingen på batteriet 14.5V i tomgang, og generatoren gav en spænding på 14.7V i tomgang.
Jeg har løbende været ude for at måle hvilespændingen med en times interval, og indtil videre har den været hhv. 13.13V og 13.12V.
Hvad pokker kan der være galt?
Jeg ved godt at forhistorien fra i sommers, ikke nødvendigvis har noget med de nuværende problemer at gøre....men alligevel.
Er der nogen som har nogle brugbare input, så modtages de med kyshånd!
Planen imorgen formiddag er at køre en tur på ca. 1 time, og så måle spænding på batteriet for at se om det måske er batteriet som er helt dødt.
For en god ordens skyld:
der er et Exide gel forbrugsbatteri, som både får strøm fra generatoren (der er et skillerelæ) samt fra de to solpaneler på hævetaget. Der er en laderegulator som sidder mellem panelerne og Exidebatteriet, men det burde vel ikke kunne skabe problemer?
Håber som sagt der er nogen som kan komme med en ide om hvor jeg skal lede. Det er efterhånden frustrerende at have en elektrisk upålidelig, men ellers dejlig bil B)