Forfatter Emne: Kan undervognsbehandling brænde?  (Læst 2246 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Herr_Jensen

  • Gæst
Kan undervognsbehandling brænde?
« Dato: 07. December 2009 kl: 16:46:24 »
Hey alle,

Et lidt naivt spørgsmål, sikkert, men jeg ved ikke bedre:

 Jeg har lige fået bussen tilbage fra Dinitrol Amager og de har desværre søbet det halve af bagpotten ind i dinitrol... Jeg kan huske fra da jeg svejsede på Valpen, at der ofte gik ild i undervognsbehandlingen, og det fik mig til at tænke på, om varmen fra bagpotten kan antænde min nye fine undervogns behandling?

Mange tak,

Offline soerencarlsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 280
    • Vis profil
Kan undervognsbehandling brænde?
« Svar #1 Dato: 07. December 2009 kl: 17:07:31 »
som regel er det såkaldte gummihud som brænder når man svejser jeg har ivertfald aldrig hørt om at det tynde lag som kan komme på udstødningen skulle give andet end ubehagelig lugt, for et kort stykke tid. Men som væske må man sige at det kan brænde.
Hilsen søren

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Kan undervognsbehandling brænde?
« Svar #2 Dato: 07. December 2009 kl: 17:15:42 »
Lav en test med et stykke pladejern du søber ind, og så svejser i?

Det vil mere være katten jeg kunne være bekymret over - den bliver en hel del varmere end potten.

JJ
p.s. Parkerer du bergwacthen langt væk fra ØrestadBellacenter de kommende 14 dage?
Jeg overvejer at flytte Frk G ud af byen..............
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Kan undervognsbehandling brænde?
« Svar #3 Dato: 07. December 2009 kl: 17:58:58 »
Her kan man jo ikke udstikke garantier, men jeg kan diske op med lidt erfaringer.

Jeg undervognsbehandler selv - og i gamle dage altid med Dinitrol. Jeg slasker bilen ind - bruger ca. 25 liter til en t3 og derfor er udstødningssystemet også slasket ind. Når jeg så kører afsted, så er der massive blå røgfaner bagved - ind imellem så kraftige, at jeg har måttet stoppe op og se, om der skulle være store slikkende flammer. Det har der aldrig været.

Efter at have været vidne til dette scenarie i mange år er jeg efterhånden blevet så kynisk, at jeg nu ignorerer det. Jeg ser røgen de første 10 km, og så er det væk.

Selvf. kan det ske, men de flygtige og mest tændvillige stoffer forsvinder jo først, så jeg tror ikke, at du skal bekymre dig. - Men uden garanti.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Kan undervognsbehandling brænde?
« Svar #4 Dato: 07. December 2009 kl: 18:35:46 »
Hvis undervognsbehandling antændes i et område, vil det som regel medføre, at de glohede dråber falder ned på underlaget og brænder ud. Selvom du f.eks. svejser indefra på steder der er behandlet udvendigt, vil du se, at behandlingen løsner sig, eller brænder væk ved gennemgødningen, men ikke over større områder.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Kan undervognsbehandling brænde?
« Svar #5 Dato: 07. December 2009 kl: 18:54:47 »
Jeg svejsede min 1963 foldetagsbobbel med en assistent som hjælper, pladen forreste bund var gennemtæret. Vi var nød til at arbejde med 2 mand. Min kammerat lå under boblen med en våd lap og en stor skål vand. CO2 svejsningen foregik som gennemgående tråd og det var halvfarligt. Den gamle bund gik hele tiden op i flammer under bilen og den våde lap kom der også ild i ... der var ikke meget undervognsbeskyttelse under bilen, kun en tynd gammel hud og den var brændeliderlig som aldrig oplevet før ...

Husk manden med kluden og spanden fyldt med vand ...

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

mikmakker

  • Gæst
Kan undervognsbehandling brænde?
« Svar #6 Dato: 07. December 2009 kl: 20:55:00 »
hvorfor ikke bare skrabe undervognsbelægningen af inden du svejser?--så lever du (og bilen) længere
vh  mik

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Kan undervognsbehandling brænde?
« Svar #7 Dato: 08. December 2009 kl: 08:04:08 »
Undervognsbehandling KAN brænde. Det er bare særdeles svært antændeligt.

Kurt
Kurt - 25115788

Herr_Jensen

  • Gæst
Kan undervognsbehandling brænde?
« Svar #8 Dato: 08. December 2009 kl: 09:13:53 »
Tak for alle jeres indlæg.

Jeg tror konklusionen må være, det ikke kan betale sig at ligge søvnløs over : ).

Nu kan jeg så bare sidde og ærger mig over mine rygerlunger, for hold da kæft hvor det stinker og ryger...

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Kan undervognsbehandling brænde?
« Svar #9 Dato: 09. December 2009 kl: 01:31:52 »
Citat fra: "Jens Flensborg"
Jeg svejsede min 1963 foldetagsbobbel med en assistent som hjælper, pladen forreste bund var gennemtæret. Vi var nød til at arbejde med 2 mand. Min kammerat lå under boblen med en våd lap og en stor skål vand. CO2 svejsningen foregik som gennemgående tråd og det var halvfarligt. Den gamle bund gik hele tiden op i flammer under bilen og den våde lap kom der også ild i ... der var ikke meget undervognsbeskyttelse under bilen, kun en tynd gammel hud og den var brændeliderlig som aldrig oplevet før ...

Husk manden med kluden og spanden fyldt med vand ...

Jens


pladen har da ik godt af alt det vand!
du får da øjeblikkeligt rust på den måde!
jeg har altid en luftpistol hængende i bukselomme når jeg svejser rust, både for at slukke bilen men også når/hvis der går ild i mig selv ;)
vand spanden og pulver slukkeren står et par meter væk men kun til nødstilfælde!
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Kan undervognsbehandling brænde?
« Svar #10 Dato: 09. December 2009 kl: 10:23:57 »
Bruger samme princip som Verner når jeg svejser i rust eller andre mærkelige steder, en luftpistol er effektiv til at køle området ned samt puste små flammer ud samtidig med nedkølingen...

Vand/pulver gemmer jeg også til aller sidste udvej...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Kan undervognsbehandling brænde?
« Svar #11 Dato: 10. December 2009 kl: 18:41:34 »
Generelt renser jeg med en stålbørste på vinkelsliberen, men den der undervogn på min gamle 1963er bobbel var meget speciel. Jeg havde skæret ud med stiksav og den nye stump fittede med ca. 1 mm i det gamle hul ... og så blev der svejset på højt niveau. Flammerne i bunden fik vi slukket med en våd klud og kluden brændte også lidt, dog er det ikke hysteriske ting jeg snakker om. Efter endt svejsning med CO2 blev den glattet med vinkelsliberen og så fik den en omgang SIKAFLEX rundt på hele det gennemgående svejsear. SIKAFLEX blev så penslet med fortynder og den blev ikke kun glat, den er dermed også rustbeskyttet og vandtæt. Efter udtørring fik den en fin grundering og undervognsbeskyttelse på voksbasis. Afsluttende fik den en omgang blandet fedt, cykelolie, voks og 15W40 med kompressorpistolen på hele undervognen ... jeg mixede det med et gammel køkkengrej ...
OG IKKE NOGET HYSTERISK RUST ... bedre kan man næsten ikke klare en halv bundflade i en bobbel med 1 mm tolerans, men I må da gerne prøve på at overbevise mig ;-)
Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963