Forfatter Emne: problemer med forvarmningen  (Læst 3114 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline T3country

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 13
    • Vis profil
  • T3 model: 14" syncro td jx 1989 westfalia multivan
  • By: 5750 Ringe
problemer med forvarmningen
« Dato: 29. Juni 2019 kl: 08:27:08 »
Syncro 14" 1,6TD jx 1989  Når tænding sættes til lyser gul lampe i ca 12 sekunder og bilen starter prompte....men der er stadig strøm på gløderørene...tænder jeg lyset slukkes strømmen til forvarmningen...slukker jeg lyset begynder forvarmningen igen???. Slukker jeg motoren kører den ekstra lille kølepumpe stadig..afbryder jeg strømmen til den starter blæseren til turboen. Først når jeg afbryder strømmen fra batteriet bliver der stille.
Jeg har skilt og renset massemidtpunktet bag luftfilterkassen. Kontroleret og checket de to syvpolsstik i den sorte fordelerkasse. checket med et andet forvarmerrelæ i.  Undret mig over at stel til de nummerpladelygterne er tilsluttet gennem de to syvpolsstik. Der er strøm til dem gennem den grågrønne ledning men ingen stel.
Checket   stik til de tre vandstudsfølere og kløet mig grundigt i nakken.
Savner een der kan forklare mig logikken i disse fejl.
venligst Preben Busk


Offline Tica

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 953
    • Vis profil
    • Skalammodeskibe
  • T3 model: T3 Panel 1.6TD
  • By: 4632 Bjæverskov
Sv: problemer med forvarmningen
« Svar #1 Dato: 29. Juni 2019 kl: 09:22:10 »
Hej

Det kære bundstykke i tændingslåsen er kendt for at lave kaos i resten af el nettet når det er ved at være slidt op. Koster ikke det store at skifte.

Mvh
Carsten
Vh Carsten P

Rullende T3 projekt aka Appelsinen
Location 4632 Tlf: 22613937
http://www.linkedin.com/in/carstenpaulsen

Offline T3country

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 13
    • Vis profil
  • T3 model: 14" syncro td jx 1989 westfalia multivan
  • By: 5750 Ringe
Sv: problemer med forvarmningen
« Svar #2 Dato: 29. Juni 2019 kl: 10:15:08 »
Ligger desværre ikke inde med et nyt bundstykke her på en lørdag. Så må vente til mandag når reservedelspusherne igen har åbent.
Så håber vi at det retter forvirringen i ledningsnettet.

Offline Tica

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 953
    • Vis profil
    • Skalammodeskibe
  • T3 model: T3 Panel 1.6TD
  • By: 4632 Bjæverskov
Sv: problemer med forvarmningen
« Svar #3 Dato: 29. Juni 2019 kl: 10:36:21 »
« Senest Redigeret: 29. Juni 2019 kl: 10:39:52 af Tica »
Vh Carsten P

Rullende T3 projekt aka Appelsinen
Location 4632 Tlf: 22613937
http://www.linkedin.com/in/carstenpaulsen

Offline T3country

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 13
    • Vis profil
  • T3 model: 14" syncro td jx 1989 westfalia multivan
  • By: 5750 Ringe
Sv: problemer med forvarmningen
« Svar #4 Dato: 29. Juni 2019 kl: 17:18:58 »
Fandt en nyt bundstykke hos Niels Erik Thing. Det er nu skiftet og har muligvis hjulpet en anelse, men elnettet opfører sig stadig uterlerligt. Står stadig med strøm på på gløderør trods gul lampe slukker efter 12 sek ved start. Og mangler stel på nummerplade lys

Offline soekris

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 210
    • Vis profil
  • T3 model: T3 1.6Td Jx Syncro Panel Van 1991, T3 1.9DG Caravelle 1990
  • By: 4871, Moseby
Sv: problemer med forvarmningen
« Svar #5 Dato: 29. Juni 2019 kl: 22:56:09 »
Da mig og jonas skiftede motor i hans sika.. der glemte vi den ene stelforbindelse nede ved gearkassen.. og det gjorde også at strømmen virkede meget mærkeligt. Og der var der også en del bøvl med at glødelampen tænde når den havde lyst.. så måske en ekstra kontrol af stel forbindelserne kunne hjælpe..

Offline T3country

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 13
    • Vis profil
  • T3 model: 14" syncro td jx 1989 westfalia multivan
  • By: 5750 Ringe
Sv: problemer med forvarmningen
« Svar #6 Dato: 30. Juni 2019 kl: 14:45:40 »
Stelforbindelse ved gearkasse renset og kontrolleret. Blå/hvid ledning fra G27 føler på vandstuds til T på gløderelæ havde ikke forbindelse. Ny ledning trukket og nu lyser gul lampe ikke ved start når motoren er varm. Når lyset ikke er tændt virker temperaturmåleren. Når jeg tænder lyset falder temperaturmåleren til nul.  Så et eller andet hugger en stelforbindelse. Stadig ingen stel til nummerpladelys. Giver jeg direkte stel til nummerpladelys lyser de gladeligt.         
  Meeeeeeeeen så går det hele i udu. den lille ekstra pumpe kører stadig når motoren slukkes og når jeg afbryder stel fra batteriet klikker det lille relæ(53) ved siden af gløderelæet.
Men bortset fra det kører bil og motor ganske fint, man skal bare løfte låget og afbryde alt strøm, når man forlader bilen. Har oplevet to gange at et helt nyt batteri (optima) er tømt, når vi skal starte igen. Har derfor ekstra batteri med til nødstart. Det er bare lidt bøvlet når bagenden er fyldt op med madrasser, dyner og tasker. Men sådan er det pt

Offline T3country

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 13
    • Vis profil
  • T3 model: 14" syncro td jx 1989 westfalia multivan
  • By: 5750 Ringe
Sv: problemer med forvarmningen
« Svar #7 Dato: 01. Juli 2019 kl: 17:37:51 »
Problemet løst. Temperaturføler F95 skiftet til ny 251 919 396F. Den styrer pumpen, som styres af den lille relæ ved siden af gløderelæet. Nu virker temperaturmåleren og går nu ikke mere i nul når lyset tændes. Undrer mig stadig over at stel til nummerpladelys går igennem et af mutistikkene i den sorte kasse i motorrum. Fandt en tråd fra 2012 hvor TomTom også undrede sig over stelledningen i multistikkene.
Når motoren standses kører ekstra pumpen ikke mere og ingen relæer klikker, når jeg afbryder strømmen på batteriet.
Tak for alle svarene vh prebenbusk