Forfatter Emne: Ukendt starter problem  (Læst 2013 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

ibber

  • Gæst
Ukendt starter problem
« Dato: 29. Januar 2010 kl: 18:26:44 »
jeg har prøvet meget med gamle biler meeeeen:

min starter virker ikke , det er hvad det er , det kan jeg forholde mig til...
det er jo bare at udskifte den men:

når jeg holder tændingsnøglen 5 -6 sekunder i starter position , så starter den fint lige pludeselig.
masser og strøm
og går ikke træg eller noget

sidder der et relæ til starteren , som kan ha behov for at blive lidt varmt  
eller lign før det virker , dvs at det ikke er starteren , tændingnøglebundstykket , eller batteriet der er noget galt med ?

men evt dette relæ ? , hvis ja nogen der kender nummeret på det ?

har for nogen få dage siden skiftet gearkasse , og mistænker også
solonoiden for at ha taget skade af dette , men forstår bare ikke den virker fint efter de der 5 -6  sekunder. meget mystisk.

doka

  • Gæst
Ukendt starter problem
« Svar #1 Dato: 29. Januar 2010 kl: 18:35:40 »
Det lyder på mig som om der enten mangler et stelkabel eller at der er en dårlig forbindelse på stelsiden.
(kabel til motor/gearkasse fra karrosseri )

Dette passer med at det er kommet efter udsk af gearkassen

En hurtig måde at tjekke dette på er at sætte et startkabel fra batteristel over på motoren.

ibber

  • Gæst
Ukendt starter problem
« Svar #2 Dato: 29. Januar 2010 kl: 18:57:47 »
ja selvfølgelig - gearkassen var malet , så jo det er jo klart , ja så langt burde jeg ha tænkt selv DOH

men tak tak alligevel

så søger den stel , og det hvor der næsten er noget varmer den op , og får strøm når stelkablet er varmt , det er jo klart man.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Ukendt starter problem
« Svar #3 Dato: 29. Januar 2010 kl: 19:00:06 »
tjek signalkablet (det lillle på starteren) det sidder på sko og den irre og forbindelsen blir dårlig.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

ibber

  • Gæst
Ukendt starter problem
« Svar #4 Dato: 29. Januar 2010 kl: 19:04:35 »
ja det har jeg checket , det kan man komme til ovenfra nemlig , og det sidder fint , men tager Doka's råd og prøver i morgen.

en dum fejl at glemme at rense maling af , men det glemmer man så nok ikke en anden gang forhåbentligt  :oops:
eller lader man bare være med at male sin gearkasse  :P

men så sparede jeg da en ny starter mm , fedt , så må jeg leve med at tabe ansigt denne gang  :oops:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Ukendt starter problem
« Svar #5 Dato: 29. Januar 2010 kl: 20:12:03 »
Og hvis det ikke virker, så tag starteren af og rens relæet - det kan nemlig godt blive trægt i kulden - især, hvis en velmenende har smurt det.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

ibber

  • Gæst
Ukendt starter problem
« Svar #6 Dato: 29. Januar 2010 kl: 20:13:28 »
det er nok en god ide Jarl - vi prøver det hele indtil det virker igen ...
og med relæet mener du polerne vel.

og ja en starter skal ikke smøres , det har jeg også lært engang på den hårde måde , så det husker man.

på de gamle bliver koblingskablet bare rødglødende når stelforbindelsen knækker  :lol:

ibber

  • Gæst
Ukendt starter problem
« Svar #7 Dato: 30. Januar 2010 kl: 15:44:55 »
hmmmmrrrmff

stelkablet renset og smurt
starterrelæ renset
forbindels mellem gearkasse og starter renset og smurt
ny kabelsko på ledningen til starteren

INGEN EFFEKT

så nu kommer der nyt bundstykke i tændingslåsen , bare pudsigt det lige går kort efter man skifter
gearkasse , men sån er der jo så meget , jeg har nu opdaget det er fast arbejde at ha gammel T3 , men
man kommer vel i bund på et tidspunkt ;-) .
men skal vist bare nyde den ikke skal på aut værksted hver gang *SS*

doka

  • Gæst
Ukendt starter problem
« Svar #8 Dato: 30. Januar 2010 kl: 16:31:34 »
Husk at trikset med et startkabel fra batteristel og direkte til motoren også kan bruges på plussiden - batteriplus og direkte ned på den store plus på starteren. ( husk dog at dette kun virker hvis polskoene på batteri er korrekt monteret - dvs ikke løse )

ibber

  • Gæst
Ukendt starter problem
« Svar #9 Dato: 30. Januar 2010 kl: 16:58:30 »
ja den kender jeg godt , og har fået et batteri i smasken i småstykker på den konto engang.
men en god løsning hvis det er nødvendigt ;0)  men den kan jo stadig godt starte , skal bare lige holde nøglen i 5 - 6 sek , så kommer den lige pludeselig , det er nok trods alt lidt sikrerer , men tak alligevel .

der er jo ikke plads til ret meget oppe ved selve starteren.

doka

  • Gæst
Ukendt starter problem
« Svar #10 Dato: 30. Januar 2010 kl: 17:50:14 »
Ordet er "knaldgas" - en lumsk ting.

