Forfatter Emne: Blæser virker ikke  (Læst 3828 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline gungho

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 289
    • Vis profil
Blæser virker ikke
« Dato: 21. Oktober 2012 kl: 20:00:14 »
Min blæser har aldrig virket siden bussen skiftede ejermand - og nu skal det være slut ... det kommer godt nok varm luft op på forruden, men blæseren er tavs ...

Sikringen er ok, men når jeg aktiverer kontakten uanset niveau sker der ikke noget.  Fra kontakten går en sort/rød ledning bag om instrumentbordet ned mod sikringerne - øvrige gule ledninger fra kontakten forsvinder på mystisk vis ind bag op mod forruden, hvor blæseren vel er.

Erfaring med fejlsøgning mht. blæser?
Hvordan kommer jeg ind til blæseren?

Bussen er en diesel camper med ekstra batteri - men jeg ved ikke, om bussen er født original som en camper og der har været ytret mistanke om, at det er en ombygget benziner.

Min manual (for diesel)viser skematisk et relæ (defog cut out relay eller load red relay) som sidder foran sikringen, men da jeg ikke kender bussen nøjagtige model/år, så er jeg i tvivl.

Offline gungho

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 289
    • Vis profil
Blæser virker ikke
« Svar #1 Dato: 05. December 2012 kl: 22:06:19 »
Hmmm - så må jeg omformulere.

Hvor I Kbh området findes en erfaren og god T3 mekaniker?

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Blæser virker ikke
« Svar #2 Dato: 05. December 2012 kl: 22:29:46 »
Hej,

Jeg kan varmt anbefale Allan herindefra (aran) - han er god og hurtig, og ved ca alt om T3'erne - og er også godt selskab.

Prøv at send ham en PM.

Derudover - bagpå selve kontakten til blæseren, sidder et rundt stik.

Så vidt jeg husker, går der 12V ind nede fra sikringsboksen, og 3 ledninger videre op til blæsermotoren.

Inde i varmeblæserkassen sidder en effektmodstand som styrer hastigheden på motoren.

Tager du det runde stik af, skal det være muligt at måle 12V mellem stel og den ledning som kommer ovre fra sikringsboksen.

Når du har fundet de 12V, kan du med en papirclips der er rettet ud skabe forbindelse fra 12V ind og over til en af de 3 ledninger der fører op til blæserkassen. Det "burde" virke og få motoren til at køre rundt.

Skal du til at skifte blæsermotor, så forbered dig på en "sjov" oplevelse.

Der er ikke noget i det som er svært, det tager bare lidt tid.

Og - på min blæserkasse - der sad de 2 skruer der holder blæserkasse ind mod fronten så fast, at jeg brugte mukkert og mejsel og bare slog fastgørelsesflangen over så varmekassen kunne komme ud - og da jeg så skulle monterer flikkede jeg nogle beslag af vinkeljern som jeg satte fast i siden af kassen med spånskruer....

http://www.youtube.com/watch?v=M4AglfgB7DA

http://www.vanagonauts.com/index.phtml?catid=118

Start med at pil batterierne fra.

Og så:
I received 6 responses. Doing this job was like having a
bunch of buddies with me in the car helping. Thanks so
much! Here's how:

Remove steering wheel and steering column covers. Remove
cover over instrument cluster. Pull off fan switch knob and
heater control lever knobs (watch out for cover) Remove
heater control cover. Disconnect and remove fan switch.
Disconnect wiring from switches on either side of
instrument cluster. Remove 4 screws that hold instrument
cluster. Lift cluster, disconnect speedo cable and
electrical connector on underside, then remove cluster.
Pass switch wiring plugs through holes in dash. Remove
breakaway bolts holding steering column to dash. Remove
braces on either side of master cylinder. Unplug connector
at rear heater control and pull out its bulb holder. Remove
three screws holding heater control cluster to dashboard.
Remove synchro control panel:

unscrew knob from spindle

Remove 4 screws holding cover on.

Remove 2 bracket to dash screws and 1 bracket to brace
screw.

Lift bracket slightly and pull lower duct straight out. Let
bracket drop down. Remove glove box. Remove defrost ducts
from top of dashboard. Remove 2 screws on each door post
and all screws at base of windshield. With assistant lift
dashboard, disconnect air ducts, wiring to lighter, radio
and map light, then remove dashboard. Release red/black
wire from fan switch connector. Disconnect brown wire from
ground block. Remove grille and two screws above radiator.
Remove coolant hoses from heater core tubes. Disconnect
three heater control cables from heater case control
levers. Remove 4 screws holding heater case to car. Lift
heater case out of car and place on work bench. Remove 2
screws on top of heater case. Using sharp knife cut through
heat welded tabs around seam in heater case. Separate
heater case halves, disconnect and lift out fan motor
assembly. Install new fan motor assembly and test all 3
speeds. Assemble heater case halves with silicone sealer.
Follow above instructions in reverse to reassemble. Time
required - 3 to 4 hours
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline gungho

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 289
    • Vis profil
Blæser virker ikke
« Svar #3 Dato: 06. December 2012 kl: 19:09:23 »
Tak for hint til Aran.

Ham på filmen ser noget flittig og hurtigarbejdende ud - og kan godt se, at det er en lidt større omgang, hvis blæser skal skiftes.

Offline jakob_mj

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 273
    • Vis profil
Blæser virker ikke
« Svar #4 Dato: 07. December 2012 kl: 10:19:04 »
Brug lidt tid på elektrisk fejlsøgning og du kan være heldig at det bare er en simpel fejl, det var det på min, derfor fik jeg aldrig brug for den motor jeg købte og har så en splinterny Febi blæsermotor liggende i kassen du kan købe for en 500-kroneseddel hvis din motor er død! ;-) Ligger på hylden i mit værksted ved Roskilde men jeg er tit i København så evt. levering er inkluderet.. ;-)

En bil er jo nærmest ubrugelig i det vejr der er pt. uden en ordentlig blæser!

Mvh. Jakob
jakob_mj@yahoo.dk


[attachment=13082]SAM_0013.JPG[/attachment]

[attachment=13083]SAM_0012.JPG[/attachment]

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Blæser virker ikke
« Svar #5 Dato: 07. December 2012 kl: 22:48:18 »
Jeg skiftede blæsemotor for 3 uger siden. Der er langt derind, og en del man skal holde styr på - men det er nu ret ligetil.

Man kan samtidig få skiftet pærer og få ordnet de småting som ofte ikke virker alligevel. Jeg har efterhånden gjort det et par gange på forskellige biler jeg har haft.

Fornøjelsen af blæseren er endnu bedre når man selv har været derinde ;o)
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline Bussemand

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 272
  • Glad t3 kører
    • Vis profil
  • T3 model: 1.8i Benzin reimo camper
  • By: 3460 birkerød sjælland 40922457
Blæser virker ikke
« Svar #6 Dato: 16. August 2013 kl: 20:39:41 »
Ja det tager fra 2 til 3 timer, har lige skiftet min
Har kørt diesel indtil 4.4.2016

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Blæser virker ikke
« Svar #7 Dato: 16. August 2013 kl: 20:51:36 »
Jeg har kun gjort øvelsen en gang og det tog fem timer. Jeg har heller aldrig været den hurtigste i klassen.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline Bussemand

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 272
  • Glad t3 kører
    • Vis profil
  • T3 model: 1.8i Benzin reimo camper
  • By: 3460 birkerød sjælland 40922457
Blæser virker ikke
« Svar #8 Dato: 16. August 2013 kl: 22:26:31 »
Min var første gang ,,men fedt når den bare kører igen,,   :cheer:  :P
Har kørt diesel indtil 4.4.2016