Forfatter Emne: Kims syncro: Arnold den Grønne  (Læst 56845 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Kim\'s syncro: Arnold den Grønne
« Svar #165 Dato: 12. Juni 2013 kl: 13:55:34 »
Nu er der mulighed for tilslutning af et ekstra, eksternt placeret solpanel på 40Wh. Så jeg nu har i alt 90Wh til rådighed. Det skulle være nok til at holde Arnold forsynet med strøm, selv på en halvkold gråvejrs efterårsdag med både fyr og køleskab kørende.

Panelet kan placeres forskellige soloptimale steder på Arnold eller op til 5 meter fra bilen, hvis den f.eks. holder i skyggen

Ud over en gummikant hele vejen rundt, bliver panelet forsynet med flere forskellige beslag, så det kan hænge og stå forskellige steder og i forskellige vinkler.


[attachment=14708]P6122529.JPG[/attachment]

[attachment=14709]P6122532.JPG[/attachment]
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Kim\'s syncro: Arnold den Grønne
« Svar #166 Dato: 12. Juni 2013 kl: 14:20:38 »
jeg har lige været inde og høre på solceller hos matronics , og der viste han mig straks billedet af din    :)  :)
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Kim\'s syncro: Arnold den Grønne
« Svar #167 Dato: 12. Juni 2013 kl: 17:57:29 »
Det ser smart ud med det mobile solpanel :)
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Kim\'s syncro: Arnold den Grønne
« Svar #168 Dato: 26. Juni 2013 kl: 19:25:01 »
Så fik jeg endeligt isoleret loftet og beklædt skillerummene ind til bagagepladsen. Det var surt arbejde, men det hygger ganske gevaldigt :cheer:

I det bagerste rum har jeg bygget en reol til det ekstra solcellepanel, som bor på nederste hylde. Den foldbare grill bor på 2. hylde og øverst er der plads til vores to "bjørne" eller Harboørehabitter, som de også kaldes.

Da reolen sidder ret langt inde i bagagerummet, kunne det have været lidt svært, at få fat i panelet og grillen, som jo af sikkerhedsgrunde ligger nede bag en solid forkant.
Det problem har jeg løst ved en simpel anordning, hvor man bare trækker i D-ringen og vupti..er henholdsvis solcellepanelet og grillen lige til at tage ca. 10 cm længere fremme.

[attachment=14834]P6262533.JPG[/attachment]

[attachment=14835]P6262534.JPG[/attachment]

[attachment=14836]P6262535.JPG[/attachment]

[attachment=14837]P6262537.JPG[/attachment]

[attachment=14838]P6262538.JPG[/attachment]

[attachment=14839]P6262539.JPG[/attachment]
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Kim\'s syncro: Arnold den Grønne
« Svar #169 Dato: 26. Juni 2013 kl: 19:40:10 »
Hvor ser det godt ud Kim. Man bliver næsten helt misundelig  ;)
Jeg kan godt lide finish'en, man kan se at der virkelig er kælet for detaljerne!

Jeg har selv fået limet mine paneler på taget og er igang med at skifte køleskabet ud. Ja, jeg ved det godt: du vil se billeder :D Det kommer.

Men flot arbejde!
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Kim\'s syncro: Arnold den Grønne
« Svar #170 Dato: 27. Juni 2013 kl: 16:15:21 »
Tak skal du ha Hans-Lars....og du har fuldstændigt ret............... Lad os se billeder på din tråd  ;)
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Kim\'s syncro: Arnold den Grønne
« Svar #171 Dato: 30. Juni 2013 kl: 19:14:44 »
Når solen bager ned, bliver der som bekendt meget varmt i bilen, og ikke mindst bliver der rigtigt varmt i rummet bag ved køleskabet, når solen står på der.

Så et solsejl på bagsiden af bilen tjener flere formål: Det nedsætter opvarmningen af selve bilen. Det nedsætter opvarmningen af karosserisiden bag køleskabet ganske betragteligt, hvilket sparer strøm til køleskabet og desuden giver det mulighed for at kunne åbne den midterste rude, uden risiko for at det begynder at regne ind i bilen.

Derfor har jeg monteret 3 m hulkel på venstre side af taget, på Arnold.

Den hulkel som man kan købe til montering er desværre ikke den samme størrelse, som Fiamma anvender på deres markiser, så jeg har været nødt til at sy en såkaldt teltkæde på solsejlet fra Fiamma.

Jeg kan så anvende solsejlet på begge sider af bilen og til forskellige formål.
[attachment=14875]P6302543

[attachment=14879]P6302

[attachment=14875]P6302543

[attachment=14878]P6302541.JPG[/attachment]

[attachment=14877]P6302545.JPG[/attachment]

[attachment=14880]P6302544.JPG[/attachment]

[attachment=14881]P6302542.JPG[/attachment]
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Kims syncro: Arnold den Grønne
« Svar #172 Dato: 01. August 2013 kl: 14:08:35 »
Min lille læselampe fra Osram er nu blevet opgraderet fra 5 W halogenlampe til 1,4 W Led....og har fået bedre lys :cheer:

Med den, er al belysning i Arnold enten Led, lugtfri petroleum eller stearin lys, undtaget de to fabriksmonterede lamper, der tænder når man åbner døren, og dem bruger jeg alligevel aldrig.

Konverteringen gik ikke helt smertefrit, ved det at Osram lampen atypisk skulle fodres med bajonetfatnings pæren bagfra.

Da Led pærens dioder var en hel del tykkere end den originale halogenpæres glas, og derfor ikke kunne komme igennem hullet, måtte jeg file riller i fatningen til tværpindene, så jeg kunne sætte den i på normal vis; forfra.

Samtidig var selve fatningen længere end normalt, så jeg måtte også slibe en del af Led pærens print, for at få den langt nok ind til at låse som en normal bajonetfatning.

Resultatet er bedre lys og forbruget reduceret med 72% samt forhåbentligt aldrig mere pæreskift.

Og så koster Led pæren det halve af halogenpæren, hvis pris er 90 kr.

[attachment=15192]hd168bd9.JPG[/attachment]

[attachment=15193]h3a29d0a.JPG[/attachment]
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Kims syncro: Arnold den Grønne
« Svar #173 Dato: 15. August 2013 kl: 13:30:05 »
Lidt hyggedetaljer monteret .....og aircondition. Altså fattigmands aircondition ;)

[attachment=15293]ha0b2f16.JPG[/attachment]

[attachment=15294]hb21193f.JPG[/attachment]

[attachment=15295]h61b45cc.JPG[/attachment]


[attachment=15296]hcac8991.JPG[/attachment]
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Kims syncro: Arnold den Grønne
« Svar #174 Dato: 17. Oktober 2013 kl: 15:26:53 »
Jeg har nu haft lejlighed til at gøre lidt status over Arnold's solcelle forsyning contra vores forbrug.

På vores efterårstur med nogen sol (skarp men lavtstående pga. årstiden) og dage med ekstremt lidt lys, må jeg konstatere, at selv med det flytbare 40W ekstrapanel i brug nogle timer om dagen, kan Arnold ikke klare sig mere end 2 - 3 døgn uden landstrøm.

Vi kørte i snit 150 km pr. dag

Webastoen havde vi kørende mellem 10 til 18 timer om dagen; altså hele natten og somme tider også en del om dagen og aftenen. Dertil kommer køleskabet, som dog ikke bruger særligt meget i denne kølige tid, og lidt LED lys i kabinen.

Min konklusion er, at solcellerne giver rigeligt strøm i den del af året, hvor solen står højt på himmelen (også når der er skyet), men at det kniber, når vi både bruger megen webasto, og der samtidig er lav sol, samt et forholdsvist lavt kilometertal med generator på.

Eller rettere; kort tid med generatorladning, for gel forbrugsbatterier oplades langsommere end startbatterier.

Så selvom der er en 90Amp generator på, så er det tiden, der lades på forbrugsbatteriet, der tæller.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Kims syncro: Arnold den Grønne
« Svar #175 Dato: 23. Juni 2014 kl: 14:54:29 »
Arnold gik fejlfrit gennem syn i dag. :P


I sidste uge var vi 4 dage i Nordjylland og på Mors.

Bl. a. var vi på Hanklit:


[attachment=17807]h67c335a.JPG[/attachment]

Solcellerne klarede det fint, selv med en del Webasto på om natten. Så med 90 wp fungerer det om sommeren.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen