Forfatter Emne: JX til WBX eller 70 hk benzin til 90+hk benzin  (Læst 5886 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
JX til WBX eller 70 hk benzin til 90+hk benzin
« Svar #15 Dato: 27. November 2012 kl: 21:42:00 »
Jeg har kørt med DJ (altså 112 hk benzin) i min Syncro i et par år efterhånden. Har ikke tidligere skruet noget særlig i bil, men syntes at WBX'eren har fået et ganske ufortjent dårligt ry. Som Kim siger mangler man lidt bundtræk i lange modbakker, men ellers er den dejlig at køre med. Benzinforbruget behøver heller ikke at være så skrækkeligt, som mange vil have det til. Hvis jeg kører pænt på længere ture går den knap 10 km/l på 235/75 R15 dæk.
Teknisk er det egentlig også forholdsvis enkelt. Mange af de problemer som WBX'eren kan byde på er ofte typiske for disse motorer. Og ofte kan man vel komme dem i forkøbet ved at skifte delene eller have med i reserve. Jeg tænkte tidligere på at konvertere til R4, men droppede ideen igen, da der egentlig ikke var den store gevinst i at konvertere.

Mht. dele får man købt alt, hvad man behøver og mange webshops tilbyder expresslevering.

På en 2WD kan der måske være mere at hente i en R4 konvertering, men på den anden side WBX'eren sikkert også lækker i en 2-hjulstrækker (har aldrig prøvet)

Held og lykke med projektet.


Mattias

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
JX til WBX eller 70 hk benzin til 90+hk benzin
« Svar #16 Dato: 27. November 2012 kl: 21:53:56 »
Citat fra: "gunnar6690" post=92730
Det troede jeg faktisk fremgik af skemaet jeg linkede til tidligere ;)


Sorry, havde lige overset dit link..
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

schultze

  • Gæst
JX til WBX eller 70 hk benzin til 90+hk benzin
« Svar #17 Dato: 28. November 2012 kl: 08:21:13 »
Super det vil sige i alt i alt vil mene jeg skal ilægge en wbx i 112 hk? det er vel bare en komplet motoropsætning med gearkasse, plus lidt ledninger selvfølgelig, resten passer vel fra en jx?

Men ellers hvis jeg vælger noget r4i, kan jeg så godt bygge noget i tilsvarende de 112 hk eller måske endda + 20 % altså 134,4 hk og så stadig få det godtkendt selvom den på nuværende tidspunkt er godkendt med en jx motor?

Offline Casper Slow

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.903
    • Vis profil
JX til WBX eller 70 hk benzin til 90+hk benzin
« Svar #18 Dato: 28. November 2012 kl: 08:23:42 »
En R4i lyder tam. kedelig og faktisk ikke særlig pæn når den ligge ned på siden omme bag i..

Men når alt kommer til alt.. Er det nok den bedste motor hvis du køre i bræk i sydfrankrig. det er nok lidt nemmer at finde en strømfordelr dæksel til AMM motor end til en WBX.

Samt motoren er nem og finde over alt.. de står næsten på vær gade hjørne..
Vil gerne snart ha en T3 på plader.

schultze

  • Gæst
JX til WBX eller 70 hk benzin til 90+hk benzin
« Svar #19 Dato: 28. November 2012 kl: 08:28:23 »
lyden genere mig egentlig ikke, og der er ingen andre end mig der kommer til at kigge derned, det er jo under sengen, bord stole værktøj med mere inden man er dernede. Priserne på reservedele tiltaler mig også lidt, men vi skal over 100 hk i en r4i som derefter skal godkendes, hvad er at anbefale, som selvfølgelig stadig kan bygges sammen med dele fra min jx eller en donormotor.

schultze

  • Gæst
JX til WBX eller 70 hk benzin til 90+hk benzin
« Svar #20 Dato: 28. November 2012 kl: 08:37:45 »
kan jeg f.eks. tage en 1,8 benzineer med 125 hk og 170 NM fra en golf 4 eller en 2.0 med 115 hk og 170 NM og bygge svinghjul, bundkar osv over på disse motore og lege lidt med noget startspære, styrebokse osv?

schultze

  • Gæst
JX til WBX eller 70 hk benzin til 90+hk benzin
« Svar #21 Dato: 29. November 2012 kl: 21:48:25 »
Ingen bud?

Offline Casper Slow

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.903
    • Vis profil
JX til WBX eller 70 hk benzin til 90+hk benzin
« Svar #22 Dato: 30. November 2012 kl: 08:30:07 »
Vil gerne snart ha en T3 på plader.

schultze

  • Gæst
JX til WBX eller 70 hk benzin til 90+hk benzin
« Svar #23 Dato: 30. November 2012 kl: 08:53:48 »
Casper slow takker, men det var jo mere om jeg måtte ligge en nyere motor i med lidt flere hk end en wbx og stadig få dette godkendt?

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
JX til WBX eller 70 hk benzin til 90+hk benzin
« Svar #24 Dato: 30. November 2012 kl: 14:54:58 »
Vend den med din synsmand, det er i sidste ende ham der skal godkende ombygningen.
Men du slipper ikke for at betale ny afgift..
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
JX til WBX eller 70 hk benzin til 90+hk benzin
« Svar #25 Dato: 30. November 2012 kl: 15:10:06 »
det du også skal overveje er, at EA 827  ( AAM, ABS, ADZ, 2E, PB, JX, AAZ, osv ) passer direkte på koblingshuset på en diesel, mens du med nyere, eller anden fabrikat ( bla. Subaru), skal have en flance til at få motor og gearkasse til at passe sammen.
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650