T3nettet og T3Klub Danmark forum

Vores biler. => Din bil... => Emne startet af: jheltzen efter 27. Marts 2014 kl: 17:46:06

Titel: Projekt 1980 2.0 CU Westfalia renovering
Indlæg af: jheltzen efter 27. Marts 2014 kl: 17:46:06
Jeg vil rigtig gerne lægge nogle billeder op af mit projekt, der langsomt går i den rigtige retning.
Men syntes før jeg har haft problemer med den funktion her inde, så prøver lige i en seperat post efterfølgende.

Nylig afsluttede opgaver.
- Pop-top taget er slebet og malet med 6 lag epoxy og klar til møbelpolstre.
- Termoruderne er blevet vandslebet og poleret så de ligner helt nye ruder.
- Jeg er gået fra at have 10 forskellige nøgler og kun 2 låse der fungerede, til alle låse nu fungere med 3 forskellige nøgler.
- Samtlige vinduslister er blevet renset og vasket, samt al gammel rust er fjernet fra dem.


Jeg er rendt ind i lidt udfordringer og har følgende spørgsmål til de skarpe T3 tilhængere her inde.

1: Bruger i rudelim eller andet til at sikre vinduslisterne er tætte?
2: Jeg har lidt besvær med at gennemskue hvordan dørlisterne til fordørene skal monteres. Hvor skal den buet del af dørlisten  med den ekstra læbe side og hvor samt hvordan skal de små plastic dimser til at holde listen på plads skal sidde?
3: Skal dørlisterne limes på plads og hvilken lim skal der her benyttes, tænker specielt på dørlisten til skydedøren da jeg ikke kan se hvordan den skal kunne hænge selv.
Titel: Projekt 1980 2.0 CU Westfalia renovering
Indlæg af: jheltzen efter 27. Marts 2014 kl: 17:47:07
Her lige det første billede.
Titel: Projekt 1980 2.0 CU Westfalia renovering
Indlæg af: jheltzen efter 27. Marts 2014 kl: 17:48:00
Test
Titel: Projekt 1980 2.0 CU Westfalia renovering
Indlæg af: jheltzen efter 27. Marts 2014 kl: 17:55:09
Billeder

- Bilen efter maler.
- Termorude; før, under, efter renovering.
- Pop-top tag; Før og under slibning.
Titel: Projekt 1980 2.0 CU Westfalia renovering
Indlæg af: t3søren efter 27. Marts 2014 kl: 18:30:18
Nååj det ser godt ud - tillykke med arbejdet og godt du nu skal til det sjoveste !!!
Håber vi ses til Fyn14
Titel: Projekt 1980 2.0 CU Westfalia renovering
Indlæg af: Erik efter 27. Marts 2014 kl: 20:00:04
dørlisterne skal limes på med kontaktlim.. hele vejen rundt...
Der sidder tre små plastic dimser i listen, og de passer i huller bag dørstoppet forrest på døren, så listen ikke slipper i det "sving", som listen tager rundt om dørstoppet...

Det er en god idé at starte arbejdet der...
Titel: Projekt 1980 2.0 CU Westfalia renovering
Indlæg af: jheltzen efter 28. Marts 2014 kl: 07:52:38
Tak Erik

Kigger på det her i weekenden, for lige at være 100% sikker, mener der er 3 hjørner og 1 10-20 cm bue på listen hvor der ligesom er en ekstra læbe på listen, du skulle vel tilfældigvis ikke vide hvor den bue skal side i forhold til døren?
Titel: Projekt 1980 2.0 CU Westfalia renovering
Indlæg af: jheltzen efter 16. Juni 2014 kl: 08:38:58
Så er der nyt i projektet.

Er blevet færdig med den ombygget indsprøjtningsmanifold til CU motoren.

Og har fået sat dæmpningsplade i hele vogne.

Står dog og mangler 4 gode pakninger/or-inge til indsprøjtningsdyserne, samt den store koniske pakning mellem gas spjæld og plenum. Hvis nogle ved hvor det kan skaffes vil jeg gerne høre fra jer.

Næste projekt er 45mm sænkning af vognen.

Har desuden et udvendig strømstik i hvid som jeg gerne bytter med et i sort.






[attachment=17768]ha1ff483.jpg[/attachment]
Titel: Projekt 1980 2.0 CU Westfalia renovering
Indlæg af: jheltzen efter 16. Juni 2014 kl: 08:41:33
Så er der nyt i projektet.

Er blevet færdig med den ombygget indsprøjtningsmanifold til CU motoren.
[attachment=17769]h196db23.jpg[/attachment]
Titel: Projekt 1980 2.0 CU Westfalia renovering
Indlæg af: jheltzen efter 16. Juni 2014 kl: 08:43:06
Og der blev sat lidt STP plade op i hele vognen.
[attachment=17770]h3787d25.jpg[/attachment]

[attachment=17771]hee19df8.jpg[/attachment]
Titel: Projekt 1980 2.0 CU Westfalia renovering
Indlæg af: jheltzen efter 16. Juni 2014 kl: 08:47:44
Næste projekt er 45mm. sænkning.

