Med en såkaldt de-coupler får du mekanisk adskilt træk på for og baghjul. Det vil sige, at du "normalt" kører med baghjulstræk og når du har brug for det, kobler du forhjulene til. Du har stadigt forendens aksler og diffenrentiale, samt kardan'en frem til de-coupleren hvirvlende rundt og give rullemodstand.
Visco'ens fordel er bl.a. at den på ca 1/6 hjulomdrejning selv "smager" på behovet for firehjulstræk og den backup mister du ved at bruge de-coupler. Man kan tilmed tro, at når forhulene ikke trækker med i det øjeblik, der er behov for det, men tværtimod yder ekstra rullemodstand med sin ekstra dødvægt i form af hele træktøjet fortil, kan du risikere, at baghjulene når at sidde fast, før du manuelt får slået forhjulene til. Selvfølgeligt kan du så vælge at køre med permanent firehjulstræk, når der er sandsynligt behov for det og så er du jo sikret på den måde.
Meen - jeg ville nu nok vælge en anden visco og bevare den originale funktion.
Jeg tror, at Mølle har noget liggende i Solrød, der kan bruges...
Pj-pøj med det... ;-)