T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => R4i Fora => Emne startet af: svalen efter 15. Juni 2013 kl: 18:17:46
-
Hej R4-specialister
I dag skulle jeg prøve at starte motoren for første gang, men har ikke hørt et eneste puf :woohoo:
Motoren er fra 1995 (startspærre + tryllechip) lagt i en T3 WBX fra 1990.
Motors ledningsnet er koblet iflg AAC-diagram fra Crapz, koblet med bilens oprindelige net
Der er benzin ind og ud fra "benzinindsprøjtningsbroen", men motoren tænder ikke.
Der skete heller intet ved forsøg på at srøjte benzin ind i cylinder og så starte.
Gode råd modtages gerne, vi vil gerne til Rømø B)
vh John
-
Hej John.
1. Har du OBD stik på?
2. Er der gnist på tændrørene?
3. Stikket til Hallsensor kan være et problem, men det plejer så at give periodisk fejl. Ikke permanent.
Mvh
Jens Jakob
-
Hej Jens Jakob
1. Desværre, hvordan kan der splejses sådan et på?
2. Der er gnist
vh John
-
Hej John,
Gnist og benzin - og den slår ingen prutter?
Spøjst. Hvordan står tændingen - og hvad med tændrørskablerne? Mener det er 1-3-4-2?
Jeg lavede OBD stik på min, ved at kigge på diagrammer og finde den ledning i stikket til motorstyringen, som bærer K-Line.
Med K-Line i hånden, og diagram over et OBD stik, loddede jeg det sammen:
http://www.obdstore.com/wp-content/uploads/2011/09/obd2_cable_pinout.png
Jeg har kun K-line på min bil.
Jeg har en USB/OBD adapter, og bruger http://www.ross-tech.com/vcds-lite/download/ i den gratis version på pc. Den gratis version fungerer fint, vores gamle biler har ikke de avancerede funktioner.
Jeg kan godt prøve at se på mine diagrammer, og finde ud af hvad er K-line på din motorstyring.
Kan du fortælle mig mere om årgang på motor, og evt reservedelsnummer på motorstyringen?
(P.s. jeg lever med tanken om en billig OBD/Bluetooth adapter (de koster omkring 90 kr på nettet) og så dette til telefonen:
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.prowl.torque&hl=da
-
Er det samme diagram som ABA?
http://faculty.ccp.edu/faculty/dreed/Campingart/jettatech/techset/index.htm
Pin 21 på ECU-stik skulle være gul, og være K-Line.
Men som med alt der har med ECU'er at gøre - træd varsomt, tjek 12 gange, dobbeltjek og trippletjek, og klip+lod så ;-)
http://www.a2resource.com/electrical/management/motronicvr6aba.html
-
Øjeblik. AAC er fra en T4. Mener du ABA motor eller AAC?
-
det er lidt få oplysning at fejlfinde ud fra, men kan forstå at du mangler GNISTEN ;)
har du monteret eobd stik, så man kan læse fejl ud på motorcomputeren? det vil være det nemmeste sted at starte
hvis du ikke får nogen brugbar info ud af at læse fejl ud, er det bare at gå systematisk til værks, du skal måle samtlige signaler på samtlige ben til og fra styreboksen, før dette skal du selvfølgelig have fat i det rigtige ledningsdiagram(det kan godt være en udfordring, hvis du ikke ved præsis hvilken bil motoren stammer fra) og derudover skal du bruge en parameterliste for at vide hvilke værdier du skal måle.
-
Er diagnose ledningen ikke altid den grå/hvide når det er en VW?
-
Det er da egentlig et meget godt spørgsmål.
Jeg ved det faktisk ikke.
-
Den har været grå med hvid streg på dem jeg har set, indtil nu.
-
I har ret.
Det ser ud til at være ben 43:
43 Data Link Connector (K-Line) Gray/White Gray/White Gray/White Gray/White
Som jeg skrev - træd varsomt ;-=
-
Jeg brugte et kabel som dette til at lave min OBD port med:
http://www.obd2-shop.eu/vag2x2obdadapterkabel-p-34.html
eller her:
http://www.ebay.de/itm/NEU-VAG-2x2-OBD2-OBD1-Adapter-fur-OBD-Diagnosegerate-VW-Audi-Seat-Skoda-/290890473145?pt=Elektroger%C3%A4te&hash=item43ba6c5eb9
-
Lidt opdatering
kom i tanke om at Lambdasonde ikke var tilsluttet; men det var ikke nok :(
AAC fra 1995 T4.
