T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => R4i Fora => Emne startet af: T3sen efter 03. Januar 2014 kl: 15:02:00

Titel: Voltmeter til lambda-sonden?
Indlæg af: T3sen efter 03. Januar 2014 kl: 15:02:00
Er der noget sjov ved at have et voltmeter i instrumentbordet permanent tilsluttet lambda-sonden?
Titel: Voltmeter til lambda-sonden?
Indlæg af: verner efter 03. Januar 2014 kl: 16:01:03
hvis du skal have noget, skal det være et scope-meter, da spændingen skifter så hurtigt at et volt-meter ikke registrerer det!

om der noget sjovt i det, er jo op til dig om du kan bruge det til noget brugbart.. umiddelbart vil jeg mene at du skal have en unit til at behandle signalet, så du får andet end en sinus kurve ud af det, det er jo luftoverskudskoefficienten Lambda der interessant :)
sinus-kurven viser jo bare at signalet ændre sig, hvilket er indikation på at sonden virker.

hvis det er en nyere bil, kan man i mange tilfælde få noget  obd-software så du kan få dataerne ind på en laptop eller lign. via bilen diagnosestik.
mulighederne er mange :)
Titel: Voltmeter til lambda-sonden?
Indlæg af: buddha_uffe efter 03. Januar 2014 kl: 16:18:15
http://biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bil-el/Bil-instrumentbrat/Lambdamaler-32257/
Titel: Voltmeter til lambda-sonden?
Indlæg af: T3sen efter 03. Januar 2014 kl: 16:21:02
Jeg havde nok forestillet mig en hurtig analog højimpedans voltmeter konstant på sonden.
En række dioder kan jo også være hurtige, lidt ala det her:
(http://lucidtronix.com/system/pictures/107/original/LTA-1000HR.jpg)

Så er der vel en slags kvalitativ indikation af blandingsforhold, og man ville opdage
det meget hurtig hvis der bliver noget i vejen med styringen.

Der er vel kun ændringer af spændingen når speederen klemmes ned eller slippes?

(Den aktuelle motor er en RP fra golf2, så ikke noget moderne vist.)
Titel: Voltmeter til lambda-sonden?
Indlæg af: T3sen efter 03. Januar 2014 kl: 16:22:30
Citat fra: "buddha_uffe" post=106510
http://biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bil-el/Bil-instrumentbrat/Lambdamaler-32257/


Tak, meget interessant.  ;)

Med sådan et opdager man vel straks om der er noget galt med sonden eller styringen?
Titel: Voltmeter til lambda-sonden?
Indlæg af: verner efter 03. Januar 2014 kl: 16:50:05
som sagt før, så ændre spændingen sig KONSTANT, derved fåes et sinus-formet signal, hvis spændingen ikke ændre sig, virker lambda-sonden ikke!

jeg tror at det instrument fra biltema giver den ønskede visning :)
Titel: Voltmeter til lambda-sonden?
Indlæg af: T3sen efter 03. Januar 2014 kl: 17:02:09
Med det biltema instrument skulle jeg vel kunne kontrollerer
at motoren er indstillet nogenlunde rigtig.

Hvis den ikke viser for fed blanding, så skulle bilen
vel kunne bestå den emmisionstest ved bilsyn?
Titel: Voltmeter til lambda-sonden?
Indlæg af: verner efter 03. Januar 2014 kl: 17:17:04
da din motor/bil er af ældre dato, så er der kun EN lambda sonde, den sidder før katalysatoren og kontrollere derfor ikke din katalysators effekt.
på nyere biler (husker ikke datoen, men fra ca 2000-2002) kom der krav om 2 lambdasonder, en før og en efter katalysatoren, derved kan ordensmagten kontrollere forurening via obd-stikket.

hvis din motor står korrekt, men din katalysator er defekt, vil din bil dumpe til syn!
det samme vil den hvis dit udstødningssystem er utæt (det ses nemlig med en for høj lambda værdi, på 4/5-gastesteren)
Titel: Voltmeter til lambda-sonden?
Indlæg af: T3sen efter 03. Januar 2014 kl: 17:18:17
Citat fra: "verner" post=106514
som sagt før, så ændre spændingen sig KONSTANT, derved fåes et sinus-formet signal, hvis spændingen ikke ændre sig, virker lambda-sonden ikke!


At spændingen varierer på den måde synes jeg er helt ulogisk.

Lambdasonden er en ilt-elektrode der afgiver en lille spænding som
afhænger af forskellen i iltkoncentration mellen yderside og inderside.

-På ydersiden har vi en konstant iltkoncentration
-På indersiden=i manifolden ville jeg også forvente at iltkoncentrationen
er konstant  ved konstant belastning og motoromdrejninger.
Og hvis det svinger, så i takt med cylindertømninger ud i manifolden.

men der antydes noget andet her:
http://www.youtube.com/watch?v=uYMGnvtgi8w

For en 4 cylinder motor tømmes det vel 2 cylindre pr rotation af krumtapakslen.
Så ved 1000 RPM tømmes 2000 gange pr. min=2000/60=33 Hz

Som er langt fra de 5 Hz de omtaler i videoen.
Titel: Voltmeter til lambda-sonden?
Indlæg af: T3sen efter 11. Januar 2014 kl: 23:13:03
Er der noget interessant ved at have en lambdasonde i manifolden på en JX eller CS og så bare tilsluttet Biltema-instrumentet?
Titel: Voltmeter til lambda-sonden?
Indlæg af: verner efter 12. Januar 2014 kl: 01:04:33
Citat fra: "T3sen" post=106811
Er der noget interessant ved at have en lambdasonde i manifolden på en JX eller CS og så bare tilsluttet Biltema-instrumentet?


det får du ikke noget ud af på en diesel, da lambda er flere gange højere på en diesel end benzin