[attachment=17772]h00a4eaa.jpg[/attachment]
Titel: Projekt 1980 2.0 CU Westfalia renovering
Indlæg af: Hinze efter 16. Juni 2014 kl: 17:55:48
det ser fint ud.

Hvilken RAL farve er den fine blå?

Hvad gør STP?
Titel: Projekt 1980 2.0 CU Westfalia renovering
Indlæg af: jheltzen efter 16. Juni 2014 kl: 21:53:39
Citat fra: "Hinze" post=112303
det ser fint ud.

Hvilken RAL farve er den fine blå?

Hvad gør STP?


Kan du genkende manifolden, du designede den vidst oprindeligt  ;) . Mangler dog den pakning der skal side mellem gasspjæld og plenum samt de 4 små o-ringe der sidder i bunden af dyserne.

Det er ikke en RAL farve, men en en metal lak med perlemoreffekt. Den heder WRX BLUE MICA PEARL og bliver brugt af SUBARU koden er 02C. Her er et billed før og efter vandslibning af lakken, kræver nerver af stål.

[attachment=17779]h863ed6b.jpg[/attachment]

[attachment=17780]hbe12e66.jpg[/attachment]

STP står for STANDARDPLAST og er et viberations og støjdæmpende materiale bestående af gummi med høj massefylde og en tynd aluminiumsfolie. Det får metalpladedelene til at lyde massive og man undgår viberationsstøj, det skulle som bonus give en rigtig god rustbeskyttelse. Se evt. her http://www.stp-distribution.com/en/

Udenpå pladerne kommer 2-4 cm isolering af selvklæbende skum der bliver brugt til at isolere ventilationskanaler og varme/kulde rør. Det er af lukkede celler, brænd og svamp hæmmende, samt modsandsdygtig over for fugt og kondens.

Når det hele er klæbet sammen, får det et godt lag tyndflydende rustbeskyttelse inden bilen samles.
Titel: Projekt 1980 2.0 CU Westfalia renovering
Indlæg af: verner efter 17. Juni 2014 kl: 14:20:07
det er lækkert projekt og spændene at følge :)

rigtig fed farve, kom gerne med flere billeder  B)

tror du er på rette spor mht. støj/kulde isolering, bare sørg for at det ikke er luftbobler/hulrum mellem karroseri og STP, da det kan give mulighed for kondens og dermed udvikle rust.

keep up the good work
Titel: Projekt 1980 2.0 CU Westfalia renovering
Indlæg af: jheltzen efter 17. Juni 2014 kl: 14:40:46
Tak for tippet.
Skal nok løbende lave opdateringer.

Er ved at undersøge hvilken retning jeg skal gå med min CU motor, skal den forblive 2.0L eller skal der støre krumtap og stempler i. Det hele kommer nok lidt an på hvordan knastakslen ser ud, skal den skiftes skal alt jo alligevel skilles ad. Men det er lige med at få kompression og det hele til at passe sammen.
Titel: Projekt 1980 2.0 CU Westfalia renovering
Indlæg af: jheltzen efter 11. August 2014 kl: 12:01:46
Tak til

T3Søren som var så venlig at bytte mine originale runde lygter med et sæt firkantet.
Resultatet ses på billederne og er selv godt tilfreds efter en gang mat sort på den ellers grå frontgrill.
[attachment=18082]hfc44160.jpg[/attachment]

Har også fået sat LED pære i bag hvilket har givet et flot og tydelig lys, har brugt et sæt svage og kraftige pære i rød samt et sæt kraftig hvide til baglys.
[attachment=18083]hddf1b59.jpg[/attachment]

Til sidst har jeg fået sænket bilen lidt.
45/45 men når jeg måler efter med et målebånd ligner det mest. 60/35 men ser fornuftig ud.

Før
[attachment=18084]h4ea813d.jpg[/attachment]

Efter
[attachment=18085]h60b3268.jpg[/attachment]
Titel: Projekt 1980 2.0 CU Westfalia renovering
Indlæg af: fungus111 efter 11. August 2014 kl: 23:15:16
Hold nu op ... den bliver godt nok lækker ... rigtig godt arbejde :)
Titel: Projekt 1980 2.0 CU Westfalia renovering
Indlæg af: Aakerman efter 12. August 2014 kl: 00:46:51
Kanonflot arbejde. Jeg glæder mig til at se flere billeder.

