Forfatter Emne: Benzin, taending eller falsk luft?  (Læst 12149 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Benzin, taending eller falsk luft?
« Dato: 27. April 2012 kl: 09:29:52 »
Frk G gaar og kaster op.

Symptom, saetter ud 'rytmisk' men naar ikke at doe.
Kan kureres ved at give gas i et stykke tid.

Mit gaet var foerst snavs eller vand i benzin. Men det bliver ved. Maaske taendingsmodul?

Nogen kloge bud paa hvad det ian vaere, eller bare starte fra en ende af?

 Samt, hvordan rense dyse og spjaeldhus?

Mvh
JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Benzin, taending eller falsk luft?
« Svar #1 Dato: 27. April 2012 kl: 10:09:41 »
Når den først "brækker sig" er der ingen trækkraft, og det er som at køre på kængurubenzin.

Men den dør ikke helt. Den går ud, falder i omdrejninger til næsten nul, springer igang igen - lidt ligesom lyden af en gammel Scania der står og tygger i tomgang.

Giver jeg den lidt gas, så den går lidt op i omdrejninger men ikke "tænder ordentligt" kan den skyde i potten. Det får mig til at tænke tændingsmodul istedetfor benzintilførsel.

Hvad har jeg haft lavet på den?

Afmonteret spjældhus og taget højspændingskabel af tændspole.
Skiftet flange under spjældhus.
Samlet det hele igen.

Nogen bud?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Benzin, taending eller falsk luft?
« Svar #2 Dato: 27. April 2012 kl: 10:13:59 »
Skift rotor, strømfordeler, tændkabler og tændrør...

Du kunne evt. prøve at sjaske ovennævnte til i Pronto...
Erfaring fra tidligere benzinbiler siger mig at det er der du skal kigge...Fugt i den del af systemet kan godt give de symptomer du har beskrevet...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Benzin, taending eller falsk luft?
« Svar #3 Dato: 27. April 2012 kl: 10:22:05 »
Ok, jeg starter med at kigge på tændspolen og stikket til hall-giveren - det er de eneste steder jeg har pillet i.fb med tændingssystemet i denne runde.

Alle de andre ting blev skiftet for 1 år siden.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Benzin, taending eller falsk luft?
« Svar #4 Dato: 27. April 2012 kl: 10:22:41 »
Dog forstår jeg så ikke hvorfor det at give vollgass i 30 sekunder kan få det til at gå over?

Fugt som brændes væk?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Benzin, taending eller falsk luft?
« Svar #5 Dato: 27. April 2012 kl: 10:35:20 »
Tjeck først t-rør, rotor, fordeler og tændkabler (blomster forstøver med sæbevand, skal kablerne kunne modstå, ellers vil du i mørke se gnister hvis der er revner i kablerne).

hvis det er orden går du videre og tjekker dit ledningsnet til monopointen, isoleringen på ledninger bliver hård med tiden og knækker så der er åbne brud.
det passer fint sammen med at du har haft monopointen løftet af indsugningen, det er en fejl jeg har set flere gange på de maskiner.

tvivler på at det er selve monopointen enheden der er problemet, men prøv det andet først :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Benzin, taending eller falsk luft?
« Svar #6 Dato: 27. April 2012 kl: 10:38:43 »
Citat fra: "verner"
Tjeck først t-rør, rotor, fordeler og tændkabler (blomster forstøver med sæbevand, skal kablerne kunne modstå, ellers vil du i mørke se gnister hvis der er revner i kablerne).

hvis det er orden går du videre og tjekker dit ledningsnet til monopointen, isoleringen på ledninger bliver hård med tiden og knækker så der er åbne brud.
det passer fint sammen med at du har haft monopointen løftet af indsugningen, det er en fejl jeg har set flere gange på de maskiner.

tvivler på at det er selve monopointen enheden der er problemet, men prøv det andet først :)


ps. tjeck lige at t-rem står på mærkerne, den kan godt rive noten på krumtaphjullet, men det er heldigvis ikke så slemt som på en diesel, der skal bare et nyt hjul på :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Benzin, taending eller falsk luft?
« Svar #7 Dato: 27. April 2012 kl: 10:43:15 »
Hvis Trem ikke stod på mærkerne, så ville det vel ikke være en midlertidig fejl?

Men, jeg tjekker ;-)

Kablerne giver meget mening - desværre - hader at jagte midlertidige elektriske fejl...
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Benzin, taending eller falsk luft?
« Svar #8 Dato: 27. April 2012 kl: 20:48:16 »
Jeg bliver sindssyg, Ny taendspole, nye taendkabler, nyt stroemfordelerdaeksel, dyse taget ud og blaest igennem, intet hjaelper.

Men 14 l 98 oktan fyldt oveni de 45 liter 95 okt som var i tanken samnem m en megadosis dyserens, og saa ud og give den vollgas, og saa gaar den fint.

Men jeg stoler ikke paa den.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Benzin, taending eller falsk luft?
« Svar #9 Dato: 27. April 2012 kl: 21:04:00 »
Saa forsvandt det en km, og saa kom det igen. Frigear, vollgaz, og saa forsvandt det. Er nu parkeret for at se om jeg kan faa det  frem igen. Vifke
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Benzin, taending eller falsk luft?
« Svar #10 Dato: 27. April 2012 kl: 22:08:32 »
Srabil ustabil stabil stabil ustabil. Og intet logisk moenster. Jeg bliver skoer.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Benzin, taending eller falsk luft?
« Svar #11 Dato: 27. April 2012 kl: 22:27:08 »
Koerte et straek hvor den tog omdrejninger, naaede til 'niveau ift speeder', satte ud, kom ind igen, trak op til 'niveau m speeder', satte ud osv.
Det har jeg flere gange kunnet fremprovokere praecis samme moenster.
Acceleeatiin gaar ogsaa rimelig smooth.
Men cruise m steady gas, det vil den ikke, saa saetter den ud.
Og saa ud af det blaa, klokkestabil gas, cruse, tomgang og accelerstiin.

Hvad beep kan det vaere udover snavs/vand i benz?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Benzin, taending eller falsk luft?
« Svar #12 Dato: 27. April 2012 kl: 22:45:17 »
En stiv ledning, der er irret ? Et stik der ikke har låst sig fast ?  Hmmm....  Har haft et lignende problem med en Escort en gang ( Den ville kategorisk ikke gå tomgang ) og satte jævnligt ud. Endte med en udskiftning af indsprøjtning og spjældhus, men mener, at der var et eller andet med en knækket ledning et sted ved spjældhuset.

Kkrogsgaard

  • Gæst
Benzin, taending eller falsk luft?
« Svar #13 Dato: 27. April 2012 kl: 23:09:10 »
Prøv når den brokker sig at tage stikket af monopointen, så går den garanteret ned i omdrejninger, men går ikke ud, sæt stikket på igen og den kører garanteret normalt.

Der er noget med en fejl på abs monopointerne, men jeg kan ikke huske hvad det er. Kan det være noget med Hallgiveren????

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Benzin, taending eller falsk luft?
« Svar #14 Dato: 27. April 2012 kl: 23:19:36 »
Efter at have holdt 10 min ved travbanen med slukket motor, kørte jeg op til Lyngby. KLOKKESTABIL cruise.

Ud på motorvej, alt var stabilt, og trak op til 130 i 4 gear.

Drejede af ved Hørsholm, klokkestabil cruise.

Tog den rundt i rundkørslen, og BINGO, bilen begyndte at brække sig.

Jeg ANER ikke hvad BEEP det er.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."