Forfatter Emne: 1989 Syncro Multivan, 1.9 tdi (m-tdi) pumpe problem + søger westfalia indretning  (Læst 971 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline nielsito

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 5
    • Vis profil
  • T3 model: 1988 Caravelle JX, 1989 Syncro Westfalia Multivan 1.9 tdi
  • By: 8300
Hej alle,

Jeg har fået fingerne i en ny vogn, en dejlig Syncro fra 1989 Westfalia Multivan indretning og Westfalia hævetag. 164.000 på org speedometer. En meget sund bil! Der er jo altid et men..... i dette tilfælde er den gamle JX bygget om til en 1.9 TDI, kode AHU fra en golf 3. Den er bygget om med manuel indsprøjtningspumpe og det kører ikke for den! Har taget motor og gearkasse ud, for at få styr på det. Håber nogle kan hjælpe med det her pumpe værk, har PT en pumpe i atomer som har kørt på bilen før, en fra en KY 1.7. Den skulle eftersigende have fungeret, men af ukendte årsager er den skiftet til en AAZ pumpe og der gik det så galt... Jeg læser mange på nettet rose land rover 200 & 300 tdi pumperne til brug på VW 1.9 tdi blokken, når man bygger til manuel pumpe... Nogle der ude med erfaringer hører jeg rigtig gerne fra jer!! Drømmen er at få en bil der er pålidelig til at tage på lange ture ud i verden.
Desuden kommer jeg nok ikke udenom at gøre noget ved gearkassen, nu når den får lidt mere moment end sådan en JX havde ;)... Alle dele fra JX er brugt, så den har nok ikke helt de 202NM som en AHU har??


Desuden søger jeg et Westfalia højt hjørne skab til bagerst venstre side, samt det overskab der går i forbindelse med... I beige farven! Og hvis i har i grå eksempelvis, så kan det jo males?

Desuden har jeg sat min anden t3 til salg, den er på dba og også nævnte i denne tråd her på forumet.
http://t3nettet.dk/index.php?topic=96754.msg134226;topicseen#new

Håber at høre fra jer med hjælp til den motor,
Mvh Niels

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
En MTDI er ikke min verden, jeg er mere til old school jx original .. tyske veteranbilregler .. årlige afgifter er på 1.425 kroner med jx veteran ..

Tjek dette billede om remhjulet til en MTDI pumpe fra Fiat med en detalje om pumpe fra Fiat hhv. Iveco .. den tyske formulering er "Wer oben genannte Motoren mit Hilfe einer 2,5 oder 2,8 TDI Ducato oder Iveco Daily Pumpe (20mm-Antriebswelle und kurzer Lagerabstand) zum MTDI umbauen möchte, kommt um dieses Pumpenriemenrad nicht herum" ..

T3 bussens gearkasser er maks til 178 NM og diesel med 202 eller endda 230 NM (1.9 TDI AFN osv) er en farlig ide til gearkasserne. En 1,9 diesel drejer omtrent 8% mindre i upm sammenlignet med en jx, da stemplerne har 20mm mere til at gå i en 1.9 motor. En jx klarer mere i UPM med kortere vej. Det betyder generelt, at gearkasse skal bygges om til mindre lave omdrejninger i 4 / 5 gear. <i dette sammenhæng er en komplet renovering den rigtige vej og alt det pladder om at optimere en gearkasse til 200NM er ingen visdom, det er poker.
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline nielsito

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 5
    • Vis profil
  • T3 model: 1988 Caravelle JX, 1989 Syncro Westfalia Multivan 1.9 tdi
  • By: 8300
Hej der ude.
Tak for svaret Jens. Jeg kan se det bliver omfattende!
Jeg søger en god diesel motor til syncroen, for at få den kørende til foråret. Må erkende at tdi ombyg er et større kapitel og vil hellere hygge mig med det, end at stresse over det. Så første prioritet er at nyde bilen i foråret og sommeren. En god tdi ombyg kræver også at tilse gearkasse, det må gøres ordentligt.  8)

Så hvis nogle har en god diesel JX, 1Y eller AZZ “næsten” lige til at smide i, så ring gerne på tlf 31433138

Så kan syncroen komme 5 uger till Norge til sommer  8)

Mvh Niels