Varmeapparatet får varmt vand fra topstykket, og det returneres til vandpumpen. Der er altid flow i den kreds når man tænder for varmen i kabinen. Men da man jo kan lukke for varmen, og dermed afbryde den kreds, så kan topstykket ikke være afhængig af det flow for køling (en konstatering).
Termostaten virker som en omskifter.
Ved kold motor, trækker vandpumpen vand ud af studsen forrest på topstykket, og via den korte slange ned til vandpumpen og ind i blokken igen.
Når motoren bliver varm, lukkes flowet af i den korte slange, og samtidig åbnes, så koldt vand fra køleren kan pumpes ind i blokken.
Det må vel være sådan systemet fungerer?
Men det kolde vand fra køleren møder vel straks termostaten, og vil derfor lukke den?
Det lyder ikke rigtig, så hvor er der brist i forståelsen?
Termostat-omskifteren er jo heller ikke en on-off ventil, så når motoren har nået driftstemperatur, så blandes koldt vand fra køleren vel med varmt vand der kommer via den korte slange, så det vand det løber ind i blokken har en temperatur fastlagt af termostaten, som virker som en slags blandingsbatteri?