Venlig hilsen
Bent
Titel: Projekt 1980 2.0 CU Westfalia renovering
Indlæg af: jheltzen efter 19. August 2014 kl: 10:51:40
Test montering af 17x8" fælge, glæder mig til der kommer dæk mv.
[attachment=18114]h8d15d73.jpg[/attachment]

Hvad er løsningen på nav og navkapsel som stikker en smugle for langt ud for og bag. Fælge pt er ET35 så kunne godt smide en 5 eller 10 mm spacer på hvilket vil hjælpe, men ikke helt løse problemet.
[attachment=18115]h1fd444f.jpg[/attachment]
[attachment=18116]h85fd4c2.jpg[/attachment]
[attachment=18117]ha12ec0b.jpg[/attachment]
Titel: Projekt 1980 2.0 CU Westfalia renovering
Indlæg af: buddha_uffe efter 19. August 2014 kl: 12:18:26
Ved ikke om de findes den perfekte løsning, jeg kender den ikke ihvertfald. Nogle fælge passer bare bedre end andre hvad det angår. Jeg har før måtte bore et hul midt i kapslen så det resterende kunne stikke ud.. Ikke en køn løsning, men brugbar.
Titel: Projekt 1980 2.0 CU Westfalia renovering
Indlæg af: lambove efter 21. August 2014 kl: 15:09:03
Fedt projekt. Hvordan og med hvad  har du poleret plexi-ruderne?
Hilsen lambove
Titel: Projekt 1980 2.0 CU Westfalia renovering
Indlæg af: jheltzen efter 21. August 2014 kl: 15:32:33
Jeg har først slebet dem med korn 1000 eller 2000 (vandslibepapir)  Plexiglasset er tykt, så der er masser at slibe af men slib kun så de dybe ridser er væk. Korn 1000, betyder mindre slibe arbejde men mere polerarbejde, korn 2000 beyder mere slibearbejde men mindre pollering. Vurder efter rudernes stand, men start med korn 2000 og slipper tålmodigheden op så skift.

Der efter fik de en gang cutting compound fra M3 og en polermaskine. Jeg havde en gammel sjat til overs, det heder vidst fast cut eller sådan noget i den stil i dag.
Jeg brugte polerede med relativ lave omdrejninger, og forsøgte mig lidt med at tilføre noget vand m. en forstøver, da polermidlet er noget grov og udleder en del varme. Tror dog en hvilken som helst compound til korrektion af autolak kan bruges.

Resultatet her efter er fint til min standard, ingen grund til at bruge polermiddel mv. Måske en gang voks vil kunne bruges, men er endt med at sælge ruderne da jeg gerne vil have glas som kan tones bagi.
Titel: Projekt 1980 2.0 CU Westfalia renovering
Indlæg af: lambove efter 28. August 2014 kl: 10:40:23
Tak for svar. Mine er af polycarbonat, men mon ikke det kommer ud på et. Jeg kan jo prøve først på en stump fra "kassen".
lambove
Titel: Projekt 1980 2.0 CU Westfalia renovering
Indlæg af: Aakerman efter 28. August 2014 kl: 17:45:32
lambove, jeg tror jeg ville prøve "wienerkalk" på polycarbonat som slibemiddel.

Eller som sakset andet steds fra:

Mange har sikkert, eller får, ridser i vinduerne på campingvognen, det har jeg også. Ved et tilfælde købte jeg et middel til at minimere ridser i glasset på min biltelefon, dette hedder Displex display polish, og kan købes hos T-Hansen til kr. 40,-
Efter at have brugt det med succes på telefonen, tænkte jeg det kunne være det også virkede på campingvognen, da materialet jo på sin vis er det samme.
Som tænkt så gjort, og det virker, ved at polerer et par minutter med et stykke vat, påført dette middel, ja så forsvandt, næsten, mine ridser i ruden!
Om det virker hver gang eller om der er nogle bivirkninger, ja det ved jeg ikke, jeg ved kun at jeg vil bruge det igen når og hvis der er nogle ridser jeg gerne vil have væk.

venlig hilsen
Bent
Titel: Projekt 1980 2.0 CU Westfalia renovering
Indlæg af: jheltzen efter 06. April 2015 kl: 10:53:28
Påsken er gået med at rykke den gamle LBX 2.0 CU motor ud af bilen.


[attachment=19333]IMG_0770.jpg[/attachment]

[attachment=19334]IMG_0823.jpg[/attachment]

[attachment=19335]IMG_0840.jpg[/attachment]

Årsagen er følgende.
- Renovering og pulverlakkering af alle blæseplader.
- Udskiftning af stødstangsrør.
- Tjek af stødstænger, hydrauliske ventilløftere og knastaksel. (Håber alt er ok)
- Rustarbejde maling og rustbeskyttelse af motorrum.
- Udskiftning af pakdåse til krumtap.
- Opgradering fra karburator til indsprøjtning m. programmerbar motorstyring.

Derudover kommer den generelle service, så som olie, filter tændrør osv.

Hvis nogle har områder man bør/skal tjekke nu hvor man alligevel har motoren ude så høre jeg gerne fra jer.
Titel: Projekt 1980 2.0 CU Westfalia renovering
Indlæg af: ottokrog efter 06. April 2015 kl: 11:00:03
Du ved det sikkert, men husk at skifte gummipakningen imellem blok og topstykke. Jeg har lige skilt en gammel motor ad. Den havde huller på 1/2 cm nogle steder. Helt ufatteligt at den ikke har tabt vand. Der var blå kølervæske i. Husk at den skal være rød.
Titel: Projekt 1980 2.0 CU Westfalia renovering
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 06. April 2015 kl: 12:14:16
Otto for pokker. Du må aldrig hælde rød kølervæske på en CU motor!!!

Mvh Jønne Ukendt
Titel: Projekt 1980 2.0 CU Westfalia renovering
Indlæg af: Hinze efter 06. April 2015 kl: 13:13:17
Lyder spændende med motorstyring, har du mere om hvilken styring du vælger?
Titel: Projekt 1980 2.0 CU Westfalia renovering
Indlæg af: ottokrog efter 06. April 2015 kl: 20:36:46
Godt vi har Jønne. Vand på en luftkølet, ja den var god hvis ellers det var første april. Men skal man ikke bruge rød på wbx'ere???
Titel: Projekt 1980 2.0 CU Westfalia renovering
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 06. April 2015 kl: 21:01:44
Jo, rød kølervæske på wbx.

Mvh Jønne Ukendt
Titel: Projekt 1980 2.0 CU Westfalia renovering
Indlæg af: jheltzen efter 07. April 2015 kl: 10:36:28
Citat fra: "Hinze" post=119198
Lyder spændende med motorstyring, har du mere om hvilken styring du vælger?


Det bliver en hel gammeldags megasquirt jeg har til at ligge, og så har jeg en kammerat der lige har lavet tuningsværksted med rullefelt, så den bliver nok kørt ind der.

indsprøjtningsmanifold er en sammenbygning fra en LBX og en WBX.
Dyserne har jeg taget fra en 2,1 WBX så har jeg da benzin op til de godt 120 hp. hvis jeg da kan holde køling på motoren med den ydelse.
Titel: Projekt 1980 2.0 CU Westfalia renovering
Indlæg af: kenny19821 efter 07. April 2015 kl: 19:48:55
Du skal nok ikke regne med flere HK  på den. Jeg fik lavet motor for 2012 hvor jeg fik taget 2mm af toppene, fik andet knast, tarmslyng udstødning og 40 weber idf og den har nok ca 100

Du kan se det her http://www.t3nettet.dk/index.php/forum/din-bil/58975-t3-lbx-westy-joker?start=80
Titel: Projekt 1980 2.0 CU Westfalia renovering
Indlæg af: jheltzen efter 08. April 2015 kl: 09:47:17
Citat fra: "kenny19821" post=119246
Du skal nok ikke regne med flere HK  på den. Jeg fik lavet motor for 2012 hvor jeg fik taget 2mm af toppene, fik andet knast, tarmslyng udstødning og 40 weber idf og den har nok ca 100

Du kan se det her http://www.t3nettet.dk/index.php/forum/din-bil/58975-t3-lbx-westy-joker?start=80


Regner heller ikke primær med at få flere hp ud af den, men vil gerne have en motor hvor jeg ikke skal stå og skrue i karburator nå de går ud af trit, bliver utætte eller suger falsk luft.

Der ud over så har jeg en platform som kan udvides hvis man skulle skifte cylindre, knast eller krumtap. Samt jeg har en motorstyring som skulle kunne bruges til en Subaru motor hvis det bliver vejen frem, altså en fleksible platform.
Titel: Projekt 1980 2.0 CU Westfalia renovering
Indlæg af: jheltzen efter 23. Juni 2015 kl: 10:11:09
Så blev motoren skilt ad og samlet igen.

Jeg har ikke haft topstykker og cylindre af, da knast og ventilløftere ikke så ud til at fejlede noget. inspicerede ned igennem ventilløftehulderne.

Er godt tilfreds med resultatet, samt konverteringen til indsprøjtning, har dog en fjeder tilovers og den høre ikke til olie tryks regulatoren vedsiden af oliefilter, og der sidder ikke nogle overtryks ventil mellem stødstangsrør ved cyl 1.

Nu skal ledningsnettet til motorstyring, koldluftsindtag og luftfilter laves. så mangler der bare programmering af motorstyring før første opstart.


[attachment=19979]IMG_1033.jpg[/attachment]

[attachment=19980]IMG_1044.jpg[/attachment]

[attachment=19981]IMG_1052_2015-06-23.jpg[/attachment]


Fjeder til overs.

[attachment=19982]IMG_1049.jpg[/attachment]