1. Benzin: Usikker på om der kommer benzin ind i cylindre...synes ikke der lugter noget særligt når tændrør er fjernet
2. Gnist: mærkelig opførsel?, ser enkelte gnister, de fleste set når starter sættes i gang, eller når tænding slukkes!
vh John
-
Tjek dit tændingsanlæg, lige fra tændspole over fordelerdæksel, rotor til kabler og tændrør.
F.eks. havde min ADY en del problemer pga. dårlig forbindelse i fordelerdækslet, det var simpelthen irret på anlægsfladerne derinde.
Og da jeg kradsede irret af, så var der næsten ingen forbindelse pga. slid.
-
Tjek også at tænding står korrekt.
Der er et stort og aktivt T4 forum her:
http://www.vwt4forum.co.uk/forumdisplay.php?f=146
Spændende at T4 motorer passer - dvs de 5 benede T4 diesel også kunne passe i?
-
Tjek også at tænding står korrekt.
Der er et stort og aktivt T4 forum her:
http://www.vwt4forum.co.uk/forumdisplay.php?f=146
Spændende at T4 motorer passer - dvs de 5 benede T4 diesel også kunne passe i?
Ja da, T4 5 cyl. passer lige på vha. SA klokke. B)
-
AAC fra T4 er en EA827blok, så det er næsten plug & play i en T3 :blink:
Mht. motorsyringsenhed: VW nr. er 044 906 022 R, 1995
vh John
-
Har du vacumslangerne fra manifold til motorstyring hh indsprøjtning, som beskrvet i denne tråd?
http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=78836&highlight=litre+petrol+timing
-
Hej Jens Jakob
Tak for endnu flere og præcise links :)
Har bestilt kabler til OCD udlæsning B)
Jeg vil kontrollere luftslangerne, og især dette "Looking on the Net it's been suggested that the ECM earth / ground may be poor "
bedste hilsner John
-
nu er det ikke sådan at du har skiftet tandrem og i den forbindelse flyttet på tændingstidspunktet?
jeg kender ik din motor, men på en 1,8 kan man nemt komme til at ændre på tændingstidspunktet ved tandremsskift, hvis hjulet til mellemakslen ik er mærket godt op..
-
Du må kunne se om tændrørene bliver " våde " efter gentagne startforsøg ? I så fald får den benzin ind. En anden ting er, om pumpen leverer det korrekte tryk ?
Gnisten bør komme jævnt ved startforsøg. Hvis det er noget uregelmæssigt må der være en årsag til dette: For lav spænding, en manglende stelforbindelse specielt ved hall giver / strømfordeleren, højspændings kabler (tændkabler ) ikke presset korrekt i - specielt ved tændspolen kan give en forrykket tænding. Muligheder er der nok af.....
-
Tak for jeres gode forslag :)
Dagens første øvelse vil være en minutiøs gennemgang af diagram og alle ledninger/kontakter!
Derefter er der en række punkter at tage fat på ud fra jeres forslag :-)
vh John
-
Hvis det er den grå/hvide ledning som er K-LINE i OBD'en, så er det så vidt jeg kan se pin 32 på ECU.
Men tjek hellere 3 gange extra
-
OBD er samme ledning som trylleprintet sidder på ;)
-
Hej Morten
Stemmer, Pin 32 er der vist nok check på :)
Fortsætter i morgen
vh John
-
lidt nye observationer:
1) ledning fra tændspole til midt i strømfordeler holdt nær stel: kun gnist når nøgle drejes, og i enkelte tilfælde også når nøgle slukkes!!
Ingen gnist mens starter går!. Har derefter forsøgt at sikre stel til bund af strømfordeler/hallgiver men det ændrede intet.
2) ved tilførsel af startgas har vi hørt få plut en enkelt gang da starter blev slukket :(
vh John
-
1. Hvor meget spænding er der på batteriet - er det fuldt ladet?
Belært af erfaring ved jeg at motorstyring er h y s t e r i s k med spænding
2. Hvordan er stelforbindelser?
3. Er stik til hallsensor rene og fyldt med siliconefedt?`
4. Har du prøvet med en anden tændspole?
5. Står tænding (og tandrem) korrekt?
-
lidt nye observationer:
1) ledning fra tændspole til midt i strømfordeler holdt nær stel: kun gnist når nøgle drejes, og i enkelte tilfælde også når nøgle slukkes!!
Ingen gnist mens starter går!. Har derefter forsøgt at sikre stel til bund af strømfordeler/hallgiver men det ændrede intet.
2) ved tilførsel af startgas har vi hørt få plut en enkelt gang da starter blev slukket :(
vh John
de 2 ting du nævner her tyder meget på at du har et defekt bundstykke, det koster 50-100kr,
jeg har skiftet i hvertfald 3 bundstykker hvor fejlen var som du beskriver, du kan jo måle om om kl.15(tændings plus) forsvinder i det du drejer nøglen mod start, men noget tyder på at den gør.
alternativt, kan du sætte bilenmed tænding på, og tørne starten med en ledning direkte mellem kl.50 på starteren og batteri plus.
da jeg gætter på at både tændspole og benzinpumpe får strøm mens der er tænding på!
-
lidt nyt::
Så er der styr på signaler fra bundstykke :-)
Der er nu sikker og stabil gnist når nøglen drejes
Desværre åbner indsprøjtningsdyser ikke :(
Motoren plutter ok med startgas
vh John
-
er der styr på tandrems timing og tændingstidspunkt?
-
Hej Verner
Det tror vi, den lyder ok når den får startgas, men det er en upraktisk løsning !
vh John
-
hvis din pumpe ikke levere tryk nok, så lukker dysserne heller ingen benzin ud.
så der skal du finde data for din motor, husk at både mængde og tryk skal passe
mon ikke biltema har en billig benzintryksmåler, hvis du ikke har eller kan låne dig frem, evt kan den flikkes sammen af diverse vvs komponenter.
-
kom lige til at tænke på luftmassemåleren, er den tilsluttet korrekt?
-
Luftmassemåler/luftmængdemåler findes ikke på AAC så videt jeg ved
vh John
-
er den ikke magen til en 2E? eller hvor ligger forskellen?
-
Korrekt (jvf. det diagram jeg kigger på), ingen LMM
Det var da en utroligt simpel motor, der er jo næsten ingenting på den.
Selv dyserne skyder alle 4 på samme tid?!
Jeg troede egentligt at den var noget mere avanceret...
Dyserne kan du teste ved at sætte tænding på og give ben 2 i stikket til styreboksen stel, så skulle de gerne åbne/klikke.
-
troede den kørte med digifant styring. Hvad står der på styreboksen? Den er da nød til at vide noget om luftmængden
-
på dette link sidder der da et airflow sensor pot meter
AAC link (http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=225488)
-
På Autodata er der ingen LMM på en '95 AAC.
Jeg har ikke lige tjekket en ældre AAC, men det virker da underligt at en ældre motor har når en nyere ikke har.
-
Det kan da ikke være muligt at indgå en parameter som luftmængden. Kik en gang mere :cheer:
-
Done :D Og den er der altså ikke :D
-
AAC har ingen luftmængdemåler, men det VW kalder en mapsensor, der sidder i indsugningen. Det er hvad min "VW kontakt" siger.
'Hilsen Fynboen.
-
Gad vide hvad de kalder den :D Heller ikke noget MAP i diagrammet, men der er noget der hedder en auxiliary air valve.
-
Prøv nu lige at bearbejd den hvid/grønne ledning i midten i stikket på strømfordeleren, Gerne mens en holder starteren på. Den kunne være mør knækket inden i.
-
AAC har ingen luftmængdemåler, men det VW kalder en mapsensor, der sidder i indsugningen. Det er hvad min "VW kontakt" siger.
'Hilsen Fynboen.
nååå, lækkert, så er det magen til Megasquirt. Manifold Absolute Pressure. Vidste slet ikke VW var så fremme i skoene. Fedt.
Så du har signal eller vakuum slange til boksen
-
@Morten
Tak for tip om ben 2 :)
@Verner
hvis ikke hjælper at krydse de 2 ben går vi efterpumpetrykket:-)
vh John
-
@Hinze: ingen MAP-sensor i diagrammet
og JO, der er små luftslanger til ECU, men de er vist ikke koblet rigtigt
vh John
-
Hvis du har slange til boksen sidder map sensor sikkert i boksen (som på Megasquirt). Så fremgår den selvfølgelig ikke af diagrammet. Slangen skal da forbindes til manifold efter gasspjældet et sted. Har den så TPS (Throttle position sensor), altså et potentimeter på gasspjældet?
-
du må ikke undervurdere vigtigheden af MAP-sensor, det kan sagtens være der problemet er, så få tjecket om slangerne sidder som de skal!
-
@Hinze Der er gasspjældpotentiometer og lille slangestuds ind til ECU, åbenbart til MAP-sensor.
@Verner. Hvor finder jeg diagram som viser hvordan AAC's små luftslanger kobles ifht. MAP-sensor og luftfilter?
vh John
-
jeg havde engang en masse fine programmer med data og diagrammer, men det gik tabt da jeg skiftede til WIN7 for nogle år siden, så kan ikke hjælpe dig i den retning
-
Du kan se vacum slangernen (blå) på fotos i denne tråd:
http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=78836&highlight=litre+petrol+timing
-
:woohoo:
Fortsat ikke liv i dyret!
1) Vi er fortsat usikre på de små undertryksslanger, især forløbet af den med ventil som ses på vedlagte foto af anden model
2) Startspærremulator er monteret
3) Indsprøjtningsventil åbner ikke
4) OBD-test af motorstyringsenhed med VCDS-lite viser 2 fejl:
17978 Motorsteurgerät gesperrt
00523 Geber für Ansauglufttemperatur G42 (den blev måske beskadiget under montering)
5) Har forsøgt at "nulstille" fejlkoder ved at frakoble strømmen, men får fortsat de 2 samme fejlkoder
AAC´s styreenhed er fra 1995 og har nr. 044 906 022 R
Vh John
-
Startspærre...
-
Nemlig JJ...
Den korrekte engelske udgave er:
"17978 Engine Start Blocked by Immobilizer"
Altså virker dit trylleprint ikke helt.
Husk det skal have spænding så snart der er tænding på bilen, og så ellers til du slukker den..
-
Jeg får fejl 500 når jeg forsøger at uploade et billede så jeg har sendt email med vedhæftning
-
Prøv at se i denne tråd:
http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=58322
-
Og her er mere hardcore info om ECU'en og trykmåleren:
http://www.t4-wiki.de/wiki/Geber_G71_%28Saugrohrdruck,_Benzinmotor%29
-
den lille ventil med rød ring omkring, ligner en kontraventil, der kan du evt. bruge en fra et sprinkler system :unsure:
G42 er indsugningsluft temperatur!
-
fejlkoderne skal du slette via din diagnoseværktøj/fejlkodeudlæser
-
Prøver igen med billede
-
Luftslangen med kontraventil mener jeg går til varmeapperatet.
-
Tak for svarene :cheer:
@Blackchart kigger på trylleprintet én gang til.. ellers må der et nyt på banen!
@Verner Har ikke fundet slettefunktion i VCDS-lite, måske skal jeg købe noget i Biltema i stedet?.
G42 indsugningsluft temperatur føleren skifter jeg.
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Testinstrument-og-Elektronik/Fejlkodelaser-VAG-151361/
@jensjakob G71 er vist spot on på min AAC :) . Ifht ETKA billede er begge de små studse på min "dims 18" officielt blokkerede af VAG
@Holger hvis vacuumslange også forgrener sig til varmeapparat skal jeg bare have blokkeret den gren af vacuumslangen.
vh John :cheer:
-
VCDS-LITE kan godt slette fejlkoder fra aktuel udlæsning. Men så længe at fejlen er på bilen, bliver den ved med at vise fejlkoden.
-
Det der mangler er den fil som hedder V24-1134.png - hvis der er en som har Tante Elsa, og kan sende dig den fil, har du måske billedet du skal bruge.
Jeg har ikke det billede her.
-
1. Hvor mange vakumslanger går ind til din motorstyring?
2. Hvor kommer de fra?
3. Hvilken vakumslange går ind til benzintrykregulator?
4. Hvor kommer den fra?
5. Hvor får din bremseforstærker vacum fra?
-
Hej JJ :)
1. Hvor mange vakumslanger går ind til din motorstyring?
Der er 1 studs i motorstyringen,, på den har jeg monteret lille vacuumslange, som via T-stykke samler 2 små slanger fra henholdsvis lille studs for enden af indsugningsmanifold OG fra benzintrykregulatoren.
2. Hvor kommer de fra? se 1
3. Hvilken vakumslange går ind til benzintrykregulator? se 1
4. Hvor kommer den fra? se 1
5. Hvor får din bremseforstærker vacum fra? Fra lidt tykkere slangestuds for enden af indsugningsmanifold
vh John
-
Jeg lader de andre om nørderiet og forkortelser :) men har du flere nøgler til bilen ? Er det i så fald samme problem med alle nøgler. Det kunne jo være senderen. Jeg ved ikke hvordan vw's virker, men jeg har startet flere Renault Traffik ved at skifte batteriet i nøglen.
-
Som jeg læser tegningen, får både motorstyring og benzintryksdimsen deres vacum fra studserne på "dims 18".
jeg gætter på at "dims 18" er returventil på vacum til bremseforstærker?
Hvis jeg læser rigtigt, så vil det komme til at virke ved at give motorstyring og benzinpumpe vacum derfra?
-
Siden sidst...
OBD-tester købt i Biltema, med den har jeg slettet fejlkoder vedr. spærret motorstyring og temperaturføler.
Motoren tænder fortsat ikke :angry:
Tester viser desværre ingen fejlkoder :angry:
vh John
-
Hvaf siger Vvds lite?
-
Samt. Har du spurgt på caravelle.dk om der er nogen aac kymdige der?
-
Hej JensJakob
Autoscan gennemføres uden fejlkode (fortsat ingen slettemulighed der)
Jeg prøver at spørge hos "naboerne" :)
vh John
-
Lad os se hvad der sker.
Hopper du med ind i tråden hvis den bliver aktiv?
http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?p=2083701#post2083701
-
Der skal vacum til benzintryksregulatoren:
http://www.t4-wiki.de/wiki/Benzindruckregler
-
Hej JensJakob
God idé med den engelske side, jeg skal dog til Rømø i weekenden, men skal nok følge med igen på søndag :-)
(Den aktive kuldims indgår også men det er ikke en vacuumslange så vidt jeg ved; men den har jeg styr på)
tak for dagens indspark :-)
vh John
-
Hej T3'ere
der har været lidt stille i denne tråd men nu er der liv:
AAC opstart (http://youtu.be/OQz2VD9orFw)
Efter systematisk gennemgang af ledningsnet/lodninger/stelforbindelser, kom gennembruddet da jeg begyndte at måle benzintryk med VVS-manometer. Der var benzin i slangen frem til indsprøjtningsdyser, men intet tryk!
Prøvede så med anden benzinpumpe, og herunder opdagede jeg at ledninger til benzinpumpe var byttet om!! Fejl 40!
Stor tak til
@JensJakob for værdifulde tips om VCSD lite, og værdifuld info om vacuumslanger!
@Blackchart for indlæg og snak på Rømø
@Verner for indlæg og opfordring til systematisk fejlsøgning på Rømøtræf. Dit forslag om VVS-manometer bragte gennembruddet!
@Holger for indlæg, samtaler og snak på Rømø
@ alle øvrige som forsøgte at bringe os tilbage på sporet.
vh John :cheer:
-
Thumbs up, godt du fik den igang...
Da jeg lavede min 1. R4 ombygning lavede jeg samme fejl, den ville ikke en skid - jeg fandt så bare fejlen ved at hive fremløbet af og sætte tænding på, og da der ikke kom noget ud antog jeg at pumpen kørte den forkerte vej ;)
-
Super Svalen; Hvis ikke der have været en fejl40, havde vi aldrig lært så meget. Det hedder erfaring. Glæder mig til høre om den har bund momentet.
-
Tak for opmuntrende ord :cheer:
@BlackChart: det snedige ved den fejlmomterede pumpe: der var benzin frem til dysebro; blev overskyllet på hånden da jeg tog fremløbsslangen af; men den gav ikke nok tryk
@Hinze: der går nok et stykke tid endnu for vi er helt operationelle
-
Jeg er næsten sikker på at du mangler forsyning -klemme 15- til dine dyser,her skal monteres et arbejds relæ for sig stel får de fra styreboksen.
-
er der nyt i den spændende konvertering?
-
Hej Kenneth
Ifht. overskriften fik vi jo med gode råd fra T3 venner liv i maskineriet og det er ikke længere AAC's manglende opstart der er problemet, projektet har været lagt på køl, trægheden ligger på min side :ohmy:
I slutningen af januar genoptages arbejdet, planen er at rulle til Italien i maj B)
De bedste T3-hilsner fra svalerne, som efter jul ofte vil være at træffe på adressen B)