Forfatter Emne: Def. pilotleje, symptomer. ?  (Læst 2261 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Def. pilotleje, symptomer. ?
« Dato: 19. September 2009 kl: 13:03:04 »
Er der nogen som kan give en beskrivelse af symptomerne på et defekt pilotleje, evt motorleje. ?

Bilen har en "dyb" "fjern" bankelyd, ikke noget direkte "hamrende" eller "knaldende"
Lyden er tydeligst under medløb omkring 80 kmt. og er næsten væk ved accelration under 80.kmt.
Over 80 kmt. bliver lyden mere markant og bankende, og der kan mærkes vibrationer i hele bilen.
Lyden følger ca. omdrejningstallet.
Koblingen fungerer fint, ved tomgang er lyden der også ved udkobling, mest derfor er jeg i tvivl om at det måske er et motorleje.

Det er en 1,9D med CS pumpe og helt nye 130 bar dyser, timingen er 0,88. Den starter øjeblikkeligt uanset temperatur, og både med og uden koldstartaktivering og de små "underliggende" kompressionsknald er tydeligst uden koldstartaktivering.
Jeg syntes det plejer at være omvendt, men timing er dobbeltjekket omkring 10 gange.
Den mangler finjustering af mængde og tomgang, og kører lidt ujævnt i tomgang, men ellers fint.

Bilen skal være kørende hver dag, så kom frisk med nogle erfaringer, inden jeg får smadret det hele....  :(

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Def. pilotleje, symptomer. ?
« Svar #1 Dato: 19. September 2009 kl: 13:04:46 »
Jeg kunne høre en sagte raslen når bilen stod i tomgang og jeg stod ved siden af bilen, det er alt hvad jeg har hørt/mærket til pilotlejet i min hedengangne JX'er, og er var som bekendt intet tilbage af det...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Mads-kaa

  • Gæst
Def. pilotleje, symptomer. ?
« Svar #2 Dato: 19. September 2009 kl: 13:14:51 »
Pilotleje-fejl kan vel mest høres når bilen ikke er i gear? Ved kørsel rotere højgearakselen og svinghjulet jo med samme hastighed.

/Mads

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Def. pilotleje, symptomer. ?
« Svar #3 Dato: 19. September 2009 kl: 15:31:18 »
Med til beskrivelsen i det første indlæg, skal tilføjes at jeg har fået en "helt ude i skoven" idé, om det måske kunne være en defekt kontraventil i dieselpumpen, fordi jeg er kommet i tanke om at den gamle motor som pumpen sad på havde en begyndende tilsvarende lyd.
Det jeg forestiller mig med den idé, er at én cylinder ikke følger de andre 100% og derfor giver lyden og vibrationerne, men måske det er lidt langt ude.....

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Def. pilotleje, symptomer. ?
« Svar #4 Dato: 19. September 2009 kl: 20:50:08 »
Defekt pilotleje har altid i vores tilfælde resulteret i hoppende igangsætning ved tilkobling.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Def. pilotleje, symptomer. ?
« Svar #5 Dato: 24. Oktober 2009 kl: 16:53:13 »
Citat fra: "TONY"
Med til beskrivelsen i det første indlæg, skal tilføjes at jeg har fået en "helt ude i skoven" idé, om det måske kunne være en defekt kontraventil i dieselpumpen, fordi jeg er kommet i tanke om at den gamle motor som pumpen sad på havde en begyndende tilsvarende lyd.
Det jeg forestiller mig med den idé, er at én cylinder ikke følger de andre 100% og derfor giver lyden og vibrationerne, men måske det er lidt langt ude.....

Tony


....og ideen var så ikke helt ude i skoven alligevel.  :roll:
Jeg  fik lige lidt "mekke-tid" og det viste sig at der var knækket en fjeder i en af kontraventilerne.
Den har nu en meget roligere motorgang, så det er nu blevet et nyt punkt på min fejlsøgnings-liste over ujævn motorgang.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Def. pilotleje, symptomer. ?
« Svar #6 Dato: 24. Oktober 2009 kl: 17:15:16 »
Det lyder godt, at du har fået styr på det. Men alligevel for arkivets skyld:

Et defekt pilotleje vil typisk vise sig først som nogle kværnende lyde, når man holder stille med nedtrådt kobling. Man kan i samme situation opleve, at bilen stødvis vil drive en anelse fremad (symptom på, at den er ved at kvadre de små ruller fra lejet, og derfor kommer til at drive gearakslen lidt med rundt. Når lejet så er så spoleret, at det slet ikke støtter højgearakslen længere, så kan koblingens friktionsplade foretage små excenterbevægelser, hvilket kan føles i tilkoblingssituationen som lidt rykkende tilkobling - i miniudgave - som når der er olie på friktionspladen. Denne excenterbevægelse kan lede til rystelser under hård acceleration.

Men, fedt at det bare var en def. fjeder. Hvordan oplever du ellers at køre 1Y-wannabee? Økonomi, trækkraft, driftsikkerhed? - Jeg for mit vedkommende kun begræde, at jeg ikke startede på det for 15 år siden, men på den anden side - så havde jeg jo aldrig prøvet at renovere en motor...:-)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Def. pilotleje, symptomer. ?
« Svar #7 Dato: 24. Oktober 2009 kl: 19:22:14 »
Citat fra: "Jarl"
Det lyder godt, at du har fået styr på det.........
..........Men, fedt at det bare var en def. fjeder. Hvordan oplever du ellers at køre 1Y-wannabee? Økonomi, trækkraft, driftsikkerhed? - Jeg for mit vedkommende kun begræde, at jeg ikke startede på det for 15 år siden, men på den anden side - så havde jeg jo aldrig prøvet at renovere en motor...:-)


Økonomien kan der ikke klages over, ved normal/daglig kørsel med mange korte ture klarer den et snit 13 km.l.
Trækkraften føles overlegen ved de lave omdrejninger, jeg har en 3H-box på den og fra 55-60 km.t. foregår kørslen i 5.gear.
Med campingvogn bagefter bruger jeg dog 4. gear hvis den skal trækkes op til 90-95 km.t. og først derefter 5. gear.
På trods af problemerne med dieselpumpen er driftsikkerheden i top, det er en røvkedelig motor som bare starter og kører hver gang man drejer nøglen.
Det eneste tidspunkt man har mulighed for at få sorte oliefingre, er når der skal skiftes olie.  :(
Den kører ikke så mange kilometer, men mange korte ture, og på trods af det har den på 6000 km. kun brugt 2,5 dl. olie og ikke en dråbe vand.
Udvendigt er motoren knastør, så man kan ikke engang få beskidte fingre af at tørre den under bunden.....kedelig motor.  :wink:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.