Forfatter Emne: Kulde og overtryk i R4i.....  (Læst 1486 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Kulde og overtryk i R4i.....
« Dato: 07. Februar 2012 kl: 20:26:25 »
Ja, selv en R4i kan altså blive for varm...

Afsted mod arbejdet kl 6.30, motoren sprang i gang med det samme, selv om termometeret viste - 20,3
Halvvejs gennem byen (400 m) isede forruden til, både udvendigt og indvendigt.... meget mystisk.  :?  
Det var da også forbandet koldt, men alarmklokkerne burde allerede have ringet, men jeg skulle jo skynde mig på arbejde.
Varmemåleren virker kun sporadisk, så kølevæsken var tjekket og godkendt til - 28 grader, såhhhh derudaf.  :D
Uden for byen måtte jeg igen skraberuder af, og endnu en gang efter et par kilometer.......
nu måtte den da snart begynde at putte noget varme ud af varmeapperatet....  :?:
Efter 6 kilometer begyndte dioden for vand og varme at blinke, men stikket på eksp.beholderen går løs en gang imellem, så ingen grund til bekymring....
Efter 6,5 kilometer kom et højlydt knald, det plaskede et sted fra..... og det lugtede da vist rimeligt meget af varm kølervæske.....hmmm
Ind i rabatten og holde, og sniffe lidt ud af den nu åbne siderude, joooh det "dufter" da egentligt lidt af varm kølevand...
...og varmeapperatet gav stadig ingen varme fra sig... :roll: ...mærkeligt...
... men der var jo nok en årsag....  :wink:

Har DU husket at de lange kølerør og slanger under bilen bliver nedkølet til under lufttemperaturen....  :wink:

Alt endte godt.... reddet af en rørepind og et par svejsetænger.  :lol:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Kulde og overtryk i R4i.....
« Svar #1 Dato: 07. Februar 2012 kl: 20:46:52 »
Smuk nød-rep - go fantasi er guld værd. Men sagen er jo rigtig god at få op her. Det er ikke uset, at enten køleren eller slangerne dertil bliver så kolde, at de lukker til af is. Med de arktiske vintre, vi har, er det crusial, at frostvæsken virkeligt er frostsikker til det ekstreme. Sidste år oplevede jeg præcis samme historie i fruens Astra, og jeg synes da ellers at en sikring til godt 20 var rigeligt...

Nå - græd ikke over spildt mælk - smil i stedet over, at det ikke var en JX, for så havde du stået og hygget ude i frosten ligenu i fuld gang med at skifte topstykke... ;-)

PS: Hvorfor har du valgt at køre uden temperator? Og hvorfor kører du med det snottede lille benz-oliefilter?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Kulde og overtryk i R4i.....
« Svar #2 Dato: 07. Februar 2012 kl: 20:46:54 »
Prøvede faktisk noget lignende sidste år, også uden skader på motoren, det var så bare den tynde slange fra bageste beholder der blev skudt af og så stod der ellers en stråle tværs gennem motorrummet :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Kulde og overtryk i R4i.....
« Svar #3 Dato: 07. Februar 2012 kl: 22:14:26 »
Citat fra: "Jarl"
Smuk nød-rep - go fantasi er guld værd. Men sagen er jo rigtig god at få op her. Det er ikke uset, at enten køleren eller slangerne dertil bliver så kolde, at de lukker til af is. Med de arktiske vintre, vi har, er det crusial, at frostvæsken virkeligt er frostsikker til det ekstreme. Sidste år oplevede jeg præcis samme historie i fruens Astra, og jeg synes da ellers at en sikring til godt 20 var rigeligt...

Nå - græd ikke over spildt mælk - smil i stedet over, at det ikke var en JX, for så havde du stået og hygget ude i frosten ligenu i fuld gang med at skifte topstykke... ;-)

PS: Hvorfor har du valgt at køre uden temperator? Og hvorfor kører du med det snottede lille benz-oliefilter?


Det er skam det store diesel-oliefilter, svejsetangen skjuler bare længden af filteret. Oliepumpen ville ikke lave tryk nok med det lille tynde orig. oliefilter.

Temperatoren kommer på senere, motoren er pt. som da jeg overtog den, og som det ses til højre på motorbilledet,
mangles der en del motorrums-klargøring  :wink:  udenfor billedet ligger der også stadig en fuglerede af ledninger oven på motoren,
 filtret ind i gaskablet som frøs fast for nogle dage siden, men det sidste må vente til der kommer bedre vejr...

Der forsvandt iøvrigt kun ca 6 liter, så der blev efterfyldt med 2 liter vand og godt 4 liter kølevæske, så nu skulle den sikkert kunne holde til lidt ekstra...

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Kulde og overtryk i R4i.....
« Svar #4 Dato: 10. Februar 2012 kl: 00:09:48 »
Jamen ja - jeg erfarede præcis det samme paradoks forleden kolde morgen på den vanlige venlighedstur med fruen på vej til hendes arbejde. Temperaturmåleren steg fint, men kabinevarmen lod vente på sig - for ikke at sige udeblev. Som garvet JX-pilot har jeg udviklet den værdifulde JX-skelen, der er i det vertikale plan, således at man med det ene øje følger begivenhederne udenfor bilen og med det andet øje konstant følger med temperaturmålerens udsving. Derfor ingen kogeri i maskinen - men heller ingen nævneværdig varme i kabinen. Efter at have stået stille under aflæsning af fruen og en kop kaffe, havde den blødgjort sluse-ice'en, så videre kørsel forgik som den skulle - med vanligt komfortniveau indendørs....  ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)