Forfatter Emne: Projekt 1.9 TD til Højben  (Læst 86888 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #240 Dato: 29. Januar 2010 kl: 13:54:30 »
er aaz og 1y topstykke ens?
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #241 Dato: 29. Januar 2010 kl: 14:56:59 »
Menøh.. når du laver ombygningen har du så ikke portet dine manifolder og topstykke let og poleret efter så de passer på hinanden? Så kan det godt forklare lidt af dine subjektive oplevelser.

Ellers er der jo muligheden at montere top / forkamre fra en 1,6 Golf med hydroer.. deraffølgende højere kompression og det som følger med af gode og dårlige ting. (Som på den nyopbyggede 1Y jeg har stående)

Som i alle motoropbygninger så skal man vælge 2 ud af 3 på listen holdbarhed/økonomi/performance.. Man kan ikke få alle 3, men man kan lave et kompromis.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #242 Dato: 29. Januar 2010 kl: 14:58:36 »
nu har du jo også monsterhjul på!!
har du prøvet at regne str.forskelen ud fra 185r-14 til dine 225/775-15?!
jeg ved godt forskellen ik er så stor ved 205r-14, men det er jo også et stort dæk i forvejen!

jeg har et sæt 185-14 du kan prøve, hvis du vil teste forskellen, dækkene er nye, så du skal ik være bange for slid på visco.
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #243 Dato: 29. Januar 2010 kl: 15:09:29 »
Jeg har portet min manifold - CS. Om det i realiteten giver alverden, kan jeg ikke helt afklare, men det er klart, at enhver hindring i lufttilførslen er noget skidt, og der vil uundgåeligt blive en masse turbolæns ved en overgang, hvor portene ikke passer til hinanden.

Hvis du er frisk på lidt krumspring, før du sætter fløjte på, så kan du evt. lege lidt med endnu større højtryksdel i pumpen (10 mm), så du kan skyde dieselen ind, mens der er optimalt udbytte af den.

Du kan også lege med kraftigt hævet dyseåbningstryk - 200 bar og tilsvarende justering på mængdeskruen - det giver en kortere, mere hektisk, men også mere effektfuld indsprøjtning. Prisen, du betaler, er så, at den flæskede sauger-lyd forsvinder.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #244 Dato: 29. Januar 2010 kl: 16:22:59 »
Der er da heller ikke meget hul i en cs udstødning,   Der må da være et meget kraftigt pust i den udstødning, når den skal tage luften fra 1.9 cylindre
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #245 Dato: 29. Januar 2010 kl: 18:53:11 »
Citat fra: "jankjerbye"
Som i alle motoropbygninger så skal man vælge 2 ud af 3 på listen holdbarhed/økonomi/performance.. Man kan ikke få alle 3, men man kan lave et kompromis.


For mit vedkommende hedder det nok holdbarhed og performance, ikke dermed ment raket-performance, men nok til at den kan trække en god stor trailer...

Ellers kan jeg lige så godt montere et 1000kg træk i stedet for det skrummel til et 2000kg jeg har på nu :D

Citat fra: "Jarl"
Jeg har portet min manifold - CS. Om det i realiteten giver alverden, kan jeg ikke helt afklare, men det er klart, at enhver hindring i lufttilførslen er noget skidt, og der vil uundgåeligt blive en masse turbolæns ved en overgang, hvor portene ikke passer til hinanden.


Hvordan, sådan rent teknisk, gøres det??
Igang med noget sandpapir, eller er det nærmere multisliberen med en fin slibesten på??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline finnthor

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 313
    • Vis profil
  • By: Vejle
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #246 Dato: 30. Januar 2010 kl: 13:57:19 »
Jeg var igang for nylig og tog lige et par fotos undervejs. Brugte en fil til det grove og sandpapir til sidst.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #247 Dato: 30. Januar 2010 kl: 21:29:07 »
Nemlig! Bare massér dem godt med en Dremel-agtig ting og så finslib til sidst. Det er snydelet i smørblødt alu.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #248 Dato: 30. Januar 2010 kl: 21:44:30 »
Jammen så ved jeg da hvad jeg skal bruge nogle timer på når nu jeg overdrager vintervagten til makkeren ;)

Håber jeg kan få manifolden af uden at skulle til at afmontere toppen, men det burde da kunne lade sig gøre :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #249 Dato: 31. Januar 2010 kl: 11:37:06 »
Mål op på din top og lav en skabelon.. jo mere præcist jo bedre.. og når nu det ER taget af kan du lige checke at alle pakflader er ok og at den er 100% lige i anlægsfladen. Det kan godt være det ikke gir dig 5 heste mere på toppen, men mange bække små er vejen, når vi snakker sugemotor. Temperaturen på indsugnings luften alene kan betyde en del (da ilt udvidder sig voldsomt når det bliver varmt, så der er ganske enkelt plads til mere ilt pr. indsugning når det er koldere).

Jeg vil tro at med en kompressionsforhøjelse (som på min og 4X4s 1,9) (med 1,6 top, det er lidt svært at planslibe særligt meget på et forkammer topstykke), manifoldoptimering (ideelt set custom byggede polerede, temperaturisolerede manifolder), en passende knast og den slags "gammeldags" sugemotor tun, kan man ramme omkring 65-70 suge heste på en 4 cyl forkammer 1,9.

Men hvis man ikke har et fuldtudstyret tuningsværksted og erfaringen til at få det til at spille sammen, tror jeg de penge man smider efter den hardcore gamle rally-tuner fyr med hornbrillerne og det grå hår, de kan investeres i noget Direkte Indsprøjter, gerne med et ekstra ben.

Eller.. sætte en motorolie-brækkende motoroverophednings aggregat på :P

  :twisted:

Holdbarhed / Ydelse / Økonomi - You can't have them all :)
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #250 Dato: 01. Februar 2010 kl: 17:13:25 »
Så var jeg lige en tur i Hobro og hente hø, med hestetraileren på slæb...

Er ikke synderligt imponeret over ydelsen, men er på den anden side overrasket over hvor let det gik at få læsset hjem (okay, godt hjulpet på vej af en Bulgarsk tankvogn der lå ca. 82-83 hele vejen til Skanderborg)...

Desværre knækkede udstødningen på vej derop, så nu vil jeg ikke sige at den har en sprød sauger lyd, snarer en rå diesel lyd :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #251 Dato: 02. Februar 2010 kl: 16:01:15 »
En tanke slog mig da jeg idag lå og forsøgte at få forrøret tæt (indtil jeg finder et andet)...

Kan en (lille) del af problemet med manglende kraft i de høje områder også ligge i den mini kat der sidder på forrøret??
I så fald skal jeg da have et uden kat :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #252 Dato: 02. Februar 2010 kl: 16:42:09 »
OG DET ER SÅ FØRSTE GANG VI FÅR AT VIDE DU KØRER MED KAT  :roll:

Lidt lige som at nogen har stoppet udstødningen til med bananer

Det er da vist et forsøg værd :)
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #253 Dato: 02. Februar 2010 kl: 16:51:38 »
Ehm, mener helt bestemt der har været vist billeder af den fine KY udstødning med en lille bitte kat på forrøret! :D

Sad og kiggede omkring, ved ikke engang om den er standard, den kat, forrøret fra kaefer har et flexstykke der hvor min har katten...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #254 Dato: 02. Februar 2010 kl: 17:34:45 »
Jeg har flexstykke på min - og det er købt som samlet KY udstødning til 1,7'eren da jeg havde den.
Fedt hvis det kan være det der bøvler... af med den.
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY