Forfatter Emne: ABS versus 1Z  (Læst 11665 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
ABS versus 1Z
« Svar #15 Dato: 31. Januar 2013 kl: 17:00:49 »
Citat fra: "Jarl" post=94725
Jesus. Nu er du vel ikke blevet lokket med på den ulyksalige 1Z-tanke, hvad? Max omdr.-tal 2200 og jordskælvslignende lyde fra motorrummet...


næ nej, det er straks mere yndefuldt

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
ABS versus 1Z
« Svar #16 Dato: 31. Januar 2013 kl: 17:01:52 »
er det ikke kun JJ der har svømmende ventiler  :P

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
ABS versus 1Z
« Svar #17 Dato: 31. Januar 2013 kl: 17:27:48 »
2200omdr.  Tror det blir høj tomgang. Næh nu skal der omdr til :woohoo:

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
ABS versus 1Z
« Svar #18 Dato: 31. Januar 2013 kl: 21:47:16 »
Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres meninger om denne diskussion, men med henblik på at motoren skal i en syncro.

Mange har jo valgt R4i løsningen i de seneste par år, men det har jo primært været i 2WD. Talte med Morten og Andreas til juletræffet, som begge er bekendte med R4i i syncro, men ikke har været så begejstrede for det. Som jeg har forstået det bliver benzinøkonomien noget nær en DJ, og der savnes kræfter - specielt i terræn.

Jeg kunne tænke mig at høre indspil omkring motoralternativer til syncro, som både har ordentlig med kræfter og en hæderlig brændstoføkonomi.
Hvad med en 1,8T??


Mattias

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
ABS versus 1Z
« Svar #19 Dato: 31. Januar 2013 kl: 22:00:03 »
Citat fra: "chewie" post=94739
Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres meninger om denne diskussion, men med henblik på at motoren skal i en syncro.

Mange har jo valgt R4i løsningen i de seneste par år, men det har jo primært været i 2WD. Talte med Morten og Andreas til juletræffet, som begge er bekendte med R4i i syncro, men ikke har været så begejstrede for det. Som jeg har forstået det bliver benzinøkonomien noget nær en DJ, og der savnes kræfter - specielt i terræn.

Jeg kunne tænke mig at høre indspil omkring motoralternativer til syncro, som både har ordentlig med kræfter og en hæderlig brændstoføkonomi.
Hvad med en 1,8T??


Mattias


tror du skal gå fembensvejen ligesom Holger :)
der er der jo både benzin og diesel at vælge imellem...
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Mort_K

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 560
    • Vis profil
ABS versus 1Z
« Svar #20 Dato: 31. Januar 2013 kl: 22:43:50 »
Citat fra: "chewie" post=94739
Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres meninger om denne diskussion, men med henblik på at motoren skal i en syncro.

Mange har jo valgt R4i løsningen i de seneste par år, men det har jo primært været i 2WD. Talte med Morten og Andreas til juletræffet, som begge er bekendte med R4i i syncro, men ikke har været så begejstrede for det. Som jeg har forstået det bliver benzinøkonomien noget nær en DJ, og der savnes kræfter - specielt i terræn.

Jeg kunne tænke mig at høre indspil omkring motoralternativer til syncro, som både har ordentlig med kræfter og en hæderlig brændstoføkonomi.
Hvad med en 1,8T??


Mattias


1,8T bliver vist svær i en t3'er, da den sikkert både vil dræbe gearkassen med moment, og at den nok aldrig kan synes i en t3'er.
En 2.2 Subaru motor kan vist synes i en t3'er, ellers er der Volkswagen 2.0 2E motor, men der er vist endnu ingen der har førsøgt sig med den motor herhjemme, i en syncro ihvertfald.
med en 2E er nok pænt tørstig, Hr. Mortensen's Syncro Allrounder med 2.2 Subaru går 10km/l, og samme slags motor i en 2WD går 12 km/l.
Thybo af guds nåde.
Drømmer om en dag at få en T3\'er, voksede nærmest op i en 79\'er LBX camper :) Så blev smittet med T3\'syge da jeg var helt lille ;)
Mvh Morten :)

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
ABS versus 1Z
« Svar #21 Dato: 31. Januar 2013 kl: 22:57:44 »
De 5-cylindrede benzinmotorer er vel lige så tørstige som en WBX - og dieselmotorerne har vel for meget moment. Har fulgt en del med på "Limey" på The Samba (en 16" syncro med 2,5 TDI) og han skifter vel gearkasse så ofte som jeg skifter underdrenge. 2,4 bliver vel for tam - så er der ikke meget fidus i det i forhold til at beholde min AAZ.

Momentet i en standard 1,8T ligge vel på omkring samme niveau som en AFN omkring 235 nm...

Mht. Subaru syntes jeg ikke at 10 km/l er nok ift. udgifter og arbejde med ombygningen. Jeg har desværre aldrig haft glæden af at prøve en subaru-t3 selv, men syntes nu heller ikke at det virker som om man opgraderer præstationerne så meget. Har talt med en tidligere ejer af en Subaru-syncro, som stadig manglede power.
Mht. syn bor jeg jo ikke i DK - måske det er muligt at fedte sig ind hos de ansvarlige heroppe :)

Offline rka

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 48
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro - MV
  • By: Brande, 7330
ABS versus 1Z
« Svar #22 Dato: 02. Februar 2013 kl: 06:10:30 »
Jarl..

Go forklaring mht brændstoføkonomi du kom med, god og uddybende.

Mht knækket tandrem på ABS er min erfaring at den ikke holder til det. Jeg har lavet Vwér i snart 25 år og har ikke
oplevet endnu at en ABS har overlevet et tandremshavari uden den skal hjælpes med lidt nye ventiler mm.


Verner...

Du skriver det måske er bedst/nemmest at gå fembenvejen som Holger har gjort??
Er det Audi motorer eller transporter motorer (AAB eller ACV) han har brugt?

Jeg har nemlig både en Audi 90 med en JS (benzin) + en T4 med en AAB (diesel) + en T4 med en ACV (tdi) til at stå på lager
som kan bruges som donorbiler, så det kunne være spændende at høre om jeres erfaringer.....

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
ABS versus 1Z
« Svar #23 Dato: 02. Februar 2013 kl: 10:48:36 »
Som jeg vist også sagde til dig, chewie, til juletræffet - skal jeg endeligt lave en benzin-syncro igen så bliver det med 1.8T...
Så vidt jeg kan se, så har den et hæderligt moment i bunden, hvilket den ADZ jeg havde lagt i højben, i DEN grad manglede...

Om den ligeledes har en hæderlig økonomi ved jeg ikke, men min ADZ kunne klare 9-11 km/l afhængigt af temperement og kørsel...

Men 1.8T ombygningen er en større operation, den kan (så vidt jeg kan finde ud af ifbm. de amerikanere der har lavet ombygningen) ikke lide at ligge ned som diesel og R4i motorene normalt gør...
Den skal op og stå i den vinkel den har normalt, i en Golf/Passat, og det betyder at du er ude i noget med adaptorplade, specielle motorbøjler og muligvis også specielle motorophæng (og så lige alt det andet) ;) Du skal også have hævet gulvet over motoren hvis det er en kassevogn/bus/camper, da motoren rager lidt højere op...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
ABS versus 1Z
« Svar #24 Dato: 23. Marts 2013 kl: 19:51:07 »
nu har jeg en faktisk oplevelse med kørsel i en T3 med 1z motor. Det var rigtig godt, for nu VED jeg at den larmer markant mindre end en forkammer diesel. Nu behøver man ikke at gøre "støjen" til et problem i T3, hvis der sammenlignes med benzin R4. Denne her var med jx turbo og manifold, dvs JX motorophæng også i venstre side. Nu bliver det sguda ikke nemmere?

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
ABS versus 1Z
« Svar #25 Dato: 23. Marts 2013 kl: 22:36:48 »
Som helt "grøn" på dette område omkring forskellige motorer i syncro har jeg et spørgsmål, der nok mest retter sig i dieselretningen.

Hvordan ligger det med motorens smøring under terrænkørsel ? Baggrunden for mit spørgsmål er, at jeg erindrer fra min ungdom, hvor vi eksperimenterede med at lægge mercedes diesel i Landrovere. Fra start af gik det grumme galt med det normale bundkar, for motoren fik ikke smøring nok, det var først da vi fik fat i transporter (varevogns) bundkar, at det blev til en rimelig succes.

Er det mig der forestiller mig et problem der slet ikke er der når vi taler VW ?

Bedste hilsner Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
ABS versus 1Z
« Svar #26 Dato: 24. Marts 2013 kl: 00:06:01 »
Så længe man benytter sig af 827 motorblokken bruger man den originale oliepumpe og det originale bundkar.
 No problems. Undersøg selv hvilke motorer der er lavet på denne blok.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
ABS versus 1Z
« Svar #27 Dato: 24. Marts 2013 kl: 00:56:39 »
Tak for svar Jønne, det vil jeg prøve at arbejde med :)  Ikke at jeg tror at "Guldklumps motoren" skal skiftes nu, men det er jo klart, at når den skal være en daily driver, og "terræn skæggert" skal muligheder sonderes (jeg er ombord hos en der hedder Bernd Jaeger i Tyskland som har  nogle bud/løsninger).

Når det er sagt, skal jeg jo lige lære den at kende, for jeg har jo slet ikke set den endnu :cheer: , endsige rørt ved den.

Bedste hilsner

Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
ABS versus 1Z
« Svar #28 Dato: 24. Marts 2013 kl: 06:44:13 »
jx er der kasseret en del af, så det er her genbruget kommer ind med stumper til ombygningerne.
Manifolder, turbo, bundkar, oliepumpe, termostatbøjning, kølerslanger, motorophæng...osv. Det er jo helt bæredygtigt som man siger i disse moderne tider  :)

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
ABS versus 1Z
« Svar #29 Dato: 24. Marts 2013 kl: 12:25:49 »
Hold nu op med at slå de kære JXere ihjel før de dør af sig selv. Der skal så lidt til for at en JX er holdbar.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD