T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => R4i Fora => Emne startet af: soerencarlsen efter 02. Marts 2013 kl: 10:33:56
-
Er der nogen arfaring med en 1,6 zetez 90 hk fra Ford,
den virker umiddelbart som et ok alternativ
Jeg kan max have en 90hk motor i min syncro. jeg har kun tilladelse til wbx dg eller jx + 20%
Søren
-
Fords Zetec motorer er stærke og næsten uopslidelige. Den vil være et rigtigt godt bud på en økonomisk motor, der uden større besvær også kan monteres i 1,8 og 2,0 versioner.
Blokkene er identiske - men ikke topstykker og indsprøjtning.
INDEN du kaster dig ud i projektet skal du sikre dig, at det vil kunne godkendes. Jeg læste om en gut der legede med en ombygning af en Golf. Det krævede en accept fra VW som naturligt nok mente, at deres egne maskiner var bedre til formålet.
Hvis synsmanden siger god for projektet er der bjerge af gamle udtjente Escort og Mondeo at pille af.
Jeg fandt en gang en side om en sådan ombygning i USA. Valget faldt på Ford`en p.gr.a. dens slidstyrke og billige drift. Så jeg vil nok følge spændt med på sidelinien når og hvis du kommer i gang.
-
Hvad er motovet for ikek at anvende en af VWs egne maskiner?
-
Der er sikkert plusser og minus på begge dele. En vigtig ting er også et kig på momentkurven. 1,6 motoren har absolut ingen problemer i en Escort, men T3 har større egenvægt og et solidt frontareal, at slås med.
Ford`en vil være nem, at lave udstødning på, da KAT`en ligger under bundkarret og den vil pege mod venstre i en T3. En spændende tanke.....
( Og masser af donorer til, at holde T3 kørende i mange år fremover )
-
1.8i med 75-90Hk fra VW er vel også et fornuftigt bud og umiddelbart nemmere at montere med en dieselklokke. Det ville jeg personligt gå efter, selvom 1.6 Zetec maskinerne går godt i en escort er den lidt brystsvag med læs på (har selv haft glæden at køre ca 170K uden de store problemer med sådan en maskine)
-
Har lavet en ombygning af en Escort en gang, og stoppet en 1,8 i med alle de ændringer det kræver. SÅ har den lidt flere bøffer, at spille med - og ikke en djævel vil kunne se forskel med det blotte øje. :lol:
-
det er jo altid smag og behag; her link til lækre detaljer (http://shop.vw-winkler.de/Ford).
Jeg vil måske mene en række4 fra vw er lavet i millionvis, og koster ikke alverden; men det er jo altid spændende med projekter
-
Her er link til en som har lavet en Zetec konvertering:
http://skeetersvanagonzetecconversion.blogspot.dk/
-
Det er rart at læse de mange tilkendegivelser. Jeg ville sådanset gerne bruge en vw maskine , men for at finde en på 90 hk er den ret gammel og har gået en masse km. dem som er nyere har for det meste for mange heste.
Så det er en af årsagerne til at tænke på ford zetec 1.6 90 hk.
Jeg prøvede jo i foråret at få godkendt en 2.0 tsi motor , som viste sig umulig/meget dyrt at få godkendelse til.
Søren
-
ABS og ADZ (1.8i 90hK) finder du i VW Vento, Passat og Golf fra '90'erne, det er dem vi andre bruger, og dem kan du få til fornuftige penge uden at de har gået specielt mange km...
F.eks. købte jeg for et par år siden en ADZ, der kun havde kørt 186kkm, fra en trafikskadet Passat, mener jeg gav lige omkring 2000,- for motoren og smed vel 1000,- oveni til de dele der skulle skiftes (eller som jeg for at have ro i maven ville skifte)...
-
Prismæssigt tror jeg det er hip som hap. En Escort eller Golf med fornuftig mekanik bør vel kunne findes for 3 kilo ? Golf 1,8 passer på en dieselklokke og der kører vist nogle stykker der kan rådgive omkring motorophæng etc. og VW vil næppe stille sig på bagbenene over valget af deres egen maskine.
En benziner med et par hundrede tusinde kilometer på bagen er ikke slidt op, hvis den er passet med olie / filter skift etc.
Men tanken om en " fremmed " motor er vel altid eksotisk ? Der har da vist også været nogle med Volvo mekanik ?