Forfatter Emne: Olielæk...  (Læst 1528 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

T3Anders

  • Gæst
Olielæk...
« Dato: 25. April 2007 kl: 22:21:29 »
Kiggede lige nedenunder bilen sådan rutinemæssigt forleden efter den havde stået stille en 10 dage ca., og fik øje på dette:


Nu har jeg ikke helt styr på hvor olien stammer fra? Hvad siger I? :roll:  Der har endnu ikke dryppet noget ned på jorden, de steder den har holdt, så foreløbig er det jo en ret begrænset mængde der er lækket. Mener ikke der var noget olie der, når jeg har kigget tidligere!  ........ Hvad siger de kyndige? Lige nu ved jeg ikke helt hvilken grimasse der passer :(   :wink:  :?  :evil:  :shock:  8)

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Olielæk...
« Svar #1 Dato: 25. April 2007 kl: 22:42:00 »
Det ligner en læk fra gearaksel flangen på gearkassen.

Det er et nemt fix, så find den gode grimasse frem, ryk akslen af, skift en pakning og monter akslen igen. (den sidder enten med en XZN/12kant eller hex)
Mvh. Casper

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Olielæk...
« Svar #2 Dato: 25. April 2007 kl: 22:50:07 »
Det korte svar:
"Tillykke, du kører T3 - husk at en T3 ikke drypper olie -den markerer bare sit territorie."

Bentley siger: "Replacement of seal is necessary ONLY if there is a large amount of oil on seal and transmission housing".

Dvs. at så længe det ikke er mere end det er, så gør det ikke noget...

Derudover - det er "relativt enkelt" at skifte pakdåserne - og kan gøres med gearkassen i bilen.

1. Afmonter drivakslerne, og bind dem op med ståltråd så de er ude af vejen.

2. Fjern dækslet/kappen i midten af drevflangen.

3. Fjern låsering inde i flangen

4. Brug specialaftrækker monteret på flangen med 2 stk M8x30 bolte, og træk flangen af.

5. Meget forsigtigt, ikke ridse nogen flader, pil pakdåsen ud

6. Meget forsigtig, monter ny pakdåse (gerne lidt gearkasseolie på yder og inerside af pakdåse)

7. Fyld kanterne op med fedt.

8. Pres flangen på plads med VW specialværktøj VW391:
https://erwin.volkswagen.de/workshop/englisch/index.htm?/workshop/englisch/pinfo/vw391.htm
(Ligner et job som også kan gøres meget forsigtigt med en presse, eller med træstykke og hammer???)

9. Læg den bølgeformede skive på plads.

10. Pres låseringen ind på plads med VW specialværktøj VW244b:
https://erwin.volkswagen.de/workshop/englisch/index.htm?/workshop/englisch/pinfo/vw244b.htm
Og tjek at den bølgede skive er centreret

11. Pres et nyt låb/dæksel på plads.

12. Monter drivaksler, spænd unbrakoer til 45Nm

13. Tjek olieniveau i gearkassen.

Med VWenlige hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

T3Anders

  • Gæst
Olielæk...
« Svar #3 Dato: 25. April 2007 kl: 22:58:58 »
:P Ok så er jeg glad igen. Jeg udskyder nok operationen og holder øje med det.

T3Anders

  • Gæst
Olielæk...
« Svar #4 Dato: 25. April 2007 kl: 23:14:32 »
Kom lige til at spekulere: kan det have nogen sammenhæng med at jeg har kørt venstre baghjul op på nogle fliser (~30cm) en del gange ifm. at jeg skiftede baklyskontakten for nylig?

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Olielæk...
« Svar #5 Dato: 25. April 2007 kl: 23:21:47 »
Hej Anders

Hvis du mener at bilen har stået skævt, og derfor er der løbet olie ud i den anden side - så jo, det er en rimelig antagelse.

Normalt (som jeg husker det) står olien ikke så højt inde i gearkassen.

Køre bilen op på fliser - du har set min "Sådan gør man bare ikke" tråd:
http://www.T3nettet.dk/viewtopic.php?p=20545#20545 ? :-)
Billeder, billeder.

Prøv evt at tørre din gearkasse over, så den er tør, og se om det forbliver tørt - nogen gange må man godt være heldig :-)

Med VWenlige hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

T3Anders

  • Gæst
Olielæk...
« Svar #6 Dato: 25. April 2007 kl: 23:40:17 »
Jeg tænkte at pakningen måske kunne have tendens til at lække lidt når drivakslen var i yderstilling lidt længe af gangen. Men det var rent gætteri, jeg aner ikke hvordan det ser ud indeni!
Men jeg håber at det ikke kommer mere ihvertfald. 7-9-13.

Mht. flisetricket så var det hvad jeg så Niels Erik Thing gjorde da han skiftede kontakten for mig sidste efterår.....så da den gik i udu og jeg skulle ind under bilen for nylig, gjorde jeg ligesådan selvfølgelig. Stable en lille pyramide af betofliser, køre op, håndbremse. Vi kører jo også uden ESP & Airbag  :roll:  :wink:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Olielæk...
« Svar #7 Dato: 26. April 2007 kl: 00:14:32 »
Gearkassen er totalt ligeglad med, hvilken position hjulet befinder sig i. Det er jo det man har homokinetiske led til. En forhjulstrækker lækker jo heller ikke mere eller mindre fra gearkassen, hvad enten man drejer til højre eller venstre.

Dit problem kan have 2 forklaringer:

1) Shimmerringen, der tætner ved drivakselflangen er utæt og skal skiftes. Arbejdsgang: Af med drivakslen forinden - hav nye bolte M8x48mm klar. I centrum af trækakselflangen sidder en gummiprop. Ud med den. Så kommer en låsering. Ud. Brug nu en passende aftrækker til at trække flangen af. Nu kommer et plastic-sikringsstykke, der hindrer differentialelejets lejeskål i at dreje. Af med det. Nu kan du med en skruetrækker med vinklet spids el. lign. trække den gamle shimmerring ud. ACHTUNG: pinlig renlighed her - differentialelejet sidder umiddelbart på bagsiden! Tab IKKE shimmerringens fjeder ind i gearkassen! Sæt nu den nye shimmerring på plads (købes f.eks. hos Hovwdiaudi) Smør den let på læben saml det hele i omvendt rækkefælge - vær sikker på, at låseringen sidder korrekt og monter evt. en ny gummiprop (Hovwdiaidi).

2) Det var den lette løsning, men som bekendt virker gearkassen på en T3 som offeranode for hele bilen og korroderer derfor hurtigere end en hest kan rende - især, hvor to forskellige legeringer mødes. Differentiales lejeskal er lavet af en ædel legering og "vinder" derfor over det omgivende gods. Der opstår tæring i det gevind, den er skruet ind i. Tætningen af dette gevind sker med en stor O-ring, og når godset her er tæret render olien gennem gevindet og ud. Løsningen er næsten som ovenfor anført - blot skal du ét skridt dybere. Du skal markere lejeskålens position og derfter fremstille et værktøj, der passer til at dreje den med. Det er enkelt, når du ser det, - spørg om nødvendigt. Så drejer du lejeskålen ud, renser gevindet med benzin, tørrer rent og smører flydende pakning på. Så skrues lejeringen ind igen til den markerede position og skift for en sikkerheds skyld lige shimmerringen.

Naturligvis skal en gearkasse ikke lække - den skal være helt tæt - og et par og tyve års erfaring med T3 siger mig, at du kan spare dig besværet med at tørre den af og checke, om det var et fatamorgana. Det er det ikke - det bliver kun værre, og en dag bliver gearkassens indhold til ståluld, fordi der ikke er mere olie tilbage.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!