Forfatter Emne: Røg og gnister  (Læst 5025 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Røg og gnister
« Dato: 03. Oktober 2006 kl: 17:55:14 »
Jeg købte her i weekenden en Syncro fra '88, men på hjemvejen den røg generelt mere og mere fra vi begyndte på motorvejen vi nåede kun til kort efter  udfletningen ved vestmotorvejen (E20) hvorefter der stod gnister ud af udstødningen på den.

Stoppede selvfølgeligt med det samme, og det røg nu MEGET kraftigt fra bagfra.

Det skal lige siges at motoren er utæt og den taber nogen olie, jeg har nogle formodninger at røgen stammer fra olie der er dryppet på potten, men gnisterne :S

Jeg har fået flere forklaringer, alt fra brændte ventiler til indmad i potten der er faldet sammen.

Motoren starter fint efterfølgende, men har dog ikke været ude og køre da jeg endnu ikke har fundet den endegyldige grund til gnisterne.

En af de nærmeste dage renser jeg motoren af og finder lækken, så jeg kan få skiftet det der måtte være utæt.

Hvad er der størst sansynlighed for er sket?
Da det skete kørte jeg rundt regnet 110 km/t.
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Røg og gnister
« Svar #1 Dato: 03. Oktober 2006 kl: 19:15:18 »
Tillykke med bilen!

Jeg går ud fra, at et er en diesel? Måske en turbodiesel?

Gnister ud af udstødningen skyldes tit koksaflejringer, der bliver brændt af ved hurtig kørsel.

Sammenholdt med dine beskrivelser af røgen kunne man godt tænke sig, at motoren har et ret kraftigt olieforbrug, der delvis sætter sig som aflejringer i udstødningssystemet. Hvilken farve ryger den?

Blå = motorolie (eller uforbrændt diesel, når den er kold)

Hvidt = vanddamp (sprunget toppakning eller revnet topstykke)

Sort = diesel - ikke optimal forbrænding

Allerførst skal du lave en kompressionstest eller en gollertest på motoren for at afklare om den er træt eller ej. Er den slidt, vil kompressionstrykket suse ned forbi stemplerne og skabe overtryk i krumtaphuset (underkompression). Hvis motoren har alt for meget underkompression, så kan du tætne pakninger alt det du vil, olien skal nok finde ud alligevel - om ikke andet så op ad oliepinden.

Få styr på motorens kondition, før du ofrer en masse penge på den.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Røg og gnister
« Svar #2 Dato: 03. Oktober 2006 kl: 19:16:33 »
Tillykke med bilen!

Gnister ud af udstødningen skyldes tit koksaflejringer, der bliver brændt af ved hurtig kørsel.

Sammenholdt med dine beskrivelser af røgen kunne man godt tænke sig, at motoren har et ret kraftigt olieforbrug, der delvis sætter sig som aflejringer i udstødningssystemet. Hvilken farve ryger den?

Blå = motorolie (eller uforbrændt diesel, når den er kold)

Hvidt = vanddamp (sprunget toppakning eller revnet topstykke)

Sort = diesel - ikke optimal forbrænding

Allerførst skal du lave en kompressionstest eller en gollertest på motoren for at afklare om den er træt eller ej. Er den slidt, vil kompressionstrykket suse ned forbi stemplerne og skabe overtryk i krumtaphuset (underkompression). Hvis motoren har alt for meget underkompression, så kan du tætne pakninger alt det du vil, olien skal nok finde ud alligevel - om ikke andet så op ad oliepinden.

Få styr på motorens kondition, før du ofrer en masse penge på den.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Røg og gnister
« Svar #3 Dato: 03. Oktober 2006 kl: 20:23:56 »
Konen (der kørte bagved) siger at den var blålig...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Røg og gnister
« Svar #4 Dato: 03. Oktober 2006 kl: 20:39:15 »
Trist og høre hvis motoren er træt, men tillykke med den.

Husk lige at smide nogle biller op i dit personlige galleri her på siden
Mvh. Casper

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Røg og gnister
« Svar #5 Dato: 03. Oktober 2006 kl: 20:40:37 »
Will do (skal bare lige have taget nogle af den først :D)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Røg og gnister
« Svar #6 Dato: 03. Oktober 2006 kl: 20:54:02 »
var det den sorte fra vestsjælland du købte?
(et løst gæt ud fra dit brugernavn, og så E20 der blev nævnt)
Mvh. Casper

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Røg og gnister
« Svar #7 Dato: 03. Oktober 2006 kl: 20:55:05 »
Nopes...Grøn ex. Fyns Amt bil fra Kbh. NV...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Røg og gnister
« Svar #8 Dato: 04. Oktober 2006 kl: 18:59:22 »
Var lige ude og starte den (den er lige kommet hjem med Falck idag)

Da jeg endeligt fik den til at gå i tomgang lød det nøjagtigt somom den manglede tænding på en af cylindrene, den hoppede og spruttede noget af det, indtil den ligesom fik varmen, så gik den fint igen, dog stadig med meget blå-hvid røg når den fik gas...

Og så hyler en af remmene på den, men den skal mindst have skiftet tandrem og rem til generatoren...Den til generatoren begynder snart at trevle, og hende jeg købte den af har ikke skiftet tandrem på den i de 3 år hun har haft den...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Røg og gnister
« Svar #9 Dato: 05. Oktober 2006 kl: 12:06:30 »
Lidt nyt om den...

Havde lige oliepåfyldningsdækslet af den mens den var startet, og der kom tydeligt nogle pust den vej ud igennem, fik olie på hånden helt uden at røre ved røret dertil...
Så det er vel en flok nye stempelringe der skal til?!
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Røg og gnister
« Svar #10 Dato: 05. Oktober 2006 kl: 12:16:44 »
Citat fra: "casper"
Husk lige at smide nogle biller op i dit personlige galleri her på siden


Så er der et par billeder af den i galleriet :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Røg og gnister
« Svar #11 Dato: 08. Oktober 2006 kl: 12:31:27 »
Nå fandt jeg da ud af hvorfor røgen er blåhvid på den :S

Der er olie i vandet, så jeg går ud fra at toppakningen er død på den...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Røg og gnister
« Svar #12 Dato: 17. Oktober 2006 kl: 16:39:22 »
Nu står verden fandme ikke mere :(

Der går 2 smmå rør op til turboen (olie) de var så møre at da han afmonterede top+turbo, så knækkede de...

Problemet er så bare, lige nu, at han ikke kan få nogle hjem før fredag...

Lidt af en kattepine, når jeg skulle have haft den idag og den anden bil jeg havde lånt skal leveres tilbage idag :(

Nogle gode råd til hvad pokker jeg gør nu??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Røg og gnister
« Svar #13 Dato: 17. Oktober 2006 kl: 16:53:18 »
Lav rørene selv - find tråden om det her på forum. Til returrøret kan du som nødløsning køre med et 12 mm kobberrør med klemringsfittings
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Røg og gnister
« Svar #14 Dato: 17. Oktober 2006 kl: 17:13:54 »
Inden jeg får tid og lejlighed til at komme omkring en åben Sanistål er det alligevel blevet weekend, så kan jeg lige så godt lade ham om det...

Skod :( Hvor uheldig har man da lov at være med den skod bil?!
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan