Forfatter Emne: Dårlig tomgang  (Læst 1717 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Dårlig tomgang
« Dato: 25. Maj 2012 kl: 11:51:55 »
Bilen starter fint og den lyder godt og kører upåklageligt, indtil den bliver varm. :(
Når jeg har kørt 4 - 5 km. vil motoren ikke tilbage til tomgang. Den bliver ved med at køre med 2000 omdrejninger, nogle gange med 3000 omdrejninger.  
Jeg kan, hvis jeg slippe koblingen langsomt, mens jeg bremser tvinge omdrejninger ned.

Er det turboen der efterbrænder eller er pumpen stillet forkert. Måske mængde skruen som jeg har pillet ved.
  :roll:
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Dårlig tomgang
« Svar #1 Dato: 25. Maj 2012 kl: 15:56:51 »
Har du sikret dig at armen på diselpumpen nu også falder tilbage til tomgangsanlæget?

Det er ofte set at viren kommer til at gå stramt i kablet så det hænger, og det giver de symptomer du beskriver.

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Dårlig tomgang
« Svar #2 Dato: 04. Juli 2012 kl: 21:45:20 »
Problemet gik i sig selv igen. MEN nu er det vendt tilbage. Jeg kan få tomgangen tilbage til normal, hvis jeg forsigtigt sparker til eller lirker pedalen op med foden.

Det kan selvfølgelig være at kablet går trægt og er knækket, men jeg synes ikke det er slemt, når jeg prøver at hive i der ved pumpen.

Er der en fjeder anordning ved gaspedalen, som kan være knækket eller slap. Jeg kan ikke finde nogle billeder eller beskrivelser.
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Dårlig tomgang
« Svar #3 Dato: 04. Juli 2012 kl: 22:42:38 »
Fjederen sidder på pumpen, under gasarmen, og den burde være nok til at trække kablet tilbage.

Når den ikke går tilbage til tomgang, så kan man gå om
og lukke op til motoren, og se om gasarmen er tilbage
ved anslaget.

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Dårlig tomgang
« Svar #4 Dato: 04. Juli 2012 kl: 23:03:19 »
Fjederen ved pumpen trækker ikke kablet helt tilbage, det kniber med den sidste mm.
Jeg tror derfor, at der er noget der yder mere modstand end fjederen på pumpen kan klare.
Jeg tænker derfor, at der måske sidder en fjeder oppe ved pedalarmen der er itu.

Der kan selvfølgelig også være at kablet er itu eller bare fyldt med skidt.

Jeg kører nok i sydhavnen i morgen og ser på sagen. Eller måske køber jeg et nyt kabel og montere det når jeg har det hjemme.

Er det svært at montere et kabel. Er det plug and play eller skal der en masse justeringer til. :|
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Dårlig tomgang
« Svar #5 Dato: 04. Juli 2012 kl: 23:12:39 »
Der sidder ikke en fjeder ved pedalarmen.

Det er let at skifte kabel, vist ikke noget justering.

Det er næsten altid det sidste stykke af kablet hvor det kan komme til at gå stramt.

Jeg vil ikke mene det skulle være nødvendig at køre til sydhavnen for at se på det, Det er lettest og fredeligst gjort hjemme.

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Dårlig tomgang
« Svar #6 Dato: 05. Juli 2012 kl: 00:41:11 »
OK: hvis der ikke er en fjeder, så er der dømt nyt kabel. Tak

Jeg kan ikke se noget der ligner et kabel, når jeg kigger ind under vognen.

Skal reservehjulet af.
Skal bilen løftes med dunkraft og op på bukke.
Savner en livline evt. en PM
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Dårlig tomgang
« Svar #7 Dato: 05. Juli 2012 kl: 05:49:28 »
Citat fra: "tomtom"
OK: hvis der ikke er en fjeder, så er der dømt nyt kabel. Tak

Jeg kan ikke se noget der ligner et kabel, når jeg kigger ind under vognen.

Skal reservehjulet af.
Skal bilen løftes med dunkraft og op på bukke.
Savner en livline evt. en PM


Kablet har kun en yderdel den sidste meter,
resten op til pedalen er kun en wire.
Den wire går i et plastrør, og ligner derfor ikke et kabel.

Hvis ikke bilen er sænket, kan man sagtens skifte det uden at løfte bilen op.
Jeg husker ikke om reservehjulet skal af, men det skal det nok.


VW shoppen til 165 kr:
http://www.vw-shoppen.dk/product_info.php?products_id=434

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
Dårlig tomgang
« Svar #8 Dato: 05. Juli 2012 kl: 07:06:18 »
Reservehjulet skal ned, reservehjulsbakken er god at ligge på når du roder med gaspedalens underside. du skal fjerne plastkassen omkring undersiden af pedalen. det er en  3-4 små skruer, så er kablets forreste ende lige til at løsne.
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Dårlig tomgang
« Svar #9 Dato: 05. Juli 2012 kl: 14:59:08 »
Jeg forestiller mig at det nye kabel bindes til det gamle og derefter trækkes under bilen. Men skal det bindes på ved motorrummet og derefter trækkes ved gaspedalen. eller skal det bindes på ved gaspedalen. :o
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Dårlig tomgang
« Svar #10 Dato: 05. Juli 2012 kl: 15:28:36 »
Du flår det gamle ud af røret under bunden og stikker det nye igennem, såre simpelt...
Det mest "besværlige" er der hvor der skal igennem bageste tværvange, det kan være en smule tricky men ellers er der ikke noget svært i den operation..

Du skal ikke binde nogen kabler sammen...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan