Forfatter Emne: Lidt om Visco koblinger på T4 og T3  (Læst 4662 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Lidt om Visco koblinger på T4 og T3
« Dato: 28. Juni 2020 kl: 13:21:33 »
Du tror måske at Visco koblingen på din T4 Syncro virker optimalt, men sandsynligheden for at den gør det er minimal.
Efter at have haft en T3 Syncro, oplevede jeg visco kobling funktionen meget anderledes på Vanessa, min T4.
Hvor T3 viscoen trak meget hurtigt og kontant, (efter en sjettedel hjulomdrejnings spin) når det var nødvendigt, oplevede jeg T4 viscoen, som meget mindre kontant.
Da jeg hentede bilen hos en forhandler nede i den Nordtyske by Elmshorn, lavede jeg en primitiv test, for at sikre mig at viscoen virkede, og det gjorde den, men jeg kunne ikke afgøre hvor godt.
 I foråret skulle jeg slæbe en trailer med ca. 600 kg træ op af en skråning med græs og små træstubbe. Den spandt på forhjulene uden, at jeg kunne se spin fra baghjulene, og jeg kom op, men kun med møje og besvær.
Jeg måtte konstatere, at der ikke findes meget materiale om den nøjagtige funktion af en T4 visco, men på en tysk hjemmeside (T4 Wiki) kunne jeg læse, at en T4 visco først for alvor trækker, når forhjulene spinner ved ca. 1500- 2500 omd. i 1. gear. Da jeg skulle slæbe den trailer op, forsøgte jeg, som man normalt skal, netop at undgå hjulspin, og har sikkert derfor, ikke aktiveret baghjulstrækket nok.
I min søgen efter mere viden på Nettet, kom jeg i kontakt med en østrigsk ingeniør ved navn Andreas Kern, som gennem en årrække har forsket i T3 og T4 viscoer og er indehaver af Visco Werkstatt Kern, som renoverer og ikke mindst opgraderer viscoer.
Kort fortalt har han arbejdet i adskillelige år med at eliminere de fejl, som både T3 og T4 viscoer er behæftet med og som fabrikanten Steyr-Daimler- Puch ikke fik løst. Interesserede kan læse meget mere om det på hans hjemmeside: https://vw-kern.at/ eller på Facebook Visco Werkstatt Kern
Til T4 kan man få tre varianter af viscoer. Alle fyldt med speciel silikone og efterfyld med inaktiv gas i stedet for atmosfærisk luft. Det giver en ekstremt meget længere holdbarhed end en ny original visco:


Standard VC på 400Nm. Sport VC på 500Nm. Og Super sport VC på 600Nm.
Jeg har købt Sport VC’n, der er justeret til en blanding af almindelig vej og lettere offroad kørsel og jeg glæder mig til at få den monteret på tirsdag. 😊

[attachment id=1 msg=133471]

« Senest Redigeret: 02. Juli 2020 kl: 18:43:25 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Sv: Lidt om Visco koblinger på T4 og T3
« Svar #1 Dato: 28. Juni 2020 kl: 16:21:21 »
Er det ikke sådan at T4 med ABS, slår baghjulene fra når man bremser? Hvis det er sådan de forholder sig, kan man så ikke bare slå baghjulene fra og så kun slå dem til ved terrænkørsel. Så kunne man jo bare montere den på 600Nm uden at få ulemper ved det.
Mvh. Holger
81 75 44 50

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Lidt om Visco koblinger på T4 og T3
« Svar #2 Dato: 28. Juni 2020 kl: 18:19:49 »
Er det ikke sådan at T4 med ABS, slår baghjulene fra når man bremser? Hvis det er sådan de forholder sig, kan man så ikke bare slå baghjulene fra og så kun slå dem til ved terrænkørsel. Så kunne man jo bare montere den på 600Nm uden at få ulemper ved det.

ABS'en regulerer bremsetrykket på alle hjulene så de ikke blokerer, og derfor er der ikke, som på modellerne uden ABS, en lastafhængig reduktionsventil på baghjulene.

Det er rigtigt, at der er en vakuum styret ventil til baghjulene, men sandt at sige, har jeg ikke sat mig ind i præcis hvilken funktion, den har. Det er også rigtigt, at de to opgraderede T4 viscoer kun anbefales til T4 modeller med ABS, men så vidt jeg ved, har ventilen på bagdiffet, noget med bakgears funktionen at gøre. Såå.. ??

Andreas Kern fortalte mig, at forskellen på Sports VC'en og Supersports VC'en, ifølge folkene, der har langtidstestet viscoerne kun er ca. 20% i aggressivitet.
Dvs. at hvis Supersports VC'en giver 100% mere aggressivitet, så giver Sports VC'en 80 % af det.
Da en T4 Syncro jo ikke er en egentlig offroader, som T3 Syncro'en er, så er Sports VC'en god nok for mig.
Noget der kunne give en virkelig forbedring, ville være et bagspær, som Vanessa desværre ikke er udstyret med, men så har jeg MaxTrax... :-)
« Senest Redigeret: 28. Juni 2020 kl: 18:23:57 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen