Forfatter Emne: Kollega i nød  (Læst 1128 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ClausNV

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 66
    • Vis profil
Kollega i nød
« Dato: 09. Marts 2014 kl: 10:58:27 »
Ja jeg har jo fået fortalt, at selv om man ikke lige er super duper til at skrue bil, så skal man nogle gange bare kaste sig ud i det, som sagt så gjort  :woohoo:  Lige nu holder min bus i indkørslen klodset op, kaliber, bremseskive er afmonteret, og nu skal jeg have skiftet den yderste drivakselmanchet ...... hmmm, har kigget i de tykke bøger, men kan ikke lige regne ud hvor jeg skal starte   :ohmy: Er det ved den inderste manchet jeg skal starte ? eller er det ude fra jeg skal starte  ? Er der noget jeg skal være ekstra påpasselig med ? Håber nogle ka gi en lille guide  :) Hvis det er meget kompliceret, så vil jeg hellere samle igen og få en prof. til at ordne det.

Bedste hilsner
Claus NV
Claus K.
Syncro, 2,1, 1990
Kører ikke langt på literen men langt på latteren

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Kollega i nød
« Svar #1 Dato: 09. Marts 2014 kl: 18:31:38 »
Hvis det er den yderste drivakselmanchet - og du har adskilt den der, er det også der du starter.  Kugleled på vw skal så hut jeg hvisker drejes til et bestemt punkt og i en bestemt vinkel for, at lade sig adskille. Det kræver nok en manual eller en der har prøvet det før, at få det adskilt og samlet korrekt. PAS PÅ KUGLERNE!  Altså dem i enden aftrækakslen. De vil garanteret slippe deres tag og pile i fem forskellige retninger.

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Kollega i nød
« Svar #2 Dato: 09. Marts 2014 kl: 19:00:18 »
jeg ville nu skrue trækakslen helt af så jeg kan stå med den i et skruestik... du kan nøjes med at afmontere styrekugle og øverste bærekugle... derefter kan akslen vrides ud (når ud har afmonteret den på front-diff...
så trækker du mancetten væk fra yderste trækaksel-led, tørrer så meget fedt af som muligt og finder låseringen, som sidder inde bag centret af leddet.. du skal bruge en lille låserings tang, som "spreder ben"... når låseringen er løsnet bankes leddet af.. det kan godt sidde fast på strålerne på akslen... derefter byttes mancetten og det hele samles igen..
(og det er faktisk ikke nødvendigt at afmontere caliper og skive mm...

god fornøjelse...
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...