Nå - så lykkedes det endeligt...
I skal ikke være bange for at tage fat på opgaven at skifte trækaksler. Det er nemt nok - bare man har prøvet det én gang først... ;-)
En kort beskrivelse af projektet kunne være:
1. Donkraft på - så hjulet stadigt har kontakt med jorden
2. Løsn centermøtrikken i hjulnavet med et godt langt vandrør som moment-arm.
3. Løsn hjulmøtrikker.
4. Hæve kareten til max højde i begge sider og sæt bukke under. Det er godt, at have hjulene i det fri, så man kan rotere dem ved demontering af akslen ved diff'et. Der er ikke så meget plads og fordelen ved at kunne dreje det rundt så bolten sidder tilgængeligt er ret åbenlys.
5. Af med hjulet ved den defekte trækaksel - behold hjulkapslen til at samle møtrikker mv.
5. Indunder bilen med en unbrakonøgle m/ kugle og løsn fuldstændigt de 6 bolte, der sidder omkring akslen ved fastgørelsen til differentialet.
6. Ergonomi-begejstring - nu foregår næste etape i yoga-stilling, hvor man både kan ryge ugeneret og drikke kaffe eller andet samtidigt...
7. Demonter styrekuglen og sving styrestangen mod bilens front - så er den af vejen.
8. Demonter øverste bærekugle med de 2 unbrakobolte, der sidder lige dér øverst - og sving den øverste bærearm op.
9. Demonter bremslangens støttepunkt , så den er fri fra chassiset og ned til caliperen - det giver øget fleksibilitet.
10. Af med centermøtrikken og hjælp akslen ud af navet med et par velmente klap med en passende hammer samtidigt med at du vrikker ophænget i "modsatte retning".
11. Ud med trækakslen den vej, der er mulig. Der må bandes imens.....
12. Montering sker på nøjagtigt samme måde - bare omvendt... HUSK at centermøtrikken denundtehyleme skal sidde fast - det bliver man gladest for i længden.
God fornøjelse...