Derfor sætter man også startkabler på batteriet først og slutter med stel til feks. motoren på den bil der skal startes. Derved undgåes gnister omkring batterierne.

ibber

  • Gæst
Ukendt starter problem
« Svar #11 Dato: 30. Januar 2010 kl: 17:59:04 »
jeps , det husker man også hver gang efter sådan en tur ;-)
det var dog i en nyerer varevogn , hvor det var lidt bøvlet med stellen , og går det så går det jo , men det gjorde det så ikke lige dengang , nok ikke for sjovt mekanikkerlærlinge har så mange timer om sikkerhed i dag ;-)

Offline basseoghund

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 386
    • Vis profil
  • T3 model: 88' Caravelle 1.6td
  • By: 6623 Vorbasse
Ukendt starter problem
« Svar #12 Dato: 30. Januar 2010 kl: 19:26:54 »
sidst jeg rensede relæet , fik det som afslutning en ordenlig gang kontakt spray . vores starter havde den samme tøven inden rensning
Mvh
Søren P Dalegaard


"SMØRKLATTEN"
88\'er JX

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Ukendt starter problem
« Svar #13 Dato: 30. Januar 2010 kl: 20:35:07 »
Her er mit bud på en diagnose:

Startrelæer på biler er udformet som en et ret massivt stålstempel, der vha elektromagnetismen fra den udenomliggende spole udfører to handlinger sekventielt: Først trækkes startdrevet i indgreb i startkransen og derefter skubber stemplet til en stang, der er forbundet med den kobberplade, der farer frem og skaber kontakt mellem de to kontaktpunkter, der slutter strømmen til elektromotoren.

Masser af velmenende folk giver deres starter lidt fedt/smørelse to steder:

1) På selve ankerets aksel - der, hvor startdrevet glider frem og tilbage. Resultatet heraf er, at når koblingspladen smider støv af, så sætter det sig i fedtet og gradvis opstår der en hård led kage, der hindrer drevet i at gå ordentligt ind og ud af indgreb. - Startdrevet kommer derved til at køre lidt med efter man har sluppet nøglen - der dør det ret hurtigt af...  

2) Mellem stålstemplet og cylinderen i relæet. Her kommer der ikke noget støv, men smørelsen bliver relativt hård og fast, når temperaturen falder. derfor varer det meget længe, før elektromagnetismen får trukket stemplet hen, så der skabes elektrisk kontakt og motoren snurrer.

PS: Du skal naturligvis skifte tingene i den rækkefølge, du mener, de er defekte. Men min erfaring siger mig, at bundstykker holder næsten endeløst længe. Jeg har kørt T3 i næsten siden jeg blev konformeret, ogjeg har endnu aldrig mødt et defekt bundstykke, men jeg har dælme set mange elendige kabelforbindelser og indsmurte relæer.

PPS: Bundstykket kan typisk diagnostiseres ved at "vrikke" med nøglen i startposition. Reagerer den ikke på det, så tvivler jeg på, at det fejler noget.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

ibber

  • Gæst
Ukendt starter problem
« Svar #14 Dato: 30. Januar 2010 kl: 20:54:25 »
så sparer jeg sgu det bundstykke Jarl , og rykker starteren ud igen , og kigger den igennem en gang til , det du skriver lyder meget mere sandsynligt end bundstykket i tændingslåsen.

starteren så umiddelbart ikke ud til at være blevet smurt da jeg havde den ude , men derfor kan der godt være noget skidt jeg ikke har fået med ud da jeg rensede det , især dit foreslag nr 2 lyder som en fornuftig mulighed...


der er ikke reaktion i bundstykket ved at vrikke , den tager sine 5 - 6 sek om at gå igang , og tænkte
det evt at det måske var noget varmeudvikling der skabte den forsinkede reaktion når den var så ensartet , men den varme kan selvfølgelig også finde sted i selve starter drevet. virker det ikke at rense den , sætter vi en ny på , jeg goder ikke starter problemer , det er det mest tarvelige.

men tak igen for dit svar