0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
Ja så er det tid til at få skiftet tandrem på min passat. Jeg håber på at der er nogle af jer diesel freaks der kan hjælpe mig med nogle af de special værktøj jeg har brug for. Jeg har ved at læse lidt om det kommet frem til at jeg skal fabrikere nogle værktøj og det er så her jeg håber at få nogle råd evt. tegninger på skitse niveau dorn til at låse dieselpumpen; Diameter ? længde? gevind?Du behøver slet ikke at lave en dorn - du kan bare kigge på mærket på takthjulet, som skal matche mærket på tandremsskjoldet. Hvis du absolut vil lave en dorn, så skal den være 16 mm, og med en længde på ikke under 40 mm. Der skal ikke være noget gevind.Lære til at fixere knast: Vinkeljern tykkelse? længde ? udskæring? Udformning af støtter der monteres på topstykke? Knasten har en excentrisk anbragt kærv i bagenden. Den skal flugte pakfladen, hvor ventildækselpakningen normalt ligger. Kærven er knap 4 mm bred, så hvis du lavet et stykke fladjern i den tykkelse og med en bredde på 20 mm samt en længde på 160 mm, så kan det bruges. Ofte passer spændeværktøjet til en vinkelsliber. Er der en smule for tyndt, så "forer" du med søgerblade. Forfalder du til at købe Biltemas sæt, så forvent, at fladjernet er lidt for tykt, så det skal files lidt. Noget helt andet er, at hvis du ikke har nogen sprcifik grund til at lette ventildækslet, så kan du jo bare markere med en klat maling på takthjulet og tandremsdækslet, hvor det skal være. Den teknik skal du selvf. kun bruge, hvis du er sikker på, at "sidste mand" har trimmet det ordentligt ind.Størrelse, s mål på rør til at afmontere dyser? Dysernes nøglevidde er 27 mm, og det skal være en lang top med plads til returstudserne. Jeg tror, at min top er 90 mm lang, men mindre kan gøre det.Ja man behøver altså ikke være enten til det ene eller andet jeg kører min passat til daglig og er vild med 1,9 td azz, men vægtafgiften på min syncro camper bliver simpelthen for høj i forhold til mit brug hvis jeg også konverterer, derfor fortsætter jeg indtil videre at acceptere et højt benzinforbrug. Min 2,1 Boxer har altså også sin charme bare lidt på en anden måde.. :roll:Du er tilgivet, og ja - AAZ er en vidunderlig maskine - især hvis den ligger i en bil, hvor den får tilstrækkelig kølingPS: Husk for guds skyld også at skifte strammerhjulet. Det drejer du bedst med en vinklet låseringstang, der stikkes ind i de to huller.
tak det skulle jeg også bruge , opdagede ved et held at min rem var alvorligt flosset i søndags , så får den lige skiftet i morgen inden jeg køre mere i den , nogen gange tilsmiler heldet sgu en.
Super duper Jarl, det var lige vad jeg havde brug for. Med få modificeringer ligner det næsten det sæt jeg lavede her i eftermiddag. For en ikke dieselekspert som mig ville det være spændnende at høre lidt mere om timing af pumpen efter f.eks et tandremsskift eller skift af top paking. Hilsen Thor