Forfatter Emne: Drillenisse luft (ej varmt)  (Læst 3211 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline t3søren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.272
    • Vis profil
Drillenisse luft (ej varmt)
« Dato: 11. December 2014 kl: 20:35:27 »
TD 1,6 JX som skal køres på starteren mellem 30 og 45 sek førend den starter ( ikke gløderør) men luft i dieselsystemet og manden kan ikke finde fejlen. Startproblemerne kommer efter timers stilstand.
Banjobolt renset og filteret udskiftet samt tjek for utætheder - sveder en lille smule ved speederreguleringen, men minimalt.
Hjælp !
Hilsen Søren Mølskov


81er cv Baby Blue
Bluestar med 2,2 Subaru
Den Grønne
og meget meget mere.
Tlf 61379323
transportert3.co.nr

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Drillenisse luft (ej varmt)
« Svar #1 Dato: 11. December 2014 kl: 20:41:27 »
Er I sikre på korrekt timing? Er kompression ok?

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Drillenisse luft (ej varmt)
« Svar #2 Dato: 11. December 2014 kl: 21:36:26 »
Tjek dine retur gummislanger på dyser og pumpe. Jeg have en som man kunne høre stille og rolig suge luft og så tømte den pumpen og dieselen trak tilbage i tanken!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline t3søren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.272
    • Vis profil
Drillenisse luft (ej varmt)
« Svar #3 Dato: 11. December 2014 kl: 22:34:25 »
Problemet er kommet pludselig uden nogen forvarsler. Når den efter tid springer i gang er det ikke sådan at den hoster på to tre cyl. men det starter med et brag på alle 4 og går jævnt. Trækker og kører som den plejer.
Morten: er vi enige om at hvis noget skulle være utæt vil det også lække ? Alt er knas tørt !
Hilsen Søren Mølskov


81er cv Baby Blue
Bluestar med 2,2 Subaru
Den Grønne
og meget meget mere.
Tlf 61379323
transportert3.co.nr

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.765
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Drillenisse luft (ej varmt)
« Svar #4 Dato: 11. December 2014 kl: 22:37:38 »
Hej Søren ,tjek også brændstof slange helt ned til tanken incl.studs på tank og spændebånd .
Hilsen Poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Drillenisse luft (ej varmt)
« Svar #5 Dato: 11. December 2014 kl: 23:22:05 »
tjeck tandrem, pumpetimming og takthjulsbolt!

det var sådan min TDI startede, altså med luft i brændstofslanger og dårlig start, det var takthjulet der var gået løst!
efter rep af krumtap og ny tandrem ingen luft i slanger!

så jeg satser sku en dåsebajer på at det er timingen der har flyttet sig af den ene eller anden grund  :unsure:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Drillenisse luft (ej varmt)
« Svar #6 Dato: 12. December 2014 kl: 06:57:48 »
Jeg har løst et lignende problem ved at skifte pakdåsen ved LDS akslens indgang... det korte af det lange er, at når motoren står stille er der en lille smule vakuum i systemet på grund af loven om forbundne kar..

koldstarts akslen, speeder aksel og LDA akskel kan være syndere, hvis du kan se bobler i slangen?? eller som det også nævnes.. returslangerne fra dysserne... god jagt...
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline t3søren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.272
    • Vis profil
Drillenisse luft (ej varmt)
« Svar #7 Dato: 12. December 2014 kl: 07:09:14 »
Takker for jeres svar - jeg behøver da ikke at kede mig i aften ! Men et værksted med varme en/ to t3er  go musik og måske en enkelt juleøl, så går det nok det hele :-)
Vender tilbage når jeg ved mere.
God dag derude.
Hilsen Søren Mølskov


81er cv Baby Blue
Bluestar med 2,2 Subaru
Den Grønne
og meget meget mere.
Tlf 61379323
transportert3.co.nr

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Drillenisse luft (ej varmt)
« Svar #8 Dato: 12. December 2014 kl: 10:39:57 »
Er den med filter med den her hvide retur studs i plast/fiber?
Den er notorisk kendt for at blive utæt uden at man kan se det.
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Drillenisse luft (ej varmt)
« Svar #9 Dato: 12. December 2014 kl: 12:12:16 »
Citat fra: "BlackChart" post=116927
Er den med filter med den her hvide retur studs i plast/fiber?
Den er notorisk kendt for at blive utæt uden at man kan se det.


Ja Morten - det er rigtigt det T-stykke bliver skørt i plasten.......og O-ringen
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Drillenisse luft (ej varmt)
« Svar #10 Dato: 12. December 2014 kl: 12:16:38 »
Havde samme problem her i oktober på mi JX Doka Syncro... samme symtomer og pludselig start ...

Fik skiftet den grønne o-ring i den af Morten omtalte hvide studs der sidder på filtret (diesel varmefunktion).
Jeg har sådan en ekstra ring liggende i min kuffert med alle de andre pakninger m.m.

Pressede den omtalte hvide studs med fingrene, efterhånden er fejlen ude af verden på min JX syncro doka.

Og jeg fik skruet klemmen på dieselledningen endnu mere fast ved dieselfilter.

Inden da havde jeg skiftet dieselfilter og luftfilter. Alle varmerør er skiftet og esp er renoveret. Der er en ny gennemsigtig dieseslange monteret mellem filter og esp og de kendte luftbobler er efterhånden forsvundet.

Og esp er blevet nedjusteret i "Truebung" på esp skruen fra 3,2 til 0,8, den accelerer lidt mindre nu og bliver mindre varm ... og mindre forbrug ...

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline t3søren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.272
    • Vis profil
Drillenisse luft (ej varmt)
« Svar #11 Dato: 15. December 2014 kl: 18:39:11 »
Ok venner !!! Selv om jeg har svært ved at tro på det - må jeg nok erkende at fejlen er fundet.
Bilen har nu, i to dage startet uden problemer.
4 stk små retur slanger blev skiftet og problemet var løst.
Svært ved at tro det men sandt er det !!!
Hilsen Søren Mølskov


81er cv Baby Blue
Bluestar med 2,2 Subaru
Den Grønne
og meget meget mere.
Tlf 61379323
transportert3.co.nr

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Drillenisse luft (ej varmt)
« Svar #12 Dato: 15. December 2014 kl: 19:42:33 »
Som jeg sagde! Der er nogle gange nisser i returslamgerne!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline t3søren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.272
    • Vis profil
Drillenisse luft (ej varmt)
« Svar #13 Dato: 15. December 2014 kl: 19:50:18 »
Citat fra: "Hawaiibussen" post=116989
Som jeg sagde! Der er nogle gange nisser i returslamgerne!


:-) :-)
Hilsen Søren Mølskov


81er cv Baby Blue
Bluestar med 2,2 Subaru
Den Grønne
og meget meget mere.
Tlf 61379323
transportert3.co.nr