Forfatter Emne: tandremsskift 1,9 td aaz  (Læst 3420 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Thor

  • Gæst
tandremsskift 1,9 td aaz
« Dato: 20. Oktober 2009 kl: 12:51:50 »
Ja så er det tid til at få skiftet tandrem på min passat. Jeg håber på at der er nogle af jer diesel freaks der kan hjælpe mig med nogle af de special værktøj jeg har brug for. Jeg har ved at læse lidt om det kommet frem til at jeg skal fabrikere nogle værktøj og det er så her jeg håber at få nogle råd evt. tegninger på skitse niveau
dorn til at låse dieselpumpen; Diameter ? længde? gevind?
Lære til at fixere knast: Vinkeljern tykkelse? længde ? udskæring? Udformning af støtter der monteres på topstykke?
Størrelse, s mål på rør til at afmontere dyser?

Ja man behøver altså ikke være enten til det ene eller andet jeg kører min passat til daglig og er vild med 1,9 td azz, men vægtafgiften på min syncro camper bliver simpelthen for høj i forhold til mit brug hvis jeg også konverterer, derfor fortsætter jeg indtil videre at acceptere et højt benzinforbrug. Min 2,1 Boxer har altså også sin charme bare lidt på en anden måde..  :roll:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
tandremsskift 1,9 td aaz
« Svar #1 Dato: 20. Oktober 2009 kl: 13:08:32 »
Citat fra: "Thor"
Ja så er det tid til at få skiftet tandrem på min passat. Jeg håber på at der er nogle af jer diesel freaks der kan hjælpe mig med nogle af de special værktøj jeg har brug for. Jeg har ved at læse lidt om det kommet frem til at jeg skal fabrikere nogle værktøj og det er så her jeg håber at få nogle råd evt. tegninger på skitse niveau
dorn til at låse dieselpumpen; Diameter ? længde? gevind?

Du behøver slet ikke at lave en dorn - du kan bare kigge på mærket på takthjulet, som skal matche mærket på tandremsskjoldet. Hvis du absolut vil lave en dorn, så skal den være 16 mm, og med en længde på ikke under 40 mm. Der skal ikke være noget gevind.

Lære til at fixere knast: Vinkeljern tykkelse? længde ? udskæring? Udformning af støtter der monteres på topstykke?

Knasten har en excentrisk anbragt kærv i bagenden. Den skal flugte pakfladen, hvor ventildækselpakningen normalt ligger. Kærven er knap 4 mm bred, så hvis du lavet et stykke fladjern i den tykkelse og med en bredde på 20 mm samt en længde på 160 mm, så kan det bruges. Ofte passer spændeværktøjet til en vinkelsliber. Er der en smule for tyndt, så "forer" du med søgerblade. Forfalder du til at købe Biltemas sæt, så forvent, at fladjernet er lidt for tykt, så det skal files lidt.
Noget helt andet er, at hvis du ikke har nogen sprcifik grund til at lette ventildækslet, så kan du jo bare markere med en klat maling på takthjulet og tandremsdækslet, hvor det skal være. Den teknik skal du selvf. kun bruge, hvis du er sikker på, at "sidste mand" har trimmet det ordentligt ind.


Størrelse, s mål på rør til at afmontere dyser?

Dysernes nøglevidde er 27 mm, og det skal være en lang top med plads til returstudserne. Jeg tror, at min top er 90 mm lang, men mindre kan gøre det.

Ja man behøver altså ikke være enten til det ene eller andet jeg kører min passat til daglig og er vild med 1,9 td azz, men vægtafgiften på min syncro camper bliver simpelthen for høj i forhold til mit brug hvis jeg også konverterer, derfor fortsætter jeg indtil videre at acceptere et højt benzinforbrug. Min 2,1 Boxer har altså også sin charme bare lidt på en anden måde..  :roll:

Du er tilgivet, og ja - AAZ er en vidunderlig maskine - især hvis den ligger i en bil, hvor den får tilstrækkelig køling

PS: Husk for guds skyld også at skifte strammerhjulet. Det drejer du bedst med en vinklet låseringstang, der stikkes ind i de to huller.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

ibber

  • Gæst
tandremsskift 1,9 td aaz
« Svar #2 Dato: 20. Oktober 2009 kl: 13:13:14 »
tak det skulle jeg også bruge , opdagede ved et held at min rem var alvorligt flosset i søndags , så får den lige skiftet i morgen inden jeg køre mere i den , nogen gange tilsmiler heldet sgu en.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
tandremsskift 1,9 td aaz
« Svar #3 Dato: 20. Oktober 2009 kl: 14:51:54 »
Citat fra: "ibber"
tak det skulle jeg også bruge , opdagede ved et held at min rem var alvorligt flosset i søndags , så får den lige skiftet i morgen inden jeg køre mere i den , nogen gange tilsmiler heldet sgu en.


Flosset? det kunne tyde på at remmen ikke køre lige..... og det er lig med køre forbud....... :D
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Bluestar

  • Gæst
tandremsskift 1,9 td aaz
« Svar #4 Dato: 20. Oktober 2009 kl: 14:59:00 »
IB, FLOSSET??? der har ingen problemer været med den eller det i de 1,5 år jeg har kørt i den!!!!!!!

er der et skjold eller ligende, der sidder løs og har gjort det så? synes det lyder meget mystisk!

jesper

ibber

  • Gæst
tandremsskift 1,9 td aaz
« Svar #5 Dato: 20. Oktober 2009 kl: 15:07:50 »
nej den var også fin da jeg kiggede for en måned siden Jesper, dont worry , det var bare heldigt jeg opdagede det , hvad der er sket aner jeg ikke , og det er også ligemeget , nu bliver den skiftet , men jeg understreger bare vigtigheden af reglemæssigt eftersyn - og ja det er nok et skjold eller et fremmedlegme eller noget der er skyld i det , bare rolig , gamle biler holder jo sig ikke friske evigt desværre.. det er jo ikke den første gamle bil jeg har haft  :P
de skal kløs på maven dagligt , eller piver de bare  :D
jeg er bare i lottovinder humør over det ikke gik galt , dvs rigtig glad

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
tandremsskift 1,9 td aaz
« Svar #6 Dato: 20. Oktober 2009 kl: 18:34:16 »
Og for dem, der er værktøjsmageraspiranter, er der et billede til efterligning

Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Thor

  • Gæst
tandremsskift 1,9 td aaz
« Svar #7 Dato: 20. Oktober 2009 kl: 19:29:29 »
Super duper Jarl, det var lige vad jeg havde brug for. Med få modificeringer ligner det næsten det sæt jeg lavede her i eftermiddag.
For en ikke dieselekspert som mig ville det være spændnende at høre lidt mere om timing af pumpen efter f.eks et tandremsskift eller skift af top paking.
Hilsen Thor

Mølle

  • Gæst
tandremsskift 1,9 td aaz
« Svar #8 Dato: 20. Oktober 2009 kl: 19:36:14 »
Citat fra: "Thor"
Super duper Jarl, det var lige vad jeg havde brug for. Med få modificeringer ligner det næsten det sæt jeg lavede her i eftermiddag.
For en ikke dieselekspert som mig ville det være spændnende at høre lidt mere om timing af pumpen efter f.eks et tandremsskift eller skift af top paking.
Hilsen Thor


Hej Thor

Det er nok noget af det mest veldokumenterede her på siden, som du efterspørger.

Hvis jeg husker rigtigt, så var tråden, hvor Lagoni skiftede topstykke, temmelig spækket med gode fif og hjælp i svære situationer.

søg, så skal du finde...

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
tandremsskift 1,9 td aaz
« Svar #9 Dato: 20. Oktober 2009 kl: 20:44:53 »
Og så skal du selvf. huske, at vores timingsværdier ikke holder på en AAZ. Den skal times 0,80, når den kører med std.-pumpe.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!