T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => R4i Fora => Emne startet af: TONY efter 23. Oktober 2012 kl: 21:37:42
-
I en lang periode har min ADZ opført sig rigtig fint, men nu er den igen begyndt at køre med anslået 1500 omdr. i tomgang, uden at der er blevet rørt ved noget på motoren.
Er der nogen som kender symptomerne og evt. en mulig årsag til det, og meget gerne en mulig løsning på problemet ?
Tony
-
Utæt manifoldpakning?
Dårlig spjældpotmeter?
Men sikkert bare dårlig sensor på kølervand ved side af topstykket.
Ændrer tomgang sig hvis du tager stikket af den sensor?
Ændrer tomgang sig ved kold/varm motor?
Går spjæld helt på plads? Kan du trykke det på plads? Efter jeg havde kørt på svensk biobrændeseltilsat benzin var mit spjæld tåbeligt et langt stykke tid og skulle trykkes manuelt på plads.
-
Utæt manifoldpakning?
Dårlig spjældpotmeter?
Men sikkert bare dårlig sensor på kølervand ved side af topstykket.
Ændrer tomgang sig hvis du tager stikket af den sensor?
Ændrer tomgang sig ved kold/varm motor?
Går spjæld helt på plads? Kan du trykke det på plads? Efter jeg havde kørt på svensk biobrændeseltilsat benzin var mit spjæld tåbeligt et langt stykke tid og skulle trykkes manuelt på plads.
Jeg vil lige tjekke tingene du nævner, når jeg kommer hjem i morgen.
Dog tror jeg manifoldpakningen er ok, da det ikke er konstant.
Uden at der røres ved noget kan den indimellem falde i tomgang og lidt efter stige igen.
Kølevandsensor er ikke ret gammel og tomgangen driller lige meget med kold og varm motor.
Den kan tvinges ned i omdrejninger ved næsten at koble ud i et gear, men stiger igen efter 5-10 sekunder.
Det er også tydeligt både at lugte og høre, at den får en masse bensin at leve af........
Da jeg stadig ikke ved ret meget om bensin-elektronikken og ikke har værktøj til at teste div dimser med,
er alternative testforslag velkomne.
Tony
-
Ok. Det lyderspøjst. Virkeligspøjst.
http://www.fiat-bg.com/Downloads/Books/Marea_Workshop_Manual/Volume%201/Engine/4.Engine%20Fuel%20Sys%201370%2012v.pdf
Du kommer langt med et multimeter.
Før det:
1. Test med at lege med ledningerne hh stikket til tempmåler på kølevand. Den kan drille meget.
2. Hvad styrer tomgangen?
-- At spjældet er løftet. (Enten tomgangsmotor, spjæld der sidder fast eller gas-kablet som sidder fast)
3. -- Her mangler jeg Jarls viden - men kan huske noget om at tomgangen også justeres ved at flytte tændingstidspunktet.
(Har du renset stik til hall-sensor hh tændingsmodul og givet det siliconefedt?)
-- Står tænding rigtig?
Jeg gætter på (1) eller (2).
-
Som jespjæld ns Jakob nævner skal lige kigges efter:-) men jeg har haft nævnte problem med defekt spjæld kontakt på min. Den som føler om tomgangsmotor har kontakt med armen på spjældhuset. Men jeg vil råde dig til at få fat i en multimeter til at måle med til 90kr i jem og fix samt en vag tester sæt fra ebay til 300kr og en OBD stik fra en golf eller line. Så kan du klare det meste selv
-
"Det er også tydeligt både at lugte og høre, at den får en masse bensin at leve af........"
Hmmmmmm - jeg tænker falsk luft eller spjældpotmeter.
Spjældpotmeter kan der måles på som beskerevet i Fiat pdf'en ;-)
-
Flere målekurver:
http://www.biat.uni-flensburg.de/msc/ueberblick/komponenten_mono_motronic.htm#top
Og læsemat:
http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=da&ie=UTF8&prev=_t&rurl=translate.google.com&sl=ru&tl=da&twu=1&u=http://www.vwclub.org.ua/modules/mydownloads/viewcat.php%3Fcid%3D88&usg=ALkJrhixYcHHO3ftU1NMsbYHUBHotzW3Eg
-
Eller en knækket ledning. Ikke alt det gætteri det render hurtig fra en. Det bedste er sku få en tester på den. Så fejl find der fra.
-
Prøv også at koble spjældmotoren fra - hh at observere hvordan spjældmotoren opfører sig når tænding sættes på.
Dog! - jeg skiftede spjældmotor (og alt det andet) inden Aran nåede frem til at sige "Spjældpotmeter".... - så ingen garantier ;-)
Men - jeg gætter på defekt temp-måler
-
måske den bare længes efter en tur til Østrig igen :unsure:
-
Motion er godt for alle, og for alt.
Hilsen Fynboen.
-
En meget videnskablig testmetode afslørede fejlen.....
Jeg vrikkede hårdt med stikkene på indsprøjtningsenheden uden at tage dem af,
og hver gang ændrede omdrejningstallet sig....mystisk tænkte jeg, det prøvede jeg jo den anden dag.
Derefter vrikkede jeg med hele enheden, og kunne på den måde styre omdrejningstallet,
fordi....(man skal lytte til JJ)....jeg på denne måde kunne bestemme
hvor meget falsk luft der kom gennem indsugningsflancen.... :whistle:
Takker for tips,forslag og ideer
Tony :oops:
-
Jeg kan kun sige at det kostede mig RIGTIG mange frustrationer at blive "kendis" ud i Monomotronic ;-)
-
Jeg havde købt en flance i thansen, den gik til efter 4 måneder og den næste efter 3 måneder og den jeg har nu har holdt du halv år ind til vider. Så hvis du køber den i thansen skal der stå optimale på kassen, ellers dur det ikke:-)
-
Jeg havde købt en flance i thansen, den gik til efter 4 måneder og den næste efter 3 måneder og den jeg har nu har holdt du halv år ind til vider. Så hvis du køber den i thansen skal der stå optimale på kassen, ellers dur det ikke:-)
Bare rolig, jeg køber hverken flance eller noget som helst andet i thansen....
Jeg har prøvet forskellige produkter fra thansen og hovwdiaudi,
og jeg er overbevist om at deres gummiprodukter bliver lavet af tyggegummi og brugte kondomer ;)
Tony
-
krogslund har ofte TopRan produkter, hvilket der normalt er ok kvalitet
kan dog ikke se fabrikat på flangen..
http://www.krogslund.dk/reservedele/volkswagen/passat/passat-4-1.8-0993-0996/motorgearkasse/karburatorflange/c-23/c-371767/p-281962
-
Jeg havde til morgen "glæden" af et spjæld der kørte så trægt at jeg hverken kunne træde speeder særlig langt ned - og ved hvert rødt lys måtte jeg trække håndbremsen og hoppe ud og ligge ved baghjulet og virkelig TRYKKE spjældet tilbage.
Må se på det i weekend - det ligner HEFTIG tilkoksning inde i spjældhus som jeg ser syptomer :-(
-
Har overvejet at sætte en tynd stiver evt. fra ventildækslet , og over i toppen af monopoint'en, for at støtte den lidt. Den er jo IKKE bygget til at ligge så meget på skrå, som den gør i vores T3'ere. Hvis så samtidig at røret fra luftfiltret måske er lidt "stiv" i linieføringen, så belastes flagen ydeligere.
Hilsen Fynboen.
-
Som JJ regnede med fra starten af, var det indsugningspakningen som forårsagede problemet.
Nu blev den endelig skiftet, og her er et par billeder af den gamle.... ikke så mærkeligt at motoren gik underligt :ohmy:
Jeg købte en original hos VW for 725,- og selv om jeg argumenterede for at det burde være under garantien
når motoren kun var 18 år gammel, hjalp det altså ikke.
Jeg betaler dog hellere de penge frem for at købe skæv discountgummi til 1/3 del af prisen hos T-Hansen eller Hovwdi
Den fra VW er der 3 års garanti på, og den skal sikkert aldrig skiftes igen hvis levealderen er omkring 18 år ;)
Tony
[attachment=12929]DSCI0114.JPG[/attachment]
[attachment=12930]DSCI0116_2012-11-10.JPG[/attachment]
[attachment=12931]DSCI0117.JPG[/